Om man skall bygga växthust av gamla fönster, behöver de då vara av samma storlek? Man kanske kan blanda lite, men inte hur mycket som helst. Funderar därför om man skall ta ut glasen Och anpassa efter egen ram, eller behålla ramen?
 
Det beror lite på vad du vill åstadkomma. Vill man ha ett växthus för växternas skull eller mest för att det är snyggt och charmigt?

Blandade fönster i en ram som vilar på en låg tegelmur kan bli väldigt fint, lite engelskt. Det ser gammalt ut redan från början. Dock är det inget att rekommendera om man inte vill måla och underhålla en massa... men det är du säkert redan medveten om eftersom du funderar på att göra det. Särskilt trixigt är det att hindra vatten från att bli stående på takfönstren.

Ett förslag är att du skriver upp de dimensioner du har på fönster och försöker "pussla" ihop (på papper) )dessa till ett lagom stort växthus. Större "hål" i konstruktionen sätter du måttbeställda fönsterglas i, alt. skär ut själv ur glasrutor du har över. Måla allt med grundolja-grundfärg-fönsterfärg så håller det ganska länge.
 
Tänkte bygga mest med annonstorgens gratisfönster, men det blir nog billigare med ett i alu(beg) iallafall.
Om inte man gillar trä och bygger ändå. Har du nån bild på fönsterbyggt med blandade storlekar? Och lite detaljbilder på "stommen". Och visst borde det gå att förminska för stora fönster? Eller att bara använda glaset.
 
Jag har byggt med lika stora gamla träfönster och sen "skarvat i" med skurna rutor på gaveln, ett väldigt litet växthus dock.
 
Vi har byggt ett växthus drygt 10 kvm av begagnade fönster (gratis från blocket). Fönstren var i olika storlekar så jag klippte ut pappersmallar i förminsakade fönstermått och pusslade ihop dom innan för att få till snygga sidor. Eftersom det var delbara tvåglasfönster så blev det ändå symmetriskt eftersom varje fönster blev två likadana i storlek. Lite rörig förklaring men jag hoppas du förstår ändå!
Vi har inte fönster hela vägen på långsidorna utan har en yta med trävägg längst bort mot ena gaveln. Dels för att kunna ha en klätterväxt på utsidan och för att kunna ha en planteringsbänk längs kortsidan på insidan med förvaring och krokar för redskap.

Underhållet är inte jättekul på ett träväxthus. Vårat har stått i ca 7 år och fast jag kittade om alla fönster innan de sattes in (30 st!!!!) så får jag måla på dem med jämna mellanrum. Trät blir väldigt utsatt i ett växthus. Samtidigt skulle jag inte vilja ett annat material för det är så snyggt med trä. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.