Vilket är det minsta avstånd mellan borrhål och husgrunden? Är det 4m?

/Mith
 
Du får borra så nära du vill men dom flesta "borrare" vill inte gå för nära pga. risk med skador på grunden. 4 meter är nog lite nära för att man ska vara säker, men tar du på dig allt ansvar borrar dom närmare.
 
elmont skrev:
Du får borra så nära du vill men dom flesta "borrare" vill inte gå för nära pga. risk med skador på grunden. 4 meter är nog lite nära för att man ska vara säker, men tar du på dig allt ansvar borrar dom närmare.
Hej

Vad är lämpligt avstånd för att vara säker?

/Mikael
 
4m är väl inte nära? jag tror de lästa hål ligger på det avståndet
 
Det beror mycket på vilken typ av grund man har, en gammal murad källare på lite djupare lerjord är betydligt känsligare än en torpargund eller platta på sandig mark. Så nått avstånd är omöjligt att ge utan att veta "allt".
 
elmont skrev:
Det beror mycket på vilken typ av grund man har, en gammal murad källare på lite djupare lerjord är betydligt känsligare än en torpargund eller platta på sandig mark. Så nått avstånd är omöjligt att ge utan att veta "allt".
Hej

Vårt hus står gjutet fast på berget. Nu borras det ialla fall förfullt så nu får vi hoppas på att lotteriet med hur bra hålet nu blir faller väl ut har begärt 200m och teoretiskt behövde jag 158m aktivt för en IVT C7 HTplus. Grannen 35m bort har klarat sig på 130 hål till en likadan VP med gott resultat senaste 9åren. Vi har berg idagern 4m från borr hålet.

/Mith
 
jag kan inte påstå att jag kan det här för fem öre, men när man borrar så vibrerar det ju inte så mycke så det är inge far alls.
det ända som är farlig är väll om man har nån mark som riskerar att förskjuta sig om masken blir väldigt blöt.
när man borar så kan det börja att läcka mycke vatten som i värsta fall kan orsaka att jordskrev.

när man sprängar så har man ju mätare i huset om man har så kraftig sprängning så man riskerar att den kan förstöra grunden, men det har man ju alldrig när man bora för bergvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.