Söker en bra röjsåg/trimmer, har tittat runt på de olika märkena och har fastnat för Stiga SB 22 eller SB 30.
Det här att kunna fälla ihop den verkar bra, men kanske gör det den inte så stabil ?
Ska kunna röja sly/vide/tjockt gräs.

Är det nån som har några erfarenheter och kanske andra rekommendationer.

Mats
 
Stiga gör inga röjsågar, det är knappt tillåtet att kalla det för maskinlie.. Titta på Husqvarna, Jonsered och Stihl istället annars så blirru bara missnöjd..
 
Jag instämmer med BuDDHa.

Enligt vad du har skrivit så skulle jag rekomendera att titta på någon maskin av märkerna ovan.

Stihl tex har en maskin som heter 200. Den är inte så fasligt dyr och jag lovar, den håller.
Jag jobbar med service och reparationer av bl a trädgårdsmaskiner och har skruvat en del med Stihlmaskiner. Genomgående har de bra maskiner som det sällan är något större fel på. Sköter man om den, kör med rätt blandning på bensinen, tvättar av den och blåser luftfiltret ibland så håller maskinen i många år.

Har skruvat en del med husqvarna och jonsered också. Det är också bra maskiner men personligen tycker jag att de är lite krångligare att laga när det väl händer något.

Mvh Martin
 
jepp.. har själv en röjjare från stihl.. mykke bra!!
 
Vi har en Stiga SB 40 med sly och såg-klinga. Den har funkat bra för oss. Och då har vi 15000m2 naturtomt med mycket sly som växer och växer...............
 
Jag har en Husqvarna 245R (2,7 hk) som jag är mycket nöjd med. Har kört den med trimmer (3 mm tråd), gräsklinga och sågklinga och allting funkar bra. Jag valde särskilt den modellen på grund av att den har låga värden när det gäller vibration. Min gamla röjade vibrerade nåt otroligt så efter att ha jobbat några timmar kändes händerna som gelé. Men den nya är det inga problem alls.
 
Jag frågade en handlare/reparatör lite om Stiga eftersom det i en annan tråd vart diskussion om huruvida dom hade egen tillverkning av sågar och "röjsågar" såsom "Electroluxföretagen" och Stihl, han fnös bara och sa "-Italienskt skit"

Ju större destu bättre......men så är det väl ofta ;D

Brukar förövrigt låna farsans 245R varje år, frånsett att den "osvetsbara" metalldelen mellan styret och riggröret gått av och att vinkelväxeln vill snurra så har den gått bra !
 
tackar för alla svar !
har blivit ännu svårare att välja ;^).
Men ska ju bara använda den på tomten uppe i Norrland ett par gånger varje sommar höst.
men gillar kvalitet så får se vad det blir.
beror väl lite på vad som finns i Vilhelmina att köpa också..

Mats :)
 
Var hos Carlsönerna i dag och tittade, så det blir en Stihl 200, verkar vara ett bra köp.

mats
 
Tror inte att du gör bort dig. Tror den passar dina behov ganska bra
 
Har själv en Husqvarna-mycket bra. Men Stihl har stil ;)
 
Har en Stihl FS450 vilken går mkt bra. Den är nog lite stor för dina behov, men en 200-250 blir nog perfekt.
Jag har hört flera oberoende fackmän säga att Stihl är snäppet bättre på röjsågar än Hva&co.

/T
 
Hej,

När det gäller just röjsågar har Stihl inget att komma med i jämnförelse med exempelvis en HVA 245RX. Detta är ju rena rama proffsgrejerna. Har röjt med det mesta, allt från bågsåg till just HVA 245RX och den är helt oslagbar.

Har du stor tomt och har lite småsly, buskar och gräs att röja, försök få tag på en begad proffsmaskin, dom håller och det finns gott om delar. En välslipad XTR-klinga skär som smör genom det mesta. ;D Sen är det bara köpa en trimmertillsats och du kan köra med en halvmeter snöre och på så vis få gott om tid över till annat.
 
DRutstrom skrev:
Hej,

När det gäller just röjsågar har Stihl inget att komma med i jämnförelse med exempelvis en HVA 245RX. Detta är ju rena rama proffsgrejerna. Har röjt med det mesta, allt från bågsåg till just HVA 245RX och den är helt oslagbar.

Har du stor tomt och har lite småsly, buskar och gräs att röja, försök få tag på en begad proffsmaskin, dom håller och det finns gott om delar. En välslipad XTR-klinga skär som smör genom det mesta.  ;D Sen är det bara köpa en trimmertillsats och du kan köra med en halvmeter snöre och på så vis få gott om tid över till annat.
Jag har en Husqvarna, tror den heter 244RX, en gammal maskin som fick motorn utbytt förra sommaren...
Den är helt otroligt bra måste jag säga, och skulle tro att man kan hitta en sån begagnad till ett bra pris, vet inte vad dom kostar nya, men även dom mindre borde gå lös på en hel del...
IAf om man nu ska få kalla dom för röjsåg....
Grästrimmer är ju en annan sak...
:)
 
En HVA av proffsvariant går lös på cirkus 8500kr inkl moms, begad behöver man inte hosta upp allt för tunga summor för med tanke på att det mesta som man tidigare gjorde för hands nu görs av maskiner.

Eller så får man bita ihop och röja det man ska ha röjt med en bågsåg och sen köpa en vanlig liten grästrimmer. Det går alldelens utmärkt att såga ned några träd med bågsåg, bättre än man tror. Vet med mig att man på en person i hyfsat slött tempo klarar ca 6 hektar i veckan om man handjagar 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.