Hej.

Vi är mitt i en renovering av vår övervåning. När den är klar kommer vi där ha 3 sovrum och 1 allrum. Idag ligger det en ful plastmatta på hela golvet och vi funderar på att lägga in ett massivt furugolv som vi kommer behandla för att få så vitt som möjligt. Hur ska man göra för att få det så hög hållbarhet som möjligt eftersom furu är ett ganska mjuk träslag.

Efter att ha läst lite så verkar lutbehandling + såpbehandling ge ett hårdare golv som kommer bli vitt? Har jag förstått det rätt då? Hur inderhåller man ett lutat och såpat golv? Är det lätt? Ju mindre underhåll desto bättre tycker jag. Hoppas någon kunnig kan ge mig ett bra svar.
 
J
Vit hårdvaxolja borde vara det bästa i ditt fall.

Eller vill du har kritvitt så att man inte ser ådringen?
 
Hur pass tåligt blir det med hårdvaxolja? Vi har nyss slipat om golven (gran+furu) och vill ha nåt som tål småbarn, husdjur och eventuellt utspillda glas rödvin. Gör oljan att det inte suger in eller är det bara lackning som gäller?
 
Hårdvaxolja är tåligare än att luta och såpbehandla, som ger ett rätt ömtåligt golv. Problemen med alla pigmenterade produkter är ju att det alltid blir ett ojämnt slitage och man får slipa om ofta om man inte lackar, eftersom det inte går att fylla i slitagestråken på ett bra sätt.
Luta och olja utan pigment är i så fall enklare och hållbarare om man vill undvika lack. Oljan gör golvet ordentligt hållbart, men det nöts ju på ett annat sätt än ett lackat golv.
Å andra sidan har lackerna blivit bättre, men det kalla ytan kommer man ju inte ifrån.

Man kan täckmåla också.
 
Vi tänkte isåfall opigmenterat hårdvax, mest för att slippa slabbet med lack och lösningsmedel. Omslipning är dock inte aktuellt på mååånga år :)
Kanske bäst med lack ändå... det är vi ju vana vid sen tidigare plus att rummet ligger ovanför pannrummet = varmt och gott.
 
Eftersom det inte är ett kök skulle jag nog ge vaxet en chans. Det blir mysigt att gå på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.