Jag håller på att ta in offerter på att få min övervåning isolerad. Frågan är hur mycket isolering man ska ha i snedtaket? I princip är ju hela övervåningen snedtak... Hur mycket rekomenderas och vad tror ni man hamnar på för pris?

Huset är ett Smålandsvillan stora Katthult, bottenvåningen är på 119kvm och taket har takkupa. Tänkte isolera ut till takfoten på ena sidan och längs stödbenen på den andra. Reglarna i taket som sitter idag är 195or men de kommer ju att byggas på... Tänkte att badrumsventilation och sånt skulle fixas till direkt.
 
300 mm i snedtak och 500 mm i hanbjälklag är väl någon slags standard, verkar vanligast. Håller själv på med inredning av övervåningen i ett ä-hus (100 kvm) och räknar med 35 000 - 40 000 kr ned till glespanel. Då gör jag allt själv förutom isoleringen i snedtak och vind, en firma får komma och spruta in lösull, kostnad ca 20 000 kr.
 
Kan tillägga att jag fått in en offert på jobbet på 120 000 kr inkl material ner till glespanel, då ingår även framdragning av rör för vatten till en toa på övervåningen. Så det är ganska stor skillnad i kostnad, jobbet blir dubbelt så dyrt som materialet.... Kan man få ROT-avdrag så blir det ju en annan prisbild, men som jag förstår det måste kåken vara äldre än 5 år då.
 
Min kåk är 6 år så jag har rätt till ROT-avdrag. Hur mycket av 120 000kr är arbetskostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.