Hej, har i stort sett bestämt mig för att göra mitt tillbygga på huset i isoleca. Nu behöver jag vet vilken sorts grund jag ska gjuta för att det ska hålla för tyngden av lecablock. Har sett att någon rekomenderat Sundolitts F-element. Är det ett bra alterantiv? Finns det andra? Någon här med erfarenhet?
 
Isolecablock är relativt lätta. Du behöver ingen särskild lösning. Duger gott med vanliga L-kantelement och cellplastkvalitet 250.
 
Det är snarare markens beskaffenhet som avgör vilken grund du bör välja.
 
Ulrik74 skrev:
Hej, kolla på dessa länkar så får du se hur vi lade armering och armeringsbyglar för att ha ca 5,40 m höga lättbetongväggar. Under detta hade vi isolering med 200 kvalite.[länk]
[länk]
/Ulrik
Hej Ulrik,
Kollade lite på era bilder vilket var väldigt bra. Vissa saker klarnade med gjutningen. Några frågor. Golvvärmen såg jag att ni hade under armeringsmattorna, var det någon speciell anledning till det? Vilka kant element använde ni till er grund?

Förövrigt, det här med köldbrygga som det pratas om; vad är det och hur undviker man det?
 
Hej !
Vi använde Sundolitts F-element, lite mer jobb att sätta den jämfört med L-elements grund.

För/nackdelar som jag ser det med F-element till väggar av Isoleca/Lammi block:
+ Ingen köldbrygga (eller små)
+ Klarar att ta större linjelaster om det behövs
+ Utsidan blir i betong, ingen limmad skiva som kan släppa
- Dyrare
- Tar lite längre tid att montera(släppduk, U-sinus järn etc)

Har du titta på http://www.supergrund.se ?

Mvh Peter
http://villagomma.blogspot.com/2007_07_01_archive.html
http://villagomma.blogspot.com
 
Han som hjälpte mig med att lägga golvvärmen föredrog rörhållarskenor och dom fästes i isoleringen, sen var det bara att gå med slangen och pressa ner den med foten i skenorna, behövde inte ens böjja sig för att lägga den, stor fördel med karusellen som han lade slangrullen på. Annars får man ju najja den i armeringsmattorna, blir mer jobb. Armeringsmattorna håller ju ner slangen lite också så att den inte sticker upp ur betongen, spänner lite i slangen i böjjarna och då vill dom gärna sträva uppåt... Vi använde Jackon L-element 400 höga, hade även ett lager med isolering under detta då vi totalt hade 40 cm isolering.
 
Hej Byggare_moe!

Lägg golvvärmeslangen under armeringsnätet!! Killarna som kommer och gjuter ska trampa runt på det hela och det känns mycket bättre om den ligger underst. Det är dessutom oändlit mycket smidigare att färsta med skenor och hållare än att naja. Du behöver dessutom inte fundera på om det går att skruva i golvet på ett speciellt ställe då slangen kommer ligga 10 cm ner i tryggt förvar och trögheten i plattan är nog inget att bry sig om, hela måste ju ändå värmas upp!

//Robert
 
Ett, tycker jag, bättre alternativ till supergrund tycker jag är Jackons "Iso-max". De stoppar köldbryggan på samma sätt som supergrunden, men man låter ytterskivan cellplast sitta kvar och får då nytta av den yttre cellplasten som isolering.

Nu kan det ju vara så i ert fall att ni ska ha isoleca-blocken alldeles ute på elementkanten, då får Jackon svara på hållfastheten för det.

www.jackon.se
 
Redigerat:
Hej alla och tack för era svar. Jag kommer lägga värmerören under armeringen. Min enda fundering kring detta är att jag kommer lägga ett så kallat samverkansbjälklag mellan källare och vån 1. Jag misstänker att om rören kommer för djupt ner så går värmen neråt istället för upp. Någon med erfarenhet av detta?

Angående grund så har jag fått mail av Finja att det inte krävs någon speciell grund då isoleca inte är mycket tyngre än en trästomme. Återigen är min fundering här om samverkanbjälklagets vikt påverkar grundläggningen. Det väger ju trots allt 10-15 ton färdigjutet. Vet ej uppskattad vikt på ett träbjälklag...
 
Byggare_moe skrev:
Hej alla och tack för era svar. Jag kommer lägga värmerören under armeringen. Min enda fundering kring detta är att jag kommer lägga ett så kallat samverkansbjälklag mellan källare och vån 1. Jag misstänker att om rören kommer för djupt ner så går värmen neråt istället för upp. Någon med erfarenhet av detta?

...
Med den typen av bjälklag, oavsett läggningsdjup för rören, så måste du isolera under/eller i betongen för att värmen endast ska gå uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.