Jag får nog sälla mig till skaran som tycker att slagborrmaskinen har spelat ut sin roll. Har efter att jag fick tillgång till borrhammare inte en enda gång använt slagborren med slag, men väl för vanlig borrning i trä förstås.
 
johanzz
Tur att alla på detta forum verkligen vet bäst och inte tål nån form av kritik överhuvudtaget?
Nu har jag fått min andra varning helt utan anledning som jag ser det.
Vem skulle jag ha varit otrevlig mot ?
Jag förslog bara att om man tycker en prdukt är dålig så kan det lika gärna bero på att man är en dålig hantverkare.
Slagborrmaskiner säljs och andvända av många seriösa och duktiga hantverkare även idag då man ofta har 2 funtioner i 1 maskin.
Jag menar att om en gitarr låter dåligt så är det inte säkert det beror på gitarren.

Hoppas jag i o med detta meddelande inte angripit någon får då är det mitt sista inlägg enligt admin.
 
johanzz
Jag kan dessutom länka till andra trådar med grövre ordföråd,,,,grövre påhopp..,,såg senast igår någon som svor i tråden men det släpptes förbi då man kanske är närmare vän till admins ?
Tråkigt att inte alla behandlas lika.
 
johanzz
I var o varannan tråd diskuteras det betydligt hårdare om hur bra kaling det är gjort i badrum.
Två debatörer på detta forum anklagade varandra för att vara oseriösa mm mm UTAN att få en endaste varning.

Rätt svårt tyckr jag att komma från EL avdleningen med en admin som har en nivå och sedan till verktyg där man är betydligt hårdare.
Sedan i avdelningen där man bygger tex badrum så är vad som tillåtet.

Kan man inte få det jämnare?
Dessutom har jag blivit påhoppad i tidigare trådar om att jag det skulle vara fel på annat än belysning på borrmaskiner,,,undertonen var at tdet var menat att det var allvarligt fel på mig.
Men då får jag och en annan kille var sin varning,,,den som gjorde påhopp på mig klarade sig helt utan tillsägelse.
 
johanzz
Reklam är i övrigt förbjuden i vår forumdiskussion. Det är inte tillåtet att göra inlägg där den som postat inlägget, eller en närstående person, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning.

Dessutom är INGA svordomar tillåtna.

Antingen följer man reglerna eller inte,,,o då gäller det ALLA!
 
Hann inte läsa alla dina inlägg innan dessa blev redigerad/raderat. Håller med dig till 100 %, tycker ofta att moderators är lite väl snabba.

Tonen är väl lite hårdare i ett forum för hantverkare och gds folk. Har man t.ex. hört hantverkare diskutera kommer det lite svordomar och annat, utan att det blir som personligt påhopp. Lite måste man kunna tåla



Om man inte får göra reklam, kan man plocka bort alla trådar med ordet "Festool" i.
 
Diskussion av moderering skall ske via mail till Marlene, och inte direkt i forumet. Trots detta så vill jag gärna svara på de frågor som har uppkommit. Under tiden som jag undersök hur detta bäst göres, i samspel med forumets regler, kommer jag att låsa tråden.

Jag lovar dock att återkomma till ämnet.

//Moderator
 
Eftersom frågan uppkommit så har jag, efter diskussion med admin, bestämt mig för att här i denna tråd skriva ett allmänt statement angående min moderering, och försöka svara på de frågor som har uppkommit. Mitt svarsinlägg blir det sista inlägg som berör moderering i denna tråd, och skall ses som en replik till ovanstående frågeställningar/kritik. All fortsättning på diskussionen kring moderering skall ske i PM till mig eller via mail till marlene (marlene@byggahus.se). I detta fall har det alltså gjorts ett undantag från byggahus diskussionsregler (vilka återfinns här: http://www.byggahus.se/forum/regler/74868-diskussionsregler.html).


Svordomar

Jag har aldrig gett någon användare, som skrivit i vare sig denna tråd eller någon annan, straffpoäng för att ha brukat svordomar. Däremot har jag vid olika tillfällen redigerat bort svordomar från forumet. Det gör jag om A eller B är uppfyllda:

A) Svordomen bedöms av mig som extra grov. Detta innefattar tex könsord.

B) Någon användare har rapporterat inlägget med anledning av svordomen, alternativt skickat mig ett PM med samma intention.

Oavsett A eller B så spelar naturligtvis kontexten som svordomen är skriven i stor roll. En svordom uppfattas väldigt olika beroende på om den är skriven med glimten i ögat eller ej, om den är riktad mot en person/grupp av personer eller om den är riktad mot ett dött föremål etc.

Att enbart använda dessa kriterier för att redigera bort svordomar innebär att jag inte fullt ut följer byggahus diskussionsregler angående att inte använda svordomar. Detta gör jag eftersom att jag tror att det gagnar forumet i stort att det inte är ”övermodererat”. Eftersom vi har ”rapport”-knappen där den som vill kan meddela att man tycker att någons inlägg har gått över gränsen. Dessutom har detta forum tidigare varit modererat av andra moderatorer, och också varit utan en egen moderator, vilket innebär att det finns risk för att bedömningarna kring vilka svordomar, om några, som är acceptabla har varierat.

Eftersom jag förstår att reglerna kring svordomar kan upplevas som luddiga, så delar jag som sagt inte ut straffpoäng för svordomar, utan jag redigerar bort de som är över gränsen, och skickar ett PM till användaren där jag meddelar detta. Ingen blir alltså straffad för att ha använt svordomar som jag i efterhand har bedömt som för grova.


Likabehandling
Jag försöker göra mitt yttersta för att behandla alla användare lika. Det är naturligtvis inte möjligt för mig att lyckas med detta till 100%, men det är min ambition.

Som jag ser det så är det framförallt två saker som komplicerar min möjlighet att behandla alla lika.

1) Särbehandling på grund av att användaren är någon jag känner, antingen via forumet eller för att jag har träffat användaren i verkligheten.
Att medvetet göra skillnad på användare jag känner mer eller mindre är naturligtvis helt uteslutet. Om jag inte trodde att jag besatt den integriteten som krävs för att undvika detta så skulle jag inte varit här som moderator. Jag kan naturligtvis inte bevisa någonting i denna fråga, utan bara uttrycka att så är fallet.

Angående att omedvetet göra skillnad på användare så tror jag att den risken är mycket större, för både användare och moderatorer, överallt, på alla forum. Jag tror att risken för att omedvetet behandla olika användare olika kan minskas genom att man försöker var medveten och tänka igenom sina beslut. Hur bra jag lyckas kan jag av uppenbara skäl inte svara på själv, det överlåter jag till andra.

2) Återigen särbehandling på grund av att användaren är någon jag känner, antingen via forumet eller för att jag har träffat användaren i verkligheten.

Detta var fallet när CCPusher tidigare i denna tråd skriver:

Och varför i h-vete väcker man liv i en över ett och ett halvt år gammal tråd Daniel?
Du borde väl för bövelen veta bättre, du är ju moderat och allt. ;)


Tack för mig
(nu ska jag jaga rätt på en tråd som är äldre än mitt medlemsskap och ge den lite konstgjord andning.. ;):p:rolleyes:))


Med tanke på att jag har träffat CCPusher på Theofils demodag, och dessutom haft diverse diskussioner med honom via PM så var det inte svårt för mig att inse att detta, normalt sett grova språkbruk med svordomar etc, var skrivet helt med glimten i ögat. Denna övertygelse stärks av de smileys CCPusher använde sig av.

Att jag känner CCPusher till viss del innebär alltså att jag särbehandlar honom, eftersom det medger att jag kan sätta hans svordomar och ”påhopp” i rätt kontext. Drar man detta vidare kan man alltså konstatera att han blir särbehandlad i detta fall eftersom jag känner honom. Att inlägget i fråga var riktat mot mig själv gjorde det naturligtvis ännu lättare för mig att se det i dess rätta kontext.

Samtidigt kan jag förstå att den som inte delar min förkunskap i detta sammanhang inte lika lätt kan identifiera den aktuella kontexten (även om jag nog kan tycker att CCPushers smileys var tydliga på den punkten) och därför kan uppfatta CCPushers inlägg som stötande eller otrevligt. I sådana fall – var vänliga och använd ”rapport”-knappen.


Modereringen är dålig, otillräcklig, överdriven eller orättvis
Om du upplever att så är fallet, var vänlig skicka mig ett PM och förklara vad problemet består i. Håller jag med dig om att det har blivit fel rättar jag naturligtvis till saken. Om ni inte vill PM:a mig, använd rapportfunktionen, så kommer frågan att bli synlig för alla moderatorer, alternativt maila direkt till Marlene, som är admin.


Diskussion
Diskutera gärna ingående de olika sakfrågorna som behandlas i detta forum. Vi är många som bryr oss om vilken färg på snörslåkrita som är bäst, och vilken klinga som är bäst för Dewalt 744. Men håll diskussionen till sakfrågan. Kom ihåg att det sätt som man kommunicerar i verkliga livet inte alltid går att översätta rakt av till ett internetforum där vi ju faktiskt saknar både ansiktsuttryck, tonfall, kroppsspråk etc. (även om smileys till viss del kan väga upp för denna begränsning). När vi saknar dessa funktioner så måste vi vara försiktigare med hur vi uttrycker oss, då risken för missförstånd tilltar betydligt. Ett lysande exempel är ju CCPushers ovan refererade inlägg i denna tråd.

Dessutom befinner vi oss på ett internetforum, med dess egna regler. Helt oavsett frånvaro av kroppsspråk etc så är det inte OK med samma grova jargong som kan förekomma på byggena.


Moderering
Jag har varit moderator här ett par månader. Min tidigare erfarenhet av moderering är ytterst begränsad. Därför har jag naturligtvis mycket kvar att lära. Och naturligtvis gör jag fel. Jag har tagit felaktiga beslut i min moderatorsroll, och jag kommer garanterat att ta felaktiga beslut i framtiden också. Däremot är min ambition såklart att undvika dessa fel, och att bidra till ett forum som folk gillar att diskutera verktyg i.

Därför vill jag ha er feedback! Rapportera inlägg eller skicka ett PM och uttryck din åsikt. Observera dock att diskussioner kring moderering i normaltfallet (detta är alltså ett undantag) inte skall ske i forumets trådar.


Moderering i verktygsforumet kontra andra forum

Eftersom de olika forumen har olika moderatorer så kommer modereringen, trots samma regler, att se aningen annorlunda ut i de olika forumen. Givetvis finns det en intern diskussion angående moderering bland moderatorerna, fast ett helt likartat modererande i alla forum kommer ändå inte att kunna uppnås. Återigen, upplever någon att inlägg eller trådar modereras felaktigt – skicka ett PM eller rapportera!


Är det något som jag inte har tagit upp här (reklam tex. jag förstod inte riktigt vad det rörde?) som man vill ha svar på – skicka mig ett PM.
 
Redigerat:
johanzz
Jag har nu testkört flertalet borrhammare och jämfört med slagborr.
Det jag la märke till är att borrhammare över lag är mycket mycket tyngre än slagborrar.
Ska man sätta upp en gardinstång tex så är en slagborr att föredra då den gör jobbet enkelt och är mindre belastning för axlar och armar.
Vid riktigt stora jobb är borrhammare att fördra.
 
Bra, då vet vi vad DU tycker. Personligen håller jag inte med dig.

Borrhammaren uppfyller för mig alla betongborrarkrav bättre än en slagborrmaskin. Jag äger själv en mindre mindre borrhammare (Makita 2420, likvärdig med en Bosch 2-26). Av ren nyfikenhet var jag tvungen att göra en jämförelse mellan en mindre borrhammare (2,7-2,9kg) och en genomsnittlig borrmaskin (2,2-2,4kg). Borrhammaren väger alltså ungefär ett halvkilo eller dryga 20% mer än slagborrmaskinen. En märkbar skillnad, men något jag tycker övervägs av att borrhammaren i mitt tycke fixar jobbet snabbare och med bättre resultat än slagborrmaskinen.
 
johanzz
Vad bra då vet jag vad DU tycker.
 
För att föra frågan vidare, så tror jag att hemligheten ligger i att betong finns i så många olika kvaliteter. Allt från hemgjord betong, där man gissat sig till receptet och tagit vad som finns på gården och dessutom gjutit utan att kompaktera -till betong som man gjuter broar, skyddsrum och reaktorinneslutningar av. Jag tror att en traditionell slagborrmaskin har större chans på den förstnämnda varianten av betong, än riktig betong. Träffar man ett stort aggregat med en slagborrmaskin kommer man ingenstans, såvida aggregatet inte är gjort i Gotländsk kalksten, i stället för granit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.