Bildas det mycket kondens på ett falsat plåttak?

Bor i ett hus med ett bandtäckt plåttak av äldre årgång. Ser bra ut trots alla sina år på nacken så det känns inte aktuellt att byta ännu på ett bra tag. Tänker däremot inreda vinden och därav mina frågor.

Vad jag misstänker så finns ingen underlagspapp mellan plåten och taket. Ivarje fall inte på vissa partier. Funderade på det där med kondens och undrar om det finns någon risk för
fukt-/mögelproblem om jag inreder vinden och isolerar taket invändigt.
 
B
jag tror det finns papp under. för att spikarna i råsponten kan skada plåten.
är taket isolerat nu? hur tjock isolering? finns fungerande ventilation?
 
Nej taket är inte isolerat nu och vinden är oinredd. "Välventilerad" f n, otäta fönster och glipor i panel och vid takfot (heter det så?) - gammalt hus. Takbrädorna är glesa på sina håll och på vissa ställen tycker jag att man kan ana plåten. På andra ställen ser där ut att finnas ngn form av papp.
 
B
kan va så att pappen är skadad vid hålen då.
den där extra kondensen förstår jag om det inte är isolerat mot tak.
om du har tänkt inredda vinden så tycker jag att du fixar taket först.
så du har ett garanterat tät tak. laga under ifrån är svårt
 
Du måste ventilera taket först. Dvs. göra en luftning på undersidan av det nuvarande taket innan du isolerar för att inreda vinden. Det finns flera produkter på marknaden för just detta ändamål.
Hur du gör beror på vilken typ av takstolar du har.

Enkelt förklarat så spikar du på en läkt på undertaket längs med takstolarna. Denna funkar då som distans. Häftar fast vindskyddspapp el dyl, så att det inte blåser in i isoleringen och därefter monterar du isoleringen. Glöm inte att sätta plast på insidan av isoleringen innan gipsskivorna.
 
B
om du ska göra som ovan.
tänk då på att det kan börja läck där du ser plåten nu.
jag rekomenderar att du renoverar plåttaket först.
finns lösningar om du vill göra rummet nu ändå.
men då blir det komplicerat.
 
Men hur ska jag renovera plåttaket? Menar du att byta plåten och lägga papp under?

Kan jag skippa läkt under takstolarna mm om jag har papp under plåten?

(Ursäkta om det är dumma frågor. Är dåligt insatt.)
 
Om taket är så dåligt att det läcker eller är i allmänt dåligt skick så måste du så klart byta det först. Luftningen kommer du inte ifrån oavsett om du byter plåttaket.
Man måste ha luftning för att ventilera bort den fuktiga luften.

Läkten skall inte sättas under takstolarna utan på brädorna (panelen)
Gå in på någon isoleringtillverkares sida så hittar du bilder mm. om hur man gör.
www.paroc.se t.ex.
 
Jag har nog uttryck mig oklart. Ska försöka förtydliga mig.

Plåten är egentligen inte i något dåligt skick. Verkar hålla tätt. Inga synliga läckage i varje fall. Det jag tänker på är den kondens som sägs bildas på plåtens undersida, dvs mellan takbrädornas ovansida och plåtens undersida. Om där finns papp rinner den väl bort längs med pappens utsida (takets ovansida), men om papp saknas lär väl kondensen tränga sig inåt vindsutrymmet. Och det är närmast det jag tänker på. Om det kan bli mycket vatten och om det kan bli i så stor skala att det kan skapa problem? Eller det kanske inte blir så mycket?

Och om där då blir vatten och man spikat vindskydd som någon tipsade om, så bör väl detta då rinna ner längs med vindskyddet men sedan kommer det ju inte ut, dvs utanför huset. ???

Eller är det så att där inte blir någon kondens ifall man inreder vinden och isolerar taket underifrån.
 
B
du kan ta och spreja plåten med underreds tjära(rostskydd till bil).
där du ser plåten alltså.
läkten och vindskyddspapp blir en luftspalt.
finns special från isoler firmor. men är inte toppen material.
börja isolera. finns lite trix så att inte isolering inte ramlar ner.
mellan takstolarna kommer det säkert vara olika mått.
tänk på att isoleringen ska ej vara ihop tryckt för mycke.
den ska va "fluffig".
 
byggare henke skrev:
du kan ta och spreja plåten med underreds tjära(rostskydd till bil).
där du ser plåten alltså.

Det här lät intressant. Menar du vanligt underredsmassa eller nån mer lättflytande produkt eftersom du skriver om att spreja på den?
Blir det mindre kondens då jämfört med bara plåten?

(Ursäkta trådkapningen, jag har tak med liknande problematik som BML.)
 
B
nja. blir som en tjock massa. gifter sig med pappen.
svårt stoppa in en papp bit i hålet och få det bra.
vanlig underredsmassa i sprej burk.
obs detta är ju ingen lång varig lösning, man måste fixa taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.