Goddagens :)
Jag har spenderat hela gårdagen med att gå igen recensioner och forum med information om olika bordcirkelsågar, och det lutar en hel del åt en Bosch PTS 10, men jag läser tyvärr även att anhållen inte är speciellt bra på bosch maskinerna.
Den jag har hittat hamnar på runt 3700 kr.
Jag skall ha den för hemmabruk, göra en del finskickeri (möbler) samt renoveringar invändigt i huset.
Jag har också tittat en del på GTS 10 och andra modeller i den prisklassen, men är det verkligen värt det dubbla priset för min hemmaverksamhet?
Eller finns det någon maskin som är bättre än PTS 10 i runt samma prisklass?
Nu har iofs priset inte så stor betydelse för mig, jag vill ha en maskin som passar mina behov och är prisvärd, men det känns onödigt att betala massa pengar för nått som jag inte kommer ha användning av.
Kan någon rekommendera någon annan maskin eller tycker ni att en PTS 10 borde passa mig bra?

Tack på förhand // Tommy
 
Jag har inte provat PTSen. Vet jag att jag skulle hålla på mycket med möbler och finsnickeri skulle jag nog verkligen försöka spara ihop till en gts10 eller en dewalt 744, det är förträffligt fina sågar. Om de är värda dubba priset mot PTSen - det beror nog på hur du värderar tex "arbetsglädje" - jag tror att du kan få mycket bra resultat med PTSen, men att du får det lättare, och förmodligen har roligare under tiden, med en GTS. Annars kanske en begagnad inca major kan vara ett alternativ? De brukar finnas till rätt vettiga pengar på blocket, vet också att phl här på forumet har en sådan.
 
Lite sugen på en GTS 10 eller en Makita 2704 efter nyligen lästa inlägg och ytterliga recensioner, men finns det någon teknisk data på dessa sågar?
Det jag hitter, även på bosch och makitas egna hemsidor, är väldigt begränsad information.
Skulle gärna ha lite hård fakta som grädde på moset efter alla artiklar.

Dessutom verkar det lite svårt med klingor, en hel djungel där oxo, jag har greppat att ju fler tänder desto finare sågyta, den medföljande 40 tandsklingan borde duga fint till att kapa o klyva lite med, men duger en 250mm klinga med 80 tänder till finsnickeri?
 
Tompa83 skrev:
Lite sugen på en GTS 10 eller en Makita 2704 efter nyligen lästa inlägg och ytterliga recensioner, men finns det någon teknisk data på dessa sågar?
Det jag hitter, även på bosch och makitas egna hemsidor, är väldigt begränsad information.
Skulle gärna ha lite hård fakta som grädde på moset efter alla artiklar.

Dessutom verkar det lite svårt med klingor, en hel djungel där oxo, jag har greppat att ju fler tänder desto finare sågyta, den medföljande 40 tandsklingan borde duga fint till att kapa o klyva lite med, men duger en 250mm klinga med 80 tänder till finsnickeri?
Tekniska data hittar du på makita.se och bosch.se. Ett tips är att kolla på dewalt/elu 744, det är en maskin med bättre anhåll än de andra 2.

En 80-tandad klinga av bra fabrikat, med tänder av ATB, HiATB eller trapetsformade funkar utmärkt för finsnickeri. Sen tror jag faktiskt att du kommer att upptäcka att du kommer riktigt långt med den medföljande 40-tänders klinga också - speciellt efter att du har lärt känna sågen, tillverkat lite jiggar etc.
 
Oavsett vilken såg det blir så bör du budgetera för en klyvklinga också. Om du klyver med en didikerad klyvklinga så går det fortare, sågen blir mindre ansträngd och snittkvaliteten bättre. Många tror att man offrar snittkvalitet när man använder en klyvklinga med få tänder, men det är alltså fel. Däremot blir snitkvaliteten inte bra om du försöker att kapa med en klyvklinga. Jag byter mellan kombiklinga och klyvklinga. Den mångtandade kapklingan hänger mest på väggen.
 
Frågan är väl vad ska du göra? Såga till virke till en altan eller göra 12-slå stolar? Bitar längre än en meter passar nog inte på en sådan såg.

Inget riktigt skjutanslag för kapning på Makitan.

Men som alltid, rätt maskin till rätt jobb.

Protte
 
Tack för alla tankar och ideér, jag tror nog det blir en GTS iallafall, men jag ska iväg o klämma o känna lite på maskinerna på den lokala bygghandeln imorron, bara för att verkligen vara säker, det är ändå en hel del pengar att punga ut med :)

Kommer i början mest kapa till reglar och spånskivor, ska lägga golv på vinden.
Sedan kommer arbetet på altan, golvet ska bytas och jag ska göra nytt staket.
Kommer troligen bli mera renovering på huset efter det.
Detta kräver ju inte nån direkt super precision. Men..
Tanken är sedan att jag kommer använda maskinen mest till att göra möbler, det är sånt jag gillar att hålla på med på fritiden, (har ju faktiskt gått träteknik linjen i plugget :)) och då vill jag ha bästa möjliga precision, hatar när jag gjort nått o de glappar på ½mm.
 
Jag har precis köpt en Makita 2704 och är mycket nöjd. Med rätt justering är anhållet kanon och utan minsta glapp. Det som gjorde att jag valde den istället för Bosch GTS var att spåret för vinkelhaken inte är standard på Bosch men det är den på Makita. Med andra ord kan man inte använda tex Incra Miter 1000 på Bosch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.