Nu är det dags att börja på altanen. Jag undrar vilket som är bäst, att gräva plint eller lägga bärlinorna på plattor. Pratade med en kompis ang. detta som ska hjälpa mig med markarbetet och han rek. plattor. Går det att få ett lika bra resultat med plattor? Själklart ska det göras enligt konstens alla regler, men rent spontant känns det mer "riktigt" med plint. För höjdens skull så kvittar det. Så vad säger ni?
 
Om det kvittar för höjden skulle jag lägga plattor, har gjort 30 m2 på plintar just för att höjden var nödvändig men kommer att lägga resten (ca 20 m2) lägre så då blir det plattor. Att gräva hål och väga in färdiga plintar alternativt gräva hål och gjuta egna plintar är inte nåt jobb som står högt på min önskelista :) De altaner jag provat att gå/stå på som ligger på plattor känns som min egen, det viktiga är att har reglarna på c/c 60 så det inte blir svajigt.
 
B
om altanen ska upp en bit från mark ta plintar.
om altanen ska bli jord nära ta platter.
 
Hej

Går i samma funderingar. Min altan skall upp ca 50cm ifrån marken, fungerar det inte att bygga ett regelverk på plattorna? Jag har ca 10m lera under så jag lär inte träffa på något fast att ställa plintarna på hur som, huset i säg är pålat. Det känns som det vore smidigare att använda plattor, men det kanske ger andra problem?
 
B
nog funkar det. tänkte bara på att man får upp höjden med plintarna.
blir lite mindre trä åtgång.
 
En altan måste i princip stå på plint.
Däremot så funkar det utmärkt med plattor till en terass.
 
Vad tillför plintarna som du inte får ut av plattor med 2dm makadam under? Känns som det skulle vara både enklare och billigare. Samt lättare att justera om det skulle bli en sättning.

Är det storleken som avgör när det går ifrån terass till altan? :)
 
Terass betyder att den ligger på marken och altan att den är upphöjd.

kommer från Italienskan.
 
Enligt den "kunniga" som ska hjälpa mig så ska vi ta bort all matjord, lägga på fiberduk, sen stenmjöl som paddas. Så jag blev lite fundersam när ni skriver 2 dm. makadam. Blir det bättre eller vad?
 
ska du ha trä eller sten till din terass???
Med sten så förstår jag logiken med paddat stenmjöl med trä är det rent dumt att göra det. då det binder fukt och är en utmärkt grogrund för ogräs.

makadammet ska ligga under dina stenplattor om du har dessa som stöd för bärlinan
 
H
Har en altan på 38 m2 på plint, den står stadigt.
Har också 1 mindre altan på plattor, den lilla altanen skall vi lyfta i helgen då den har sjunkit ner på ena sidan.
 
HEM2121 skrev:
Har en altan på 38 m2 på plint, den står stadigt.
Har också 1 mindre altan på plattor, den lilla altanen skall vi lyfta i helgen då den har sjunkit ner på ena sidan.
glömt makadamet under plattorna till terassen.

Fram med domkraften bara lyft, bort med plattorna, gräv ur, fyll på med makadam 8/16, jämna till, på med plattorna, väg av, sänk ner, ta en stor stark.:cool:
 
H
Nimajneb skrev:
glömt makadamet under plattorna till terassen.

Fram med domkraften bara lyft, bort med plattorna, gräv ur, fyll på med makadam 8/16, jämna till, på med plattorna, väg av, sänk ner, ta en stor stark.:cool:
Ja, inte glömt :), liten altan på 2 m2, trodde väl att det skulle hålla med lite plattor under, ja nu vet vi, det höll inte. 1 sida sitter fast i huset och det sitter nog fast i vägg nr 2 också (tror jag).
 
HEM2121 skrev:
Ja, inte glömt :), liten altan på 2 m2, .
haha, kanske du klarar dig utan domkraft då:D

Du kanske inte heller behöver fylla släpet som jag just gjorde med 1,3ton makadam för en grund till ett litet skjul.
 
H
Nimajneb skrev:
haha, kanske du klarar dig utan domkraft då:D

Du kanske inte heller behöver fylla släpet som jag just gjorde med 1,3ton makadam för en grund till ett litet skjul.
Så stark är jag inte, var och köpe en domkraft på hjul för 189,00 på biltema :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.