A
Vi ska snart flytta in i ett hus i Huddinge. Vi har aldrig tidigare bott i hus och har således ingen erfarenhet av det alls. Huset är byggt på 60-talet och jag vet inget om internet i huset. Tror dock knappast det är fiber eller nåt.

Jag är bortskämd med 30 Mbit från Com Hem i den lägenhet jag bor i dag och det känns ganska surt att man kommer få offra det eftersom jag misstänker att det sällan går att uppnå dessa hastigheter i äldre hus?

Jag undrar således vilka mina realistiska alternativ är? Gissar på att det är vanligt ADSL som gäller? Vad brukar man få ut då som max? 5-10 Mbit/s? *Brrr*.

Trådlöst ser jag inte som ett alternativ då jag är ganska tung tankare.
 
Kan finnas fiber, kan finnas comhem. Kan bli ADSL/VDSL.

Över 20Mbit har jag aldrig sett nån få på ADSL men 5-10 är klart görbart beroende på avstånd till station
 
A
Tvivlar starkt på att det finns fiber, i sådana fall hade man skyltat med det. Tror inte Com Hem finns heller. Då är alltså mitt alternativ ADSL? Hmm, friheten har ett pris alltså.
 
C
24 Mbit ADSL kan man få om man bor inom kanske ett par hundra meter från telestationen med bra kabel. Vi fick ut 18, men nu är det ingen idé längre, för teliaboxen tar 10 Mbit hela tiden den är inkopplad, även om man inte tittar.

Det kan mycket väl finnas villaområdesnät också, då kanske du rentav kan få 100 Mbit. Comhem är inte heller omöjligt, och huddinge är väl rätt så storstad, så du kan säkert få uppåt 50 Mbit (det är deras nya sån specialfart vill jag minnas) där om du har tur.

Jag hade oroat mig mer för att aldrig ha skött om ett hus och veta hur man gör med det, än vilken internethastighet jag kan få.
 
A
LoL, jo det är klart jag oroar mig för hur man sköter om ett hus, men jag får ta en sak i taget så att jag inte blir galen. Jag har oroat mig för allt annat och just nu undrar jag över internet. :)

Det är Glömsta i Huddinge så det är ju inte så supercentralt i Huddinge. Därför tvivlar jag på att internet är särskilt utvecklat där. Kanske i de nya delarna av Glömsta, men jag tror inte det är det i de äldre områdena. Hoppas jag har fel.

15-20 Mbit/s via ADSL vore ju inte fel, men förmodligen är det bara en dröm.
 
Jag ligger på ~22Mbps ned (~2.5Mbps upp) med Telia 24Mbps DSL. Kåken är väl rätt nära centralen egentligen, men "over all" verkar det vara rätt bra fart på den tjänsten även om man bor länge bort.

Försöker mitt bästa för att få in fiber men att få tag på riktiga personer hos Telia (och andra företag för den delen) är helt omöjligt så får se hur det projektet går - tog runt 2 år med intensiv lobbying bara för att få ADSL installerat (och då var allt var klart i centralen förutom DSLAMarna).
 
Med det områdesnamnet så kanske du ska vara glad att det finns koppar dit! :)
Verkligen bekräftat. Glömsta....

Sorry, var bara tvungen :)
 
Områdets ålder har väl inget att göra med bredbands anslutningen, jag har en jordbruksfastighet bebodd sedan 1938 och bara jag betalar för det så har jag 100Mbit (tycker 10 räcker).

Protte

PS i vilket skick är fasaden och fönstren, vad är det för uppvärmning (fast stor del av uppvärmningen kommer nog från alla datorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.