Hej
Jag är på gång (och det har jag varit i flera år) att renovera ett badrum i mitt hus. Detta badrum är original från det år huset byggdes 1951 och har aldrig renoverats så det kanske är dags snart. Det är inrett med kakel&klinker såklart och någonstans läste jag att man använde asbest i kakelfixet förut.
Är det någon som vet om det är så ?
Ska man anlita ett proffs att riva badrummet ? (Badrummet ligger dessutom i närheten av fyra sovrum).
Är det någon som har anlitat rivhjälp och vet vad det kostar/vilken tid det tar ? (Badrummet är litet och bara kaklat till halva vägghöjden och resten är puts)

MVH / Lars B
 
Ta prover från fix och fog och lämna in för analys. Vi analyserade på ALS, kostade 550kr + moms per prov för analysen som var klar på en vecka. Om det inte är asbest så är det bara att köra på...
 
Vad har du för väggar bakom? Är det bara gips så går det ju bra att ha kaklen kvar å bryta loss stora bitar, ganska kul om man vill avreagera sig lite:D.
Men om du har stenväggar, vilket jag antar att du har då du skriver puts, så är det lite mera slit med å bila ner kakel å flexa bort fixet= fruktansvärt dammigt utan rätt grejer!! Då kan det ju va bra att hyra in en gubbe som går in å sköter de lite snyggt med luftutsug å rätt verkyg, då borde dessutom de hela va avklarat på ett par timmar om du är med å bär bort resterna under tiden..
 
Marv skrev:
Ta prover från fix och fog och lämna in för analys. Vi analyserade på ALS, kostade 550kr + moms per prov för analysen som var klar på en vecka. Om det inte är asbest så är det bara att köra på...
Jag skickade till Fibernalays AB och hon skickade svar till mig samma dag som hon fick in provet och kunde fastställa resultatet. Skickade med posten i fredags och fick SMS redan nu på måndag med glädjande besked. Protokollet kommer när som helst på posten.

Ungefär samma pris som hos ALS, men snabbare.


( mitt badrum byggdes 1958)
 
Vet man vid vilket årtal det försvann från nybyggnation?

Hus byggt 1976 tex. kan det innehålla asbest?

Edit: såg svaret i annan tråd... bygget är ett gränsfall..'
Farligaste förbjudet 1976... totalförbud 1982
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.