gravis99 skrev:
Gud att vissa inte förstår , sen att som du i nästa inlägg tacka vissa forummedlemmar för deras stöd. Det är ju ganska patetiskt om jag får säga !

Jag vill bara igen påpeka att jag inte jobbar på ÄH , jag har ingen koppling till dem alls. För att förtydliga det ytterligare så skulle JAG aldrig bygga ett ÄH pga av all problematik som många har haft med dem och företaget . Sen att VD:n Donald inte verkar ha någon empati alls gör det inte bättre. Nog om detta nu tänker inte kommentera det mer.

Men fortfarande är det så att man väljer själv vad man bygger, men att som vissa bara spy galla över de som har t.ex valt just ÄH gör mig bara förbannad och jag kan inte låta bli att hugga tillbaks. Men vissa verkar inte tåla det, synd för dem.



/A
Håller med, jag tror bara att de flesta som klagar på Älvsbyhus och som själva inte har byggt med dem bara är avundsjuka för att de har köpt ett hus som är mycket dyrare men inte så mycket bättre;)
 
En del är standarden i Älvsbyhus, denna är som den är och är också ingen överaskning för den nyinflyttade kunden. Den oväntade överaskningen är otur med monteringslag, usel kundservice och Älvsbyhus arroganta inställning till att rätta till fel, fusk och vilseledande marknadsföring av både besiktningsman och KA. Att Älvsbyhus inte vill kontrollera sina montörer framgår av flera artiklar, se tex lönedumpning genom flera led av underentreprenörer. Att Älvsbyhus inte heller vill hantera fel så som föreskrivs i bl.a. ABS05 framgår bla av Älvsbyhus vägrar följa ARN beslut.

Älvsbyhus har tydligen lika lätt att förverkliga mardrömmar som husdrömmar.
 
ludde23 skrev:
Håller med, jag tror bara att de flesta som klagar på Älvsbyhus och som själva inte har byggt med dem bara är avundsjuka för att de har köpt ett hus som är mycket dyrare men inte så mycket bättre;)
Viktigt att veta vad man ger sig in på ... det är inte bara en prisfråga ... och en husaffär
är inget kortsiktigt man ger sig in i. Vänligen använd länken nedan som är odiskutabel!

http://www.anticimex.se/fileobjects/5534_Anticimex_rapport_krypgrund_2008.pdf
 
ludde23 skrev:
Håller med, jag tror bara att de flesta som klagar på Älvsbyhus och som själva inte har byggt med dem bara är avundsjuka för att de har köpt ett hus som är mycket dyrare men inte så mycket bättre;)
Om det ändå vore så, men vårt hus på 185 kvm i lättbetong och putsfasad med en dubbel carport ( också den i lättbetong) blev i slutändan bara 400 000kr dyrare än grannens Tyr , och då är inte deras övervåning inredd ... Vi har då högre standard på golv, vitvaror, golvvärme på både planen, braskammin, putsad fasad, platta på mark och vi byggde med totalentreprenad...
Varför skulle jag vara avundsjuk? Jag har ett större hus och vem vet hur mycket det kostar att inreda övervåningen hos grannen... Vårt hus t o m kanske blir billigare i slutändan!!!
Älvsbyhus kan vara prisvärda, men inte om man gör alla tillval som går, då blir inte huset speciellt billigt i jämförelse vad man kan få hos andra husfirmor.
 
Vilket bygg lag man får spelar säkert stor roll.Hur som helst är huvud kontoret totalt ointresserade av att fixa till huset efter slut besiktning/betalning.Efter ca 3,5 år tycker man det borde vara av klarat men icke.Blir det fler hus för min del blir det lös virkes hus,inte sett något annat företag som stoppat huvudet i sanden på detta sätt
 
maggan9 skrev:
Om det ändå vore så, men vårt hus på 185 kvm i lättbetong och putsfasad med en dubbel carport ( också den i lättbetong) blev i slutändan bara 400 000kr dyrare än grannens Tyr , och då är inte deras övervåning inredd ... Vi har då högre standard på golv, vitvaror, golvvärme på både planen, braskammin, putsad fasad, platta på mark och vi byggde med totalentreprenad...
Varför skulle jag vara avundsjuk? Jag har ett större hus och vem vet hur mycket det kostar att inreda övervåningen hos grannen... Vårt hus t o m kanske blir billigare i slutändan!!!
Älvsbyhus kan vara prisvärda, men inte om man gör alla tillval som går, då blir inte huset speciellt billigt i jämförelse vad man kan få hos andra husfirmor.
Jag håller fullständigt med om att gör man en massa tillval i ett älvsbyhus eller ett annat husföretag med samma koncept så är det knappast särskilt prisvärt eller förnuftigt. Då ska man absolut satsa på andra tillverkare för att få mer valuta för pengarna. Jag är uppväxt i ett älvsbyhus och övervägde inte inte ens älvsbyhus när vi byggde nytt eftersom vi ville kunna rita vårt eget hus och välja våra egna tillval och då var inte älvsbyhus ett alternativ trots att vår familj aldrig haft några problem med boendet.

Jag tycker det är fullständigt obegripligt hur älvsbyhus hanterar sina besiktningar, reklamationer och missnöjda kunder men trots det finns det ändå ganska många kunder som är nöjda med sina hus. Jag kan absolut förstå och hålla med om all kritik som med all rätt drabbar älvsbyhus men ibland känns det som att de inte alls borde finnas några nöjda kunder och i de fall de uttalar sig här på forumet så ifrågasätts de direkt. Även om älvsbyhus inte är särskilt begåvade eller skickliga på att hantera sina problem så lyckas de trots allt ibland lämna efter sig nöjda kunder som man per automatik inte behöver ifrågasätta bara för att de valt att bygga ett älvsbyhus och dessutom känner sig nöjda med det.
 
M
Efter att ha besökt (inte inspekterat) fyra Älvsbyhus kan jag konstatera att jag tycker det verkar vara dålig kvalitet och en "burkig" känsla. Billiga detaljval, dålig finish och ganska hafsigt ihopsatt.
Nu är det så jag tycker men två av ovanstående är jättenöjda med sina hus och trivs alldeles utmärkt.
Det är som alltid man har olika ingångsvärden. En del tycker inte det är någon större skillnad på en Kia och Mercedes, andra ser ingen skillnad på en Casio kontra en Breitling eller en IKEA-stol eller en Arne Jacobsen. Då spelar det kanske inte så stor roll om man väljer ett Älvsbyhus. Billigt med enligt en del usel kvalitet och andra fullt tillräcklig kvalitet.

Det jag skulle välja bort Älvsbyhus för är, som det verkar enligt en del forumdeltagare, dåliga konstruktionsval och framförallt den attityd som Älvsbyhus verkar ha när det väl går riktigt fel.
Sen är det ju upp till var och en och bedöma om man är villig att ta den risken, man tror ju aldrig att man själv ska bli drabbad!
Ofta är det ju så med "nöjda" kunder att man inte vill att ens miljoninvestering ska vara ett dåligt val. Det känns bittert att acceptera att det inte blev så bra som man tänkt sig och då är man gärna lite överdrivet positiv. Inget konstigt med det.

När det gäller GAR-Bo vet jag inte om jag ska skratta eller gråta!
 
ml99 skrev:
En del tycker inte det är någon större skillnad på en Kia och Mercedes, ...
Hmmm... Vad skulle du säga var bättre kvalitet av dessa bilfabrikat då... Hoppas att du inte säger Mercedes för då får den här tråden en konstig vändning...
 
M
Så du förstår inte min poäng?
 
Jag förstår din poäng och håller med om att på samma sätt som att man väljer ett bil som kostar 200 000:- eller 500 000:- så har man olika förväntningar och krav på produkten vilket är helt rimligt. På samma sätt så skiljer det sig åt mellan ett dyrt husföretag och ett billigt husföretag i standard och möjlighet till tillval etc.

Det är knappast rimligt att jämföra älvsbyhus standard eller konstruktion med ett dyrare alternativ eftersom man inte köper en likvärdig produkt. Sen måste det vara upp till varje konsument att bedömma efter sina behov vilket alternativ som är mest prisvärt eller passar de egna önskemålen bäst.

Ingen kan väl knappast påstå att en Mercedes skulle vara mycket bättre än en Kia att förflytta sig från punkt A till punkt B. Tittar man krasst på vilket som är billigast så vinner troligen Kia med hästlängder så anledningen till att man köper en Mercedes handlar om mer än att bara förflytta sig. På samma sätt så väljer kunder husföretag efter mer än bara tak över huvudet vilket man förhoppningsvis får av alla husföretagen på marknaden idag.

Kvalitet brukar definieras som "En vara eller tjänsts förmåga att uppfylla eller överträffa kundens önskningar och förväntningar." En kund som köper en Kia eller en annan som köper en Mercedes har troligen väldigt olika krav på produkten och kvaliteten är just hur väl produkten lyckas uppfylla kundens förväntningar. Att rakt av jämföra en Kia med en Mercedes är att jämföra äpplen med päron eftersom de konkurrerar med helt skilda förväntningar hos en kund. Detsamma gäller husföretag, man får vad man betalar för är nog en ganska bra tumregel som gäller i de flesta sammanhang.

Just när det gäller Mercedes så kan man ju kanske fråga sig med problem med rost etc om kunden verkligen upplever att man fått den kvaliteten på produkten som man betalt för med tanke på att det inte är ett direkt billigt märke. Är man ett premiummärke, oavsett om det gäller hus eller bil så har man naturligtvis större krav och förväntningar från kunderna som man måste leva upp till för att försvara det högre priset.

Slutsatsen är att beroende på vilka krav man har på boendet eller sin bil så kan både en billig produkt likväl som en dyr produkt uppfylla de kvalitetskrav som man rimligtvis kan ställa. När det gäller älvsbyhus så har de utan tvekan problem med kundvården i fall där saker går snett men bortsett det så är de flesta kunder som köper ett älvsbyhus väl medvetna om att de inte får samma standard eller konstruktion som om de exempelvis skulle köpt ett mycket dyrare hus av en annan tillverkare. Detsamma gäller förhoppningsvis de kunder som köper en Kia respektive en Mercedes, de har rimligtvis helt olika krav och förväntningar på produkten och utifrån det så kan bägge kunderna vara nöjd med kvaliteten på produkten och sitt val trots att det är helt olika produkter man köpt.
 
Redigerat:
Micke_vb skrev:
Hmmm... Vad skulle du säga var bättre kvalitet av dessa bilfabrikat då... Hoppas att du inte säger Mercedes för då får den här tråden en konstig vändning...
Och jag hoppas att du inte menar att du inte omedelbart märker vilken bil som är mest påkostad när du sätter dig i den, precis på samma sätt som man omedelbart märker skillnad när man kommer in i ett budgethus och ett påkostat dito.

Senast i fredags fick jag bekräftat varför jag kör den bil jag kör. Nu gäller det inte Mercedes och Kia, utan BMW och Ford, men det är en likvärdig jämförelse. Jag skulle lämna min bil på service och de hade ingen lånebil inne, utan jag fick istället en hyrbil. Det visade sig vara en Ford Focus. Tänkte att det kunde bli kul, många är ju nöjda med dessa bilar. Det tog mindre än 10 sekunder efter jag hade satt mig i den innan jag längtade efter min egen bil igen.

Att det inte skulle vara någon skillnad på dyrt och billigt är någon sorts märklig illusion vi har byggt upp i vårt land som kanske går i hand med den välkända svenska avundsjukan. Faktum är att i de allra flesta fall får man precis vad man betalar för och jag kan utan tvekan säga att min bil är tre gånger bättre än Forden och det är också prisskillnaden. Är man bara medveten om att man få vad man betalar för så blir man inte missnöjd, men när folk lurar sig själva att de kan få ett lika bra hus eller en lika bra bil för avsevärt mindre pengar så är det bäddat för missnöje.
 
Ojojojo.... Med ert resonenmang skulle ju ÄB-hus kunderna vara mer nöjda med kvaliteten än andra, vilket jag tror är fel även när det gäller KIA - Mercedes. Nu ska vi inte förstöra den här tråden med ett tiotal inlägg om KIA ocg Mercedes vara och inte vara utan vi sätter sträck i den frågan här och nu är mitt förslag och fortsätter med ursprungsfrågan som rörde ÄB-hus..

PS. Jag skulle aldrig köpa ett ÄB-hus och dessutom hellre en KIA än en Mercedes, men gärna en BMW istället för Ford, och ja, jag vet vad jag talar om....;)
 
Micke_vb skrev:
Ojojojo.... Med ert resonenmang skulle ju ÄB-hus kunderna vara mer nöjda med kvaliteten än andra, vilket jag tror är fel även när det gäller KIA - Mercedes. Nu ska vi inte förstöra den här tråden med ett tiotal inlägg om KIA ocg Mercedes vara och inte vara utan vi sätter sträck i den frågan här och nu är mitt förslag och fortsätter med ursprungsfrågan som rörde ÄB-hus..

PS. Jag skulle aldrig köpa ett ÄB-hus och dessutom hellre en KIA än en Mercedes, men gärna en BMW istället för Ford, och ja, jag vet vad jag talar om....;)
Av vilken anledning skulle ÄB-hus kunderna vara mer nöjda med kvaliteten än andra kunder? Spontant så verkar älvsbyhus ha problem med hur man hanterar kunder med problem så det drar väl ner helhetsintrycket. Kunder som haft ett problemfritt byggande, såväl det gäller ÄH-hus eller någon annan tillverkare är förhoppningsvis nöjd med sitt husval.

För att återgå till jämförelsen med bilar så är väl förhoppningsvis de flesta medvetna om vad som skiljer en bmw och en ford och anledningen till att bmw kan ta ut ett så mycket högre pris beror på att man lyckats motivera ett högre pris för en produkt som i grunden ska ta dig från punkt A till punkt B.

Problemet blir när man ska tävla om vem som är mest missnöjd eller mest nöjd. Det finns ingen självklar koppling till priset om man kommer att bli nöjd med ett hus. En nöjd älvsbyhuskund kan vara precis lika nöjd som en annan kund som köpt ett tre gånger så dyrt hus. Poängen är hur väl produkten lyckas uppfylla kundens förväntningar eftersom man troligen metvetet köpt helt olika hus.

Jag tror inte att det handlar om ett folk i allmänhet tror att det inte är någon skillnad på en dyr eller billig produkt. Man väljer helt enkelt produkt efter sina förutsättningar, behov och krav. Att påstå att en bmw skulle vara tre gånger så bra som en ford för att den kostar tre gånger så mycket är lite knepigt att säga utan att ange vad som skulle vara bättre. Är det hållbarheten, låg servicekostnad, billig försäkring, låg skatt eller något annat? De flesta som kör en ford focus har aktivt valt det och skulle aldrig drömma om att lägga tre gånger så mycket pengar på en bmw. På samma sätt kan inte en bmw ägare förstå hur man kan åka runt i en ford när man kan köpa bmw trots den stora priskillnaden. Vem som är "lurad" kan man nog diskutera en evighet om ;)

Att olika kunder väljer olika bilar eller hus med skilda standarder och prisnivåer är ingen nyhet. Det handlar om prioriteringar och förhoppningsvis medvetna val och jag tror inte på att det skulle finnas någon utbredd avundsjuka på de som valt ett dyrare alternativ. Skulle du gå fram till x antal personer på stan och fråga om de ville ha en ny ford eller en ny bmw gratis så skulle nog de allra flesta välja att ta en bmw så visst finns det skillnader som de flesta är medvetna om. Skulle däremot samma personer få göra samma val och också betala för kalaset så blir nog slutresultatet ett helt annat. Varför? Många varken vill eller kan köpa en bmw eller ett svindyrt hus utan nöjer sig med något billigare alternativ och är säkert lika glada och nöja som de som köpt ett dyrt alternativ. Allt handlar till sist om hur produkten lyckas uppfylla de förväntningar man har till det givna priset.
 
M
När det gäller valet av en Ford eller BMW, Kia eller Mercedes (om man skulle få en gratis) så väljer nog de flesta BMW-Mercedes för att de vet att den är dyrare. Det blir lite svårare när man tar tex hus eller möbler när man inte exakt vet vilken produkt som är dyrast. Då tror jag skillnaden i vilka som kan och inte kan se kvalitet visar sig.
Jag är dessutom säker på att man i de flesta fall får vad man betalar för (det finns så klart undantag) och att väldigt många tror att den billigare produkten är lika bra som den dyrare. Eller rättare sagt jag vet många som säger att cykeln de köpte på Biltema är lika bra som Crescenten, att det inte är så stor skillnad på Besttool och Festtool osv osv.

Den svenska avundsjukan orkar jag inte ens kommentera!

Nu är det slut på offtopic för min del och jag återgår till Älvsbyhus. Och jag kan hålla med om att det verkar som om Älvsbyhus har stora problem. Men jag tror de flesta inser att väldigt många husföretag har stora problem att hantera sina kunder när väl kontraktet är påskrivet.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
förutsättningar, behov och krav. Att påstå att en bmw skulle vara tre gånger så bra som en ford för att den kostar tre gånger så mycket är lite knepigt att säga utan att ange vad som skulle vara bättre. Är det hållbarheten, låg servicekostnad, billig försäkring, låg skatt eller något annat? De flesta som kör en ford focus har aktivt valt det och skulle aldrig drömma om att lägga tre gånger så mycket pengar på en bmw. På samma sätt kan inte en bmw ägare förstå hur man kan åka runt i en ford när man kan köpa bmw trots den stora priskillnaden. Vem som är "lurad" kan man nog diskutera en evighet om ;)
Nu skrev jag ju dock inte att en BMW är tre gånger bättre på grund av att den är tre gånger dyrare (och det gäller specifikt en viss BMW och en viss Ford, det finns ju naturligtvis både dyrare och billigare BMW och Ford), vad jag sa var att det faktum att priset på min bil är tre gånger högre än hyrbilen också avspeglas i att det är en motsvarande mycket bättre bil. Och i det resonemanget så är det ju tämligen uppenbart att med bättre avses alla faktorer utom just de ekonomiska.

Självklart är det ett val att köpa en billigare produkt, men min erfarenhet är att de som väljer det billiga alternativet, oavsett om det gäller bilar, hus, kläder, hemelektronik etc ofta är väldigt måna om att framhålla vilka små skillnader det är mot det dyrare alternativet, något som jag menar sällan är sanningen, utan att det oftast, som jag skrev tidigare, är så att man får vad man betalar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.