Vill renovera ett badrum. Och försöker hitta regler hur jag måste göra. Har insett att det inte längre är lika lätta att renovera ett badrum. Har försökt hitta paragraferna vad som gäller men hittar nada:(.

Får man fortfarande kakla ovanpå en badrumsmatta?
 
Mitt råd till dig är att rycka bort alla gamla vägg och golvmattor. Jobbar dagligen med detta. Man river för att lättare kunna upptäcka eventuella fuktskador som det gärna vilja kunna bli under gamla våtrumstapeter, speciellt dem från 60- och 70talet. Dessutom blir resultatet bättre ifall man börjar från scratch..

Jag skulle gärna vilja veta vat det är för underlag under mattan, betong i golv? puts och lättbetongblock i väggar? Eller är det träkåk?
 
Tackar, kommer att rycka allt. Känns enklare att sätta nya reglar. Hittade dessutom en skiva man kan sätta direkt på reglarna som man sedan tätskiktade, kan det verkligen vara så "enkelt"? Villan är en trävilla byggd -80
 
Ja så enkelt kan de va, om det inte handlar om någon yttervägg!?;) Kom bara ihåg att du behöver regla cc 450 för tex aguaboarden.. vilket jag missade helt istridens hetta:surprised:
 
Ber om ursäkt, men "kapar" tråden lite och hoppas att mina frågor kan tillföra något.

Står snart inför renovering av ett av våra badrum, har räknat lite på det inför gör-det- själv jobb. Jag har tydligen missat något om ytterväggar.
Har en vägg mot träpanel och en mot tegel. (Båda gipsväggar reglade mot träreglar)
Något att förhålla sig till?
(Huset byggt 1982)
 
linkan77 skrev:
Tackar, kommer att rycka allt. Känns enklare att sätta nya reglar. Hittade dessutom en skiva man kan sätta direkt på reglarna som man sedan tätskiktade, kan det verkligen vara så "enkelt"? Villan är en trävilla byggd -80
Glöm då för allt i världen inte bort att byta golvbrunnen vilket du måste göra och inte kunde gjort om du försökt lägga plattor ovanpå mattan...;)
 
Bobbe skrev:
Ber om ursäkt, men "kapar" tråden lite och hoppas att mina frågor kan tillföra något.

Står snart inför renovering av ett av våra badrum, har räknat lite på det inför gör-det- själv jobb. Jag har tydligen missat något om ytterväggar.
Har en vägg mot träpanel och en mot tegel. (Båda gipsväggar reglade mot träreglar)
Något att förhålla sig till?
(Huset byggt 1982)
Problemet är plasten i ytterväggen som fungerar som ett tätskikt. Det är aldrig bra att ha två tätskikt om det mot förmodan skulle komma in fukt mellan skikten. Har sett förslag på att man perforerar plasten i ytterväggen för att få ventilation. Om det nu inte enkelt går att ta bort plasten och ersätta den med någon öppen diffusionsspärr. Lär finnas något nytt matrial som är bättre än plast. Annars är väl vanlig vindpapp bra för att hindra blåsten att komma in i isoleringen.
 
Tigersågen skrev:
Problemet är plasten i ytterväggen som fungerar som ett tätskikt. Det är aldrig bra att ha två tätskikt om det mot förmodan skulle komma in fukt mellan skikten. Har sett förslag på att man perforerar plasten i ytterväggen för att få ventilation. Om det nu inte enkelt går att ta bort plasten och ersätta den med någon öppen diffusionsspärr. Lär finnas något nytt matrial som är bättre än plast. Annars är väl vanlig vindpapp bra för att hindra blåsten att komma in i isoleringen.

NU hänger jag absolut inte med vad du menar faktiskt...

Vindpappen sitter liksom på utsidan av isoleringen medan diffusionsspärren sitter på insidan av isoleringen...:rolleyes:

Som jag tolkar dig skall man ifall det går att ta bort plasten (som sitter på insidan av isoleringen) ersätta den med typ vindpapp... :confused::confused:

Blåser det från insidan och utåt i ditt hus... :D;)
 
Stormvarning:rolleyes:
Alla hus jag har varit me på har dom i allafall satt tjärpapp eller liknande på insidan. Vad jag fått förklarat är att alla luftrörelser i isoleringen försämrar just isoleringsförmågan så vindskydd på bägge sidor är att rekomendera, tryckskillnader osv..

Men i ett badrum med heltäckande tätskikt så finns ju ingen chans att luft läker ut så då borde väl vindpappen invändigt vara onödig!? Låter vettigt i min värld i allafall;-)

Sen är de ju i lite mysigare å slippa jobba direkt mot isoleringen när man sätter upp skivorna:)
 
Redigerat:
Har jag aldrig hört talas om bara...:rolleyes:

Dessutom kan man ju undra om det är lättare att sätta vindpapp mot isolering än att sätta skivor mot isoleringen...
Personligen tycker jag det är skitsamma vad man sätter där.;)
 
haha, ja det är som vanligt, det finns lika många favoriter som det finns snickare:D
 
J
hur många hus tror ni har en hel fuktspärr?

Vare gång du skruvar in en tavla eller sätter upp en hylla osv. så kan du ge dig fan på att du lyckas göra hål i fuktspärren.
 
John J skrev:
hur många hus tror ni har en hel fuktspärr?

Vare gång du skruvar in en tavla eller sätter upp en hylla osv. så kan du ge dig fan på att du lyckas göra hål i fuktspärren.
Utveckla detta... ;)

Antar att du syftar på diffussionsspärren... :rolleyes:
 
J
Paul-Staffanstorp skrev:
Utveckla detta... ;)

Antar att du syftar på diffussionsspärren... :rolleyes:
Mmmm.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.