KristinaRT
Hur lång länge kan man förvänta sig att en oljepanna håller och fungerar? Huset i fråga är byggt 1969, och pannan är från samma år. Håller den länge än, eller går den redan på övertid?
Inkluderas pannan i en överlåtelsebesiktning, eller är det ett av alla undantag?

Kan det, ur energibesparingssynpunkt, finnas skäl att ersätta en så gammal panna med en nyare, eller "drar" nya lika mycket som gamla?
 
Kan hålla 15 år till?eller läcka imorgon...?
Tänkte ni brassa olja?
Vad är det för "goding"panna ?:)
Mvh
 
KristinaRT
Inte vi, svågern funderar på hus m oljepanna. Ingen i släkten har det och inget vet något om det så för oss låter 40 år ganska gamalt och en oljepanna låter DYRT att byta, speciellt om man inte budgeterat för det utan får en trevlig överraskning en vintermorgon......
 
H
Är den 40 år gammal går den redan på övertid och det är helt normalt om ett läckage uppstår i en sådan panna.
Vill ni inte chansa så byt innan det blir kallt.
Oljepanor från 1969 brukade vara stora klunsar med separata luckor för vedeldning. Ekonomin är inte den bästa i en sådan panna jämfört med en modern.
Har ni kontrollerat om varmvattenslingan och shunten fungerar. Igenkalkad varmvattenslinga kan ju vara ytterligare ett skäl att byta panna.
En ny CTC 1200 oljepanna kostar drygt 20000.
De flesta med oljepannor går över till pellets. Det går att elda pellets i en CTC 1200 men en panna som lämpar sig bättre för pellets går på ungefär 25000.
Det säljs nog ytterst få rena oljepannor idag.
Alternativet att köpa en begagnad oljepanna finns ju men då bör man kunna göra installationen själv för att det ska bli billigt.
 
Hur stort är huset och vad har det för förbrukning? Är det en "storförbrukare" då är ju det intressant med värmepumpsinstallation, kan bli riktigt billigt med driften mot nuvarande olja. Då får man välja hur man vill kalkylera den lite dyrare installationen som följer med värmepump och t.ex. bergvärme mot en ny pelletspanna.
Oljepannan som finns där nu kan man räkna bort direkt, det är någon form av byte som man måste kalkylera med. Men oljepannan kan gå i 5 år till om man har tur.
 
Gamla pannor håller oftast mycket högre kvalitet än nya, dock så är de nya effektivare. Min panna från -65 är fortfarande i utmärkt skick likaså grannens panna, som är lika gammal. Grannen eldar med pellets i sin panna men jag har lagt min i malpåse, kör LLVP i stället.
 
Varför inte köra pannan som backup med llvp;n?

Mvh
 
Min plåtpanna från 67 åkte ut för 2 år sedan och det var mycket plåt kvar i den, kunde säkert gått 30 år till.

Protte
 
holmertz skrev:
Igenkalkad varmvattenslinga kan ju vara ytterligare ett skäl att byta panna.
Det borde väl inte vara så svårt att avkalka slingan?
Jag har en Eryl T2 från -73 med igenkalkad slinga (spola lite= hett vatten, spola mycket = fesljummet). Tänkte köra med citronsyra för att avkalka, det funkar ju på vattenkokare och kaffebryggare, så varför inte på pannan :)
 
Morsans gjutna panna från 1958 tuffar på fortfarande, ctc 1200 pannor (som också går på el)hittar begagnade på blocket för 3000 kr och uppåt. Oljebrännare från 400. Ojepannor är nåt alla slänger ut och ingen sätter in idag. Kör själv pellets i min ctc1200 som var alldeles för nyinstallerad i vårt nyköpta hus för att slängas ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.