Y
Efter att ha slitit med mina kalaspuff-muskler och fått loss ledningarna till vedpannan så är jag ju sugen på att lyckas få ut den ur pannrummet...

Illa nog tog ju förhållandet slut med den tjej vars far hade kranbil, så andra gratisalternativ vore ju käckt.

Funderar på lägga en pall intill, och på nåt sätt lyckas lyfta vedpannan 3cm upp och sen åt sidan för hamna på pallen... Men dessa väger väl mängder eller brukar man kunna klara det på två man måntro? Eller finns det fiffiga verktyg man bör överväga?

Dumt nog står den ju inbaxad mellan skorsten och elpannan så man kommer ju inte åt hur som helst heller.. :(
 
C
Ska du ha den till nåt sen? Annars vet jag ett verktyg man kan använda. Det brukar kallas vinkelslip. :)
 
Y
utmedpannan545.jpg

Nä den ska förvisso inte sparas såvida inte grannen ändrat sig.

Känns som ett väldans jobb att stå och vinkelslipa ner en hel panna i bitar, sen lär väl garaget hinna ta eld på köpet, hehe, nä kanske inte men ändå.

Fler bud på hur man lättare kan få den att hoppa över till en pall? :)
-fast nu slog det mig att en pall kanske inte går ut genom dörren iaf.. stön..

Kanske tippa den bakåt, och fått in några plank under den för få mer höjd... hum...
Fast om man nu lyckas med det, så återstår hoppet ut till gången.. Säckkärra, orkar de sånna vikter måntro..
 
Redigerat:
Skaffa en bunt stålrör som du kan lyfta upp den på. Rulla sedan ut den...
 
B
bara ta fram tigern med metallblad och såga.
 
säckkärra är svårslaget när det ska köras pannor.
 
Ska den uppför en trapp också?
Isf kapa upp den på plats, annars säckkärra eller rör, rundvirke funkar också.
 
Jag lyfte upp pannan och la rör under och rullade över den på en pallyftare (ingen pall) och gjorde lika med den nya pannan. Allt ensam, enklare än vad jag trodde.
 
Lyft med bräckjärn/spett så du får in ett runt rör och rulla fram panneländet.
Sedan behövs fler rör och rulla ut pannan. Torde väga 100-200 kilo, typ.
Vill det inte rulla så kan man använda rörtången på rullröret.

Protte
 
Y
Pust... Skam den som ger sig, jag (ensam, med skadad högerhand och med endast 4 knäckebröd i mig under hela dagen) fick allt upp den på pall tillslut med hjälp av

* 1st spett/kofot
* 1st 2tons biltema domkraft
* 2st slägghammare.
* lite sten och annan småbröte...

Är väl lite skeptisk till hur stor nytta detta med pallen har men får väl hoppas att det underlättar på något vis sen när den ska över tröskel och ut på garageuppfarten... Tänkte jag skulle ordna hit någon maskin med pallgafflar..

pannanpapall721.jpg

Nu, 17:18, anser jag mig att vara värdig en dusch och lite lunch när jag både har putsat vägg och lyckats lirka ut pannan.. :)

Jag var, och är fortfarande beredd på att det skulle börja läcka vatten vid alla kopplingarna under elpannan, den stackarn stod då inte still när jag trixa å hade sig med vedisen... hehe

Tack för råden.
 
Redigerat:
Det är bara att gratulera, oftast vinner teknik över råstyrka i sådana lägen.
Det är hävstången, vad man vinner i kraft förlorar man i väg.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.