tjenare.

har köpt mej en gammal kåk från 1830 talet som jag nu satt tänderna i.
det t är lagt nytt golv i större delen av huset förutom den delen jag nu har börjat med.
det har vart en gammal toalett där och en liten hall.
min tanke är nu att det ska bli en hall genom hela huset men jag måste först fixa bjälklaget, sedan blir det vattenburen golvvärme(som det redan ligger delvis i huset) och klinkers på det.
efter att ha brutit upp golvet så vill jag bara dubbelkolla med er som kan så att jag inte är helt ute och cyklar.
som ni ser på bilderna så består torpargrunden av nästan enbart berg. min tanke var att bygga en fyrkant med 8 tumsreglar så nära väggen som det går för alla stenar som stöttar huset.
där berget är så högt att det inte tillåter full höjd på reglarna så kapar jag bara ur reglarna så att dom kommer att gå fria.
(kan bli lite prolem med att lägga trossbotten iofs)

långsidorna sätts med 2-3 plintar vardera och sedan kanske 2 till plintar någonstans på mitten för att ge lite extra stadga.
kottla ihop det på mitten??

är jag helt ute och cyklar nu ??
och är det något annat jag borde göra när jag ändå har tagit bort så mycket?

naturligtvis ska jag ta bort vattenrör, avlopp och gamla reglar som är kvar på bilderna

mvh martin
 
  • IMGP0321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en (kanske) liknande fråga:

Vi har precis köpt ett hus från 1903 och besiktningsmannen påpekade att "golven lutar och knarrar". Ingen stor sak för oss, det hör lite till charmen med ett äldre hus, men hans råd var att "demontera, nivellera och återmontera" golven. Hur skulle det gå till i så fall? Några tips från nån som gjort det förut? Är det värt besväret?
 
tyckte alla att jag inte behövde någon vägledning för att det lät jättebra eller var det ingen som förstod min beskrivning:)
 
Jag förstår inte riktigt hur Du tänker :confused:;) har inte lagt klinkers i gamla trähus heller. Men tänkte att om det ska vara klinkers och golvvärme (förutsätter att det är vattenburen värme) och Du ändå river ur bjälklaget kanske man kunde gjuta en platta istället som inte rör sej ihop med det gamla trähuset?
Om inte utan Du gör som jag tror att Du tänker undrar jag om det ska vara några reglar på tvären också? så som det är nu med det gamla bjälklaget. är det dom Du ska ha "2 plintar någonstans på mitten" eller blir det bara en låta runt väggarna? På bilden ser det ut att bli ett väl långt avstånd mellan kortväggarna i så fall.
Jag har gjort det Du verkar göra på ett gammalt 1800-talshus men då la vi inte klinkers och golvvärme utan trägolv där fäste vi det nya bjälklaget i timmerväggen, vi la det inte på plintar mot marken.
Jag har sett att det finns flera trådar på forumet om vattenburen golvvärme i träbjälklag, i ditt fall skulle jag leta på dom och utgå från hur man gör där.
 
jag misstänkte att det var jag som förklarat lite dåligt:)
min fråga är inte om golvärmen utan om hur jag ska gå tillväga med själva bjälklaget.
jag ska inte gjuta upp en platta utan det blir golvreglar.
torpar grunden går så högt upp att det inte finns något att fästa golvreglarna i utan dom sätter jag på plintar(så är det gjort i resten av huset med.)
väggarna står ju stadigt på berget så dom rör sej inte.
på långsidorna sätter 2-3 plintar och sedan så blir det tärsgående reglar med CC40.
sätter en eller två plintar till på mitten (på dom tvärsgående reglarna) för extra stadga.
 
B
hejsan.
ett sånt här system finns. www.nivellsystem.com
men enklast är ju att regla upp bara. ut gå från högsta punkten.
och ta fram dom långa och grova skruven,
 
B
och tänk på ventilation, så inte torpgrunden blir allt för tät
 
Kan ju va jag som inte begriper också :p Då förstår jag och om jag då utgår från mitt eget gamla projekt så låter det som en bra lösning så kör på Du. "byggare henke" har redan tipsat om ventilationen så det gör inte jag ;)
Nu mer rustar jag ett 60-talshus i blåbetong och siprex, saknar ibland det gamla träshuset :) Lycka till med projekten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.