Jag vill köpa snickeritorrt virke men utbudet verkar minimalt. Kan någon tipsa om var jag kan köpa sådant i Stockholmstrakten? Gärna södra Stockholm. Vågar jag annars köpa vanligt virke till möbeltillverkning? Tacksam för hjälp, det är nog fler som undrar samma sak.
 
Hej! om du vill ha snickeritorrt virke 8-12% så är det lite illa med tanke på att det är fel årstid, luftfuktigheten är för hög, det virke som är på brädgårdarna är inte torrt nog att ha till möbler. Det du bör göra är att ta kontakt med närmaste sågverk och se om de har virke i konditioneringslager.. eller kallager med fuktreglering.... Vi har sådana här i våran trakt.. Annars går det att köpa vanligt virke och torka själv under lång tid på låg värme i bastu..... Kostar en del. Antar att du med "snickerivirke" avser möbelvirke...
"Dalmas":rolleyes:
 
Vad är det för virke du behöver? Ek,björk,asp,bok?
 
Furu, björk, asp, ek. Just nu är letar jag furu, men kommer köpa annat senare.
 
Om det inte ska användas på en gång så kan du lagra det inne,problemet är att det inte går att få ner det till under 20-25% om du inte har torkmöjligheter... Brädgårdsvirket ligger nu på minst 20%
Det finns att beställa på sågverk hos oss,men det kostar en del med frakt..
Kanske en släpkärra och hämta i dalarna?:rolleyes:
 
Fanerkompaniet förstod jag det som att dom har snickeritorrt. Dom sålde till privatpersoner förut iaf när dom låg i frihamnen. Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till. Ring dom och fråga. Dom har ju rent av flyttat söder om stan http://www.bohmans.se/
 
Räcker inte det med att ha virket lika torrt som där möbeln ska stå?
.
.
.
 
PrinsValium skrev:
Fanerkompaniet förstod jag det som att dom har snickeritorrt. Dom sålde till privatpersoner förut iaf när dom låg i frihamnen. Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till. Ring dom och fråga. Dom har ju rent av flyttat söder om stan [länk]
Lycka!
Då bor man alltså mitt emellan Sernbrandts och fanérkompaniet numera. Sen är det ju inte särskilt lång till Fredricsons heller.

Angående fukthalt i möbelvirke så är det viktigt att låta det vila i ungefär det klimat den färdiga möbeln ska användas i. Skaffa en bra fuktmätare och mät fukthalten regelbundet under några veckor till den stabiliserat sig. Jämför gärna med nå't som legat länge i lokalen.
Det viktigaste är dock att bygga så att fuktrörelser tillåts! Allt trä tar upp och avger fukt och ändrar därmed form hela tiden.

/B
 
bengtn skrev:
...Skaffa en bra fuktmätare och mät fukthalten regelbundet under några veckor till den stabiliserat sig...
Några tips på en prisvärd fuktmätare?
 
Kanske Pondus Snickeri, Testrum, Nilssons i Bro?

/W.
 
Bygg virke håller inte alls samma kvalité som möbel virke.
Ett annat tips där jag själv brukar handla är hos EA Nilsson i bro(kungsängen).
Jag vet att det ligger väldigt långt bort men deras sortiment är bäst i Stockholm
och så är dom väldigt trevliga
Ah nu såg jag att William redan rekommenderat dom

Mvh Pär H
 
Fanérkompaniet säljer normalt inte till privatpersoner, men Bröderna Holm i Sala gör det.
 
Pagno...

Som varandes Dalmas vart, mer exakt hittar jag snickerivirke i Dalarna?

/Martin
 
Hej!

Någon som kan tipsa om inköpsställen snickeritorrt ädelträ i Norrbotten?

/Håkan
 
Hej Tigger! Från en dalmas till en annan...
Björksågverket Vanhäll i smedjebacken komun sågar enbart lövträ, 99,9% Björk...
Masur,flam,vattskott är "skadat" virke som de kasserar mer eller mindre, största kunderna som är IKEA och Hultafors vill inte ha annat än rakfibrig björk, de sågar även al som hyvlas till bastupanel och bastulavar, hör med sågen direkt om du vill köpa mindre partier, de har allt från 6% till 18% som ligger i kondenslager...
Flam får man nästan till skänks....
Ek har jag massor av... sparrar,kärnvirke 3"3 2400 långa
bok och valnöt finns det mindre av..
Vad är du intresserad av?
"dalmasen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.