behöver hjälp med ventgaller till kyl. har 12 cm mellan kyl frysen och överskåp

kyl svart cylinda
frys svart cylinda

överskåp ikea 35 hög stomme med ädel vit lucka

behöver hjälp med en snygg övergång alltså side byside monterat mellanrummet ca 1200 gånger 120 mm
 
När jag gjort ventilgaller har jag använt mig av raster som eg är till för lysrör. Det har varit i plast, fyrkantiga hål och kromat. Det har set köptgjort ut!
 
Jag hade personligen skaffat material i samma nyans som luckorna ovanför (vitt) och sågat till en bit på 120 x 1200mm...

Sedan hade jag köpt följande galler i vit kulört... (storlek 60x1000mm)

http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60330050

Sågat ur ett centrerat hål på ca. 60 x 1000mm som detta gallret passar i och sedan skruvar man fast detta snyggt och prydligt inifrån skåpen med t.ex 3,5x30mm träskruv med försänkt skalle som äter sig ner i stommens botten försiktigt så den kommer i jämn kant med bottnen.

Voila !
 
Man kan göra det ännu enklare, men vet inte om det passar till skåpen. Såga ut en bit trä precis som man säger och sedan borra ganska stora hål i en rak linje. Måla i samma färg som skåpen. Enkelt, men faktiskt ganska snyggt.
 
Kan du inte kolla med elektronik leverantoren om de har någon färdig lösning på vent galler.
 
blir nog troligen ett ett vitt eller ett egentillverkat i mörkt trä som bänkskivorna stavlimmat med distanser mellan ribborna . för se om jag orkar sätta dit gångjärn på den så vi får ett utrymme för lite brickor o fat o dylikt . tack för länkarna intressant mvh janne
 
Är det inte meningen att detta utrymme skall fungera som ventilation, inte förvara saker i...
 
potatoking skrev:
Är det inte meningen att detta utrymme skall fungera som ventilation, inte förvara saker i...
Eehh... JO !

Många tillverkare av vitvaror har t.o.m inskrivet i sina anvisningar hur mycket det ska vara mellan maskin och ovanskåp och liknande för att garantikraven ska uppfyllas... :cool:
 
ikeas överskåp till kyl frys har luftspalt på ca 50 mm
 
stenkulla skrev:
ikeas överskåp till kyl frys har luftspalt på ca 50 mm
Visst... men då krävs det ju att du även sätter galler takanslutningen ovanför skåpen så att luften kan komma ut den vägen istället för mellan kyl/frys och överskåpen... :rolleyes:;)
Luften måste ju ut från utrymmet liksom...:surprised:
 
Och den luften som släpps ut vid taket kan få taket att bli smutsigt!
 
lätt fixat undertaket är öppet mot den väggen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.