Efter att ha bott i vårt hus i två år upptäckte vi att Skanska nu äntligen ska börja bygga på granntomten. Kruxet är bara att de nu ska höja marken en halvmeter till, det är redan höjt ca 80 cm över ursprungsnivån. På kommunen vågar man väl inte säga emot dem då de redan börjat fylla, trots att samråd inte skett ännu.

Jag ska överklaga bygglovet/marklovet med motiveringen att man ej anpassar höjden till omgivningen, taget ur detaljplanen. Nivåskillnaden mellan våra tomter blir nu ca 130 cm från att ha varit i princip noll. Olägenheten för oss med insyn, vatten m.m. bjuder de ju dessutom på. De tar i princip endast tjugo centimeters skillnad på egen tomt som är ca 100 meter lång, vår är trettio.

Någon som vet om det är lönt att överklaga eller ett omöjligt projekt?
 
J
Klart du skall överklaga om du anser att det är fel begånget.

De flesta byggnadsnämnder reagerar bara om de får in en anmälan annars anser de att grannarna tycker det är ok och så slipper det lite jobb..
 
Nivåskillnaden kan - precis som TS antyder - vålla materiella skador på grannhus. Dessa skador blir visserligen i första hand en sak som den ansvarige fastighetsägaren får betala. Men ytterst vilar faktiskt juridiskt ansvar och ett personligt betalningsansvar också på de delegerade tjänstemän och förtroendevalda politiker som gjort missgreppet möjligt. De är åtalbara.

Och det tycker jag du ska påminna dem om...
 
Överklagan är under produktion och jag är irriterad så jag kommer inte att ge mig. Är det någon som vet vad som händer om länsstyrelsen skulle gå på min linje då, Skanska kör nu på för fullt och jag tror inte att detta kommer ändras på måndag då de, enligt den kommunala tjänstemannen, skulle delges det faktum att jag överklagat. Hon sade att de då "bygger på egen risk" vad nu det innebär.
 
Hemmakatten
Men, vad står i bygglovet? Har kommunen gett tillstånd till markhöjning på 130cm? Om inte, (de kanske bara gett tillstånd till 80cm) så kan kommunen stoppa bygget med en gång. Kommunen borde också ha angett att fastighetsägaren är skyldig att ta hand om dagvatten på egen tomt, dvs. det får inte rinna ner till dig. Kommunen kan också begära att stödmurar mm sätts upp för att stabilisera marken och förhindra ras ner till dig.
 
Har du pratat direkt med Skanska? Om du förklarar dina förhågor och att du är beredd att driva en process så kanske de lyssnar på dig. Det sista de vill är nog att bygget försenas med risk för förlorade intäkter och i värsta fall skadeståndskrav från de som inte får tillgång till sin bostad i tid.
Skanska ska ju inte själva bo där så en höjning på en halvmeter hit eller dit torde vara egalt för dem, bara de kan få sina intäkter i tid...
 
Jag ska få det skrivna bygglovet imorgon men det lät som att markhöjningen, som redan skett, före samråd med kommunen, har skett med deras goda minne. Vad gäller Skanska så har jag pratat med dem flera gånger och det har varit ganska framgångslöst. När jag fick vår nysådda gräsmatta översvämmad av deras vatten sade en något högre chef att jag skulle anlägga en dränering på vår mark!! för att slippa problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.