Behöver mer övertygelse här...
Där vi ska bygga kan vi få komunalt vatten om vi gräver ca 80m själva. Men komunen ska ha 37500kr för anslutningsavgiften. Och sen kommer det ju till årsavgift på hur mycket vi konsumerar...
Alternativen är ..
Gräva brunn. Kan ge dåligt vatten = järnfilter (20000kr).Sen kan det kanske även inte räcka till och vi får borra istället. Bergigt på tomten = kanske få borra ialla fall.
Borra brunn = säker vattenkälla men dyrt = 60000kr för bara att borra (offert på 95m) ev filter här också =20000kr sen vattenpump m.m.
Hur hade ni gjort ? :-/ :-/ :-/ :-/
 
Hemmakatten
Trodde inte att man kunde välja om det finns kommunalt vatten tillgängligt. Kommunerna brukar (såvitt jag vet) kräva anslutning till det kommunala nätet.

Hur är det med avloppet? Finns det kommunalt eller ska ni anlägga det själva.

Tycker 60.000 kr låter dyrt. har just nu 4 olika offerter om brunnsbergsborrning framför mig. Enligt dem kostar 95 m brunn ca 40-50.000kr och pump ca 25.000.

Skulle nog välja det kommunala om jag hade möjlighet. Säkerställd vattenkvalite- och kvantitet är inte dumt.
 
Tackar för svaret.
Är dina priser med moms ? Mina är det.
Komunen låter mig borra/gräva om jag vill det.
Och det finns inget komunalt avlopp bara vatten, så 3kammarbrunn och filtreringsanläggning ska det bli.
Ja, det lutar åt att jag gräver mig till den komunala vattnet, men funderar fortfarande. Men man vet ju inte om 5år vad jag får betala per kubikmeter vatten åt komunen...(nu är det ca 3200kr för 113m3/år) för en granne..
 
Hemmakatten
Draven skrev:
Är dina priser med moms ?
Ja.
 
Fick besked från komunen idag och allt kommer att sluta på lite över 60000kr. Detta innebär att jag då har komunalt vatten till huset. Ska man nappa på detta ?
Vet att många inte har denna valmöjligheten men nu behöver jag råd :-/ :-/
 
Skulle valt komunalt utan att tveka, ett område mindre att behöva sköta om.
Egen brunn kräver lite omvårdnad för att fungera genom åren.
 
Skulle utan att tveka välja kommunalt vatten! Det värt en hel del med kontrollerat vatten + "obegränsad" kvantitet!
 
Hemmakatten
Upprepar mitt tidigare svar: Ta kommunalt vatten. Kostnaden är inte högre (kanske mindre)än om du skulle borra själv.
 
Ok ok . Tackar jag resonerar i dom banorna också. Men min kommun är liten, så jag trodde dom skulle vara mer tillmötesgående. Det är ju trots allt ingen "trä koja" vi håller på att bygga upp. Samt Gnosjö kommun ger 50000kr till dom som väljer att bygga där . :surprised: :surprised: :surprised: smaka på den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.