En stor del av vårt hus värms med "takvärme", dvs elslingor som ligger ovanför innertaket. Principen är alltså densamma som golvvärme, men prylarna sitter i taket istället.

Funktionen är faktiskt riktigt bra - inget att klaga på där.
Är faktiskt mer besviken på golvvärmen i ett badrum

Hursomhelst, hur länge kan man förvänta sig att takvärmeslingorna håller ?
Finns det några risker (brandrisk etc) med dessa när de börjar bli gamla ?
Hur länge kommer de att fungera och ge värme ?

Anläggningen är installerad i mitten av 70-talet, dvs ca 30år gamla nu

Någon som har erfarenhet av detta ?
 
Vi har/hade takvärme men när vi köpte vårt hus 2002 (byggt -73) så hade flertalet slingor gått sönder. Nu när vi renoverar rum för rum så plockar jag bort givare och kopplar ur oavsett om de funkar eller ej. Enligt min mening så är det en kass uppvärmningsfunktion:

- Värme stiger och finns värmekällan i taket så krävs det någon typ av cirkulation för att det skall ge en behaglig värme.
- Värme som stålar neråt skärmas av bord etc vilket gör att fötterna blir kalla.

Som svar på din fråga så går dom nog sönder snart om de inte redan har börjat.

// Jocke
 
jocke4u skrev:
Vi har/hade takvärme men när vi köpte vårt hus 2002 (byggt -73) så hade flertalet slingor gått sönder. Nu när vi renoverar rum för rum så plockar jag bort givare och kopplar ur oavsett om de funkar eller ej. Enligt min mening så är det en kass uppvärmningsfunktion:

- Värme stiger och finns värmekällan i taket så krävs det någon typ av cirkulation för att det skall ge en behaglig värme.
- Värme som stålar neråt skärmas av bord etc vilket gör att fötterna blir kalla.

Som svar på din fråga så går dom nog sönder snart om de inte redan har börjat.

// Jocke
Tack för svaret, även om det inte var så upplyftande :(

Har du någon uppfattning om varför de gått sönder ?
Var det pga "ålder" eller yttre våld som t.ex spikar, skruvar genom innertaket eller trampskador uppifrån ?

Själva plastfolien som slingorna är ingjutna i ser inte ut att vara speciellt åldersbeständig...

Kan väl säga att jag inte märkt av några trasiga slingor än, men det kan bero på att inte alla är påslagna och att jag inte kollat så noga ::)

Vad gäller komforten tycker jag det funkar riktigt bra. Det är endast när det blir riktigt kallt, 10-15 minus som man märker att det strålar värme uppifrån.

Jag är mindre imponerad av den el-golvvärme vi har, den funkar urkasst >:(
 
Generllt kan man nog säga att all form av elektrisk värme håller längre ju mindre den används, d.v.s. om man har 10% mer maxeffekt sammanlagt på värmen än vad man egentligen behöver så får man säkert mer än 10% längre hållbarhet.

Fast det beror förstås på hur bra/dåligt dimensionerad konstruktionen är från början. "kvalitetsprylar" tål säkert att köras fullt mycket längre, medan billigare saker vinner mycket drifttid på att köras lite "snällare"...
 
Vad var det för fel på el golvärmen om man får fråga?
 
yxis skrev:
Generllt kan man nog säga att all form av elektrisk värme håller längre ju mindre den används

gäller inte slingor som har beröring med vatten.elpatron i panna mm.håller fler drftstimmar ju oftare dom körs,håller dom sig varma håller dom syre bubblor mm i från sig
 
El_-micke skrev:
gäller inte slingor som har beröring med vatten.elpatron i panna mm.håller fler drftstimmar ju oftare dom körs,håller dom sig varma håller dom syre bubblor mm i från sig

Just ja, det har du såklart rätt i.

Men i det fallet gäller det väl bara att de behöver hållas varma, sen om de hålls varma av att man kör el, eller av att man eldar på annat sätt i pannan borde väl kvitta?

D.v.s. man ställer elpatronens termostat på t.ex. 60 grader, och sedan eldar man upp till en varmare temperatur med ved, olja, pellets eller vad man har...


Finns det någon "magisk gräns" som man ska hålla sig över, eller räcker det att vattnet är "urkokt" som man tydligtn brukar säga om värmevatten?
 
fooney skrev:
Vad var det för fel på el golvärmen om man får fråga?
I badrummet klarar golvvärmen inte av att hålla värmen om det blir kallare än -15°. I vinter har vi haft ner till drygt -20° och då sjönk tempen i badrummet till ca +15° och det kan jag säga, är inte kul när man duschat!
Detta var med dörren till rummet stängd och självdragsventilation. Dörren hade vi då stängd för att ha en lite högre temp i badrummet.
Nu får dörren stå öppen och då håller sig temperaturen bättre.

I det andra rummet med golvvärme är det kontor. När jag sitter länge vid datorn blir jag kall om fötterna, trots golvvärme.

I de rum där det finns takvärme har jag aldrig upplevt att jag blivit kall om fötterna. Däremot kan man känna att strålar värme från taket när det blir riktigt kallt ute. Känslan kan bli lite som infravärme på altanen, dock inte lika "intensiv".

Kan väl tillägga att det i rummen med golvvärme är plastmatta och i rummen med takvärme är det furugolv.
 
Antingen är golvvärmen lagd för glest eller med för lågt watt-tal. Det är inget som helst problem att värma ett hus enbart med eldriven golvvärme men det blir relativt dyrt att installera
 
Ubbe skrev:
I badrummet klarar golvvärmen inte av att hålla värmen om det blir kallare än -15°. I vinter har vi haft ner till drygt -20° och då sjönk tempen i badrummet till ca +15° och det kan jag säga, är inte kul när man duschat!
Detta var med dörren till rummet stängd och självdragsventilation. Dörren hade vi då stängd för att ha en lite högre temp i badrummet.
Nu får dörren stå öppen och då håller sig temperaturen bättre.

I det andra rummet med golvvärme är det kontor. När jag sitter länge vid datorn blir jag kall om fötterna, trots golvvärme.

I de rum där det finns takvärme har jag aldrig upplevt att jag blivit kall om fötterna. Däremot kan man känna att strålar värme från taket när det blir riktigt kallt ute. Känslan kan bli lite som infravärme på altanen, dock inte lika "intensiv".

Kan väl tillägga att det i rummen med golvvärme är plastmatta och i rummen med takvärme är det furugolv.
Vill veta mera ! Vilken stjärna har lagt skiten, vilket märke hur tätt ligger slingorna, rumsarea ........

oki furu är nog lättare att värma upp tror jag.
 
fooney skrev:
Vill veta mera ! Vilken stjärna har lagt skiten, vilket märke hur tätt ligger slingorna, rumsarea ........

oki furu är nog lättare att värma upp tror jag.
Har inte en aning om vem som gjort jobbet :(
Badrummet är handikappanpassat (tidigare ägare hade en handikappad dotter) och har därför haft en lyft (travers) i taket som plockades bort innan försäljningen. I samband med detta bekostade kommunen renovering av badrummet, dvs nya ytskickt på golv och väggar samt målningav taket.

Jag antar att kommunen anlitat yrkesfolk till detta .....

Har faktiskt inte grävt något djupare i detta. Ska kolla om jag hittar några uppgifter på effekter mm.

Har ingen aning om hur tätt slingorna ligger men det är på få ställen som golvet känns varmt. När jag står och pinkar blir det varmt under ena foten och kallt under den andra :-/
 
Ubbe skrev:
Har ingen aning om hur tätt slingorna ligger men det är på få ställen som golvet känns varmt. När jag står och pinkar blir det varmt under ena foten och kallt under den andra :-/
Du kanske måste lära dig sikta... ::)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Alke skrev:
Du kanske måste lära dig sikta...   ::)
Den kommentaren har jag väntat på ;D

Grattis du var först :-*
 
fooney skrev:
Vill veta mera ! Vilken stjärna har lagt skiten, vilket märke hur tätt ligger slingorna, rumsarea ........

oki furu är nog lättare att värma upp tror jag.
Hittade tre små lappar på insidan locket till elcentralen :D med info om golvvärmen.

Fabrikatet är Thorin & Thorin AB

Badrummet
Yta = 7,7m2
Effekt = 300W (220V)
Kabellängd = 20m
Kabeltyp = MCG 8,0

Tvättstuga (med entrédörr)
Yta = 6,5m2
Effekt = 460W (220V)
Kabellängd = 36m
Kabeltyp = MCG 2,9

Kontor (med altandörr)
Yta = 17,5m2
Effekt = 1265W (220V)
Kabellängd = 85m
Kabeltyp = MCG 0,45

Räknat per m2 blir det
Badrum = 38,96 W/m2
Tvättstuga = 70,77 W/m2
Kontor = 71,47 W/m2

Vad säger expertisen om effkterna ?
Är det tillräckligt eller inte i ett hus i Jämtland ?

För mig som lekman verkar det lite konstigt att badrummet har lägre effekt än tvättstugan trots mindre golvyta och att man i kontoret (f.d sovrum) fläskat på med ytterligare effekt.
Men antagligen ska det väl vara så för det är troligtvis utfört av fackfolk (elektriker?) och de är ju kända för att vara proffessionella inom sitt område ::)

 
hm jag brukar gå efter 70wm2... å i badrummet brukar jag lassa på lite extra... aldrig längre än 12cm mellan slingorna vid toa o tvättställ. Så det ligger förvånasvärt lågt i badrummet, eller har man ytterligare värmekälla=?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.