Hur många cm EPS-betong motsvarar 20cm cellplast?Skulle vara smidigt att lägga i källaren om man bilar
bort golvet. Finns det att köpa EPS-betong av betongbil eller måste man blanda själv? Någon som lagt detta
och har några erfarenheter/reflektioner?
/
M:)
 
Har för mig att du behöver 40 cm EPS för att motsvara 20 cm cellplast
 
det var då inte vad dom sa på klinker firman....är det verkligen så?...
 
Jag göt iofs bara ett badrumsgolv men det blandades i hinkar precis som flytspacklet. Betongbil? hur stort ska Du bila??? :)
40 cm låter väldigt mycket, stämmer verkligen det? jag har max 8-9 där det är som tunnast å 20 där det är som tjockast, varmaste rummet i huset som jag skrivit tidigare.
 
var badrummet i en källare?....det är där jag har tänkt gjuta..:)
 
trojlee skrev:
var badrummet i en källare?....det är där jag har tänkt gjuta..:)
Japp, har beskrivit i en annan tråd som Du borde kunna hitta hur jag gjorde mer exakt men kort så bilade jag upp golvet+ bilade "diken" ner till marken där avloppet drogs, göt EPS på det (rekommenderar 2 omgångar där man fyller dikena första gjutning och lägger en "platta" i andra) sen flytspackel tunt som man fäster golvvärmeslangen på sen flyta igen å så klinkers uppepå. I/runt dikena vart det 20 kanske 30 cm EPS men där jag bara bilade för att få ner nivån klart mindre.
 
C
EPS-betong, viktigt. EPS är per defenition cellplast, EPS-betong är betong med cellplastkulor inblandat som jag har förstått det.

EPS=Expanderad PolyStyren = Frigolit.
 
cheetah1 skrev:
EPS-betong, viktigt. EPS är per defenition cellplast, EPS-betong är betong med cellplastkulor inblandat som jag har förstått det.

EPS=Expanderad PolyStyren = Frigolit.
Så är det, därför måste man flyta ett tunt lager uppepå, EPS håller knappt att gå på. Men isolerar som f-n, alla fall hos mej :p
 
Jan-Å, du la inget kapillärbrytande under EPSen, typ singel/makadam?
 
jeppeknaster skrev:
Jan-Å, du la inget kapillärbrytande under EPSen, typ singel/makadam?
Nä, plattan i vårt hus är gjuten i 2 omgångar verkar det, först ett lager på marken sen ett lager grov singel (är dålig på beteckningarna på grus å sånt men stora stenar upp till 7-8 cm) så där det inte skulle dras avlopp bilade jag "bara":p bort övre lagret. Avloppsrören däremot ligger i princip på makadam med EPS runt och över. Det övre lagret var dessutom tjockare mitt i rummet än ute efter väggarna, såg ut som om första gjutningen av plattan inte var lika tjock överallt, därför blev "plattan" med EPS också tunnare ju närmare väggen man kom.
Men jag gjorde inget särskilt innan EPS-gjutaren kom, lejde bort det momentet tyvärr, visste inte riktigt vad EPS va för nåt innan. Han som gjorde det vet nog hur man gör men hade (som inlejda ofta har) för bråttom så jag fick justera en del i efterhand. Men som sagt inte nåt extra kapillärbrytande eller annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.