Har en kåk från -61. Källaren är inredd. Huset ska omdräneras eftersom åldern börjar göra sig påmind i detta avseende.

Vi har sitit ut en del felaktigt material ur källare; plastmattor, trägolv, tapeter av allehanda slag etc. Väggarna är alltså nere på betongen.

Nu till frågan. Vi har spacklat och jämnat ut väggarna så gott vi kan - tanken är de ska målas med putsfärg. Men för att få dem så jämna som möjligt; är det möjligt att sätta upp en microlit på dem. Easy cover lär vara för tätt för källare, men hur är det med microliten?
 
Handlar mer om färgen om väggen kan andas,tänk på att underarbetet måste vara väl så bra om du sätter microlit.
Själv skulle jag nog målat direkt på betongen,finns en viss charm med lite ojämnheter åxo;-)
 
Har gjort samma sak i vårt hus från 67. Fick även hacka ner all puts (som innehöll för stor mängd sand) tills jag såg själva stenarna.
Putsade om med gipsbruk, lätt att använda för en lekman då man kan applicera det med spackelspade.
Målade alla ytterväggar med vit silikat färg från Beckers, blev kanon.
 
tobbe72 skrev:
Handlar mer om färgen om väggen kan andas,tänk på att underarbetet måste vara väl så bra om du sätter microlit.
Själv skulle jag nog målat direkt på betongen,finns en viss charm med lite ojämnheter åxo;-)
Men kan väggen andas om man sätter microlit?
 
SusanneK skrev:
Men kan väggen andas om man sätter microlit?
vad ska du använda för att sätta den fast på vägg? Tapetklister? Skulle inte kladda med tapettklister på källarväggar som det är en viss fuktvandring genom ...
... kan hända att microliten släper som tapetter brukar göra när man fuktar dom.
För mej är det inte frågan om mikroliten andas men om klister/limmet är vattenlöslig
gaia
 
Hej!

Micoliten sätts som alla andra "direktlimmade" med vävlim = ej att rekommendera för källare.
Tunn som attan är den, så den är inget att försöka dölja ojämnheter med heller...
Dessutom suger micoliten mer färg än en vanlig väv, så du får en tätare väggbeklädnad med denna...

Satsa på silikatfärg eller annan färg som andas.
För att få liv i väggarna och dölja ev. missar i bredspacklingen kan ni dra mönster i vått spackel med kvast, tapetborste eller annat... (er egen fantasi sätter gränsen).

Vet inte hur sprutspackel fungerar i källare, men annars har jag gjort ett häftigt jobb hos en frisör i stan med sprutspackel blandat med struktursand.
Kort förklarat blandas de båda och spacklas upp som vanligt, med en "putsad" yta som resultat.

mvh
//Daniel

edit: Kom just på att jag har sprutspackel/sand på väggarna i ett rum i min egen källare,
sedan ett par år... Så ja, det funkar i källare... Min i alla fall.
Får väl skylla dåliga minnet på att jag andats in för mycket färgångor!:D
 
Redigerat:
Tack för era råd, blir nog silikatfärg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.