Skratta inte nu men mina kunskaper kring elektronik är begränsade:
Jag vill inte åka på en stor kostnad för inköp och inkoppling av parabol/antenn och jag undrar om Digital-TV är ett alternativ? Behövs det en extern antenn för detta? Eller räcker det med att man har en mottagare i pannrummet som man kopplar till alla antennuttag?

mvh
David (som inte förstod ett smack av analoga elektronikkursen när det begav sig.)
 
Beror lite på hur ditt pannrum ligger till men bor du inte granne med en sändare eller har fönster mot närmaste sändare som står i synfältet så är nog en riktig antenn (som klarar digital-TV) att rekommendera.
 
Japp det krävs antenn för digital-TV (precis som för analog TV)

Om du har analog TV idag som fungerar så har du med andra ord en antenn som kan ta emot marksänd digital TV (såvida antennen inte är stenålders). Problemet är att dina TV apparater bara har analog tuner och du måste då byta TV eller köpa en separat digital tuner i form av en Boxer-box till varje TV.

Jag har här antagit att du bor i en villa utan anslutning till kabel TV.

/Gojan
 
Kolla även att du har en sändare i närheten. Uppgraderingen av TV-sändarna har nämligen dragit ut på tiden så om man man bor på en mindre ort är det inte säkert att sändaren har digital-tv.
 
Tänk på att du bara får ut en kanal i taget från en digitalmottagare. Vill du byta kanal på tv-n fär du altså antingen gå till panrummet eller fjärrstyra den. det är iofs inga konstigheter. Har du tängt skicka ut signalen via RF-kontakten tappar du prestanda jämfört med att använda tex scartkontakter, å andra sidan kan du skicka signalen till flera tv-apatater. En bättre lösning där det går är att sätta mottagaren vid den mest använda tv-n och därifrån skicka signalen vidare.

classe
 
Bor inom synhåll av Nackamasten så jag hoppas att det borde ge bra täckning. Vill egentligen inte ha upp en förfulande mast på taket och vill inte ha den på loftet heller. Tänkte att Digital-tv kombinerat med en bordsantenn eller liknande i pannrumet skulle lösa en hel del men det verkar inte så.

mvh
David
 
jodå.. det kan funka..!

Jag körde med Bordsantenn i lägenheten! funkade ok..! riktade den rakt in i betong väggen..! 8)

Sen när det blev villa körde jag ca 1 år med Bordsantenn på TV:n då den gammla på taket gav för dålig signal.. Bordsantenn + antenn förstärkare 8)

Såg att BRL säljer en Digital antenn förstärkningen är +38db :surprised: www.brl.se --> Boxer / Tillbehör - Hallo Boxer antenn. Den borde funka med den tycker jag.! framför allt om du ser Nacka masten i från källaren.. :D

ev så kan du ju komplitera med ett filter för UHF. Digitalt = UHF ;)
 
Per-Erik skrev:
jodå.. det kan funka..!

Jag körde med Bordsantenn i lägenheten! funkade ok..! riktade den rakt in i betong väggen..!  8)

Sen när det blev villa körde jag ca 1 år med Bordsantenn på TV:n då den gammla på taket gav för dålig signal.. Bordsantenn + antenn förstärkare  8)

Såg att BRL säljer en Digital antenn förstärkningen är +38db  :surprised: www.brl.se --> Boxer / Tillbehör - Hallo Boxer antenn. Den borde funka med den tycker jag.! framför allt om du ser Nacka masten i från källaren..  :D

ev så kan du ju komplitera med ett filter för UHF. Digitalt = UHF  ;)
;D
Nu har jag ingen källare utan pannrummet är en del av tvättstugan. Tyvärr inget fönster i pannrummet men huset är nog en av Nackas högst belägna: färdigt golv börjar på 60,5 meter över havet och fri sikt till Nackamasten, så kanske kan det bidra till bra mottagning, vad vet jag.

Tack för råden, Per Erik, det blir att undersöka om det går. Återkommer med rapport.

mvh
David

 
Jag kör med en innomhusantenn, Triax-Ufo, en rund tallrik diameter ca25cm, kostar 595:- med förstärkare. Har satt den bakom en gardin i vardagsrummet så den är helt osynlig. Funkar bra för mig men självklart beror det på mottagningen där man bor.
 
Jag vet att det förs en parallell diskussion i tråden Boxer och jag ser att mina frågor är på en lägre kunskapsnivå så jag tar den här i stället.
Finn 5 fel: Säg att jag köper antennförstärkaren Hallo Boxer och monterar den i pannrummet där alla antennkablar mynnar ut. Sedan behöver jag väl bara en digitalmottagare per TV om jag ska titta på olika kanaler på olika TV-apparater samtidigt. Har jag uppfattat situationen korrekt?

mvh
David (som inte vågar fråga sin flickvän som antagligen fattar detta bättre än jag)
 
Korrekt, tänk dock på om du har tveksam signalmottagning så blir det ju inte direkt bättre om du splittar signalen för mycket (men du har kanske inte så många TV...)

Köp inget billigt krafs om du skall splitta till mer än två TV, eller det kanske redan finns "splitter"...
 
jonfri skrev:
Korrekt, tänk dock på om du har tveksam signalmottagning så blir det ju inte direkt bättre om du splittar signalen för mycket (men du har kanske inte så många TV...)

Köp inget billigt krafs om du skall splitta till mer än två TV, eller det kanske redan finns "splitter"...
Tjoff. Nu tappade du mig direkt.  :D Splitta? Iom att signalen går ut till alla mottagare/TV-apparater i ett stjärnnät via antennförstärkaren i pannrummet så trodde jag att signalen inte försvagades av att man har många mottagare/TV-apparater.
Eller måste man låta signalen gå från antennförstärkaren via en "splitter" som sedan fördelar signalen till de olika mottagarna. Vi har väl minst 3 TV-apparater hittills. Vi har väl uttag för 8-9 apparater.
Är det bara att glömma idén?

mvh
David
 
Hurdan bild har du på tv-n nu och har du kabeltv eller egen antenn? är bilden ok och du har egen antenn (1,2 och 4 och inga andra kanaler) tror jag det fungerar med en "boxer" vid tv-n utan att du behöver göra någonting mer med antennsystemet. Har du kabel-tv kan du få en hel del problem med inkopplingen. Vad det gäller signalförsvagning så är den inte beroende av antalet inkopplade tv-aparater utan de ingående komponenterna i dist.nätet kablage splittar uttag mm. det är ganska lätt att räkna ut vilken dämpling man har från antennen till resp tv om man vill. Vad det gäller digitala antenner och digitalaförstärkare är det bara ett sätt för tillverkaren att berätta att dom fungerar för ett visst frekvensband det gör i dom flesta fall även de gammla förstärkarna så byt inte ut dom innan ni har prövat med de gammla.

classe
 
I nuläget har vi bara en bordsantenn som vi alternerar mellan TV-apparaterna. Himla praktiskt. ::) Blir tokig av att rikta antennen, få en bra bild gå två meter från antennen, bilden rullar, gå tillbaka mot antennen, bilden blir bra osv.
Vi har förberett med antennuttag vars sladdar mynnar ut i pannrummet. Det var där jag funderade på att låta, (dvs be Lisa), installera Hallo'n och sedan koppla på antennsladdarna. Men det kräver visst en "Splitter" eller?
Wolfpack: Om jag förstår ditt inlägg rätt så säger du att chansen finns att det överhuvudtaget inte krävs någon antenn utan att Boxern kanske klarar det själv?

mvh
David

 
Du behöver definitivt en antenn. finns det inget rör förberett från pannrummet till vinden eller dyligt för att dra antennkabel? Det verkar konstigt att samla ihop kablaget i pannrummet utan att ha förberett för en antennanslutning. I nödfall kan du prova med en antenn i panrummet men har du plåt eller betong i väggen mot masten är jag tveksam på om det går. Ett alternativ är att sätta antennen på väggen utanför och bara dra kabeln genom väggen men det kanske inte blir så snyggt. Ett anat alternativ är att sätta antennen i något av rummen du har tv uttag i. Den lösningen kräver lite mer kreativitet vad det gäller inkopplingen men är det aktuellt kan jag beslriva hur du kan koppla.

classe
 
  • trappa_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.