Ska bli biorum i detta rum, undrar hur dåligt det är med trä reglar emot lecablock?
Har hört att organiskt material inte ska användas. (Finns där idag)
Antar att plast inte ska vara mellan grunden och innervägg som på bilden.

Måste jag dränera utsidan innan jag kan börja med insidan?
Många frågetecken, hoppas någon kan hjälpa mig med detta.:confused:
 
  • P1010316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga bara av en bild, men det ser ju inte ut som en fasligt fuktig vägg iallafall, så din dränering kanske håller måttet. Hur som helst skulle jag iaf ta bort träreglarna som ligger mot väggen. Antingen putsar du sen bara väggen (med genomsläpplig puts och dito färg), eller också kan du regla upp en ny vägg med metallreglar, helst med luftspalt mot ytterväggen och ventilationsmöjligheter t.ex. vid golvlister och taklister.

Behöver rummet isoleras? Det bästa är väl då utvändig markisolering (men det är ett drygt jobb). Ett alternativ kan ju då vara en uppreglad vägg (metallreglar som ovan) som har en luftspalt mot ytterväggen, och isolering med icke fuktabsorberande material (cellplast t.ex.)

Så tänker jag iaf.

Hur är det för övrigt med golvet?
 
Tack b8q

Så som du beskriver det, är så jag tänkt också. Men man vill höra vad andra säger. Tror att jag väljer metallreglar och en luftspalt med ventilation vid golv tak.
Under klickgolvet ligger det en platonmatta. Så där tror jag att det är helt okej. Men golvet ska byttas mot annat klickgolv eller kanske något annat med lite värme under??
 
Snart kommer du nog få flera bra eller mindre bra förslag på hur det ska göras på "rätt" sätt och folks egna "smarta" påhitt med luftspalter mm mm.
Efter att ha lusläst allt om biorum i källare ser jag framför mig många med problem i framtiden.
En lösning som verkar vettig är från Roomservice när de bygger biorum hemma hos Pernilla Wahlgren.
 
Varför är deras metod så pass mycket bättre då?
 
Plasten är i alla fall helfel.
Det som avgör hur du ska göra är hur mycket du orkar göra.
Grundregel i källare är i alla fall att ha så öppna material som möjligt.

Tänk på hur det ska se ut och försök hitta den bästa lösningen efter det.
Undvik invändig isolering, bättre att sätta in ett element till.

Laminat på platon är en ok lösning, golvvärme på oisolerat golv kan bli dyrt i drift.
 
bOben skrev:
Varför är deras metod så pass mycket bättre då?
Deras "luftspalt" var vad jag minns såpass stor hela vägen runt att man gott och väl kunde få in huvudet. Inget skruvades i ytterväggarna överhuvudtaget. Och ljudet dämpades med mycket tyger hängandes från taket.
 
Gör som b8q säger. Verkar vara en kille med koll. Helt rätt i allt! Luft är viktigt!
mvh Johan
 
Korp-Johan skrev:
Gör som b8q säger. Verkar vara en kille med koll. Helt rätt i allt! Luft är viktigt!
mvh Johan
Ja luft är viktigt, men det är även den som transporterar fukt.
 
raveper skrev:
Ja luft är viktigt, men det är även den som transporterar fukt.
Därför man ska ventilera rikligt i tak o golv!
 
Ska man lägga någon typ av ventilationskanaler vid golv och tak eller hur tänker ni?? 2-5 cm i höjd eller mer?
 
Tänkte mer på 20-30cm för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Magnus Lindberg12
  • Laddar…
Sluta driva med honom, 20-30 cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.