Vi ska måla nya vindskivor och undrar om det funkar med Alcro Bestå, enligt färghandlaren skulle det gå bra om man grundar ordentligt(Bestå olja+grundfärg) och nån målare här på forumet säger också det ska gå bra.

När man ändå sätter upp nya vill man ju att det håller så länge som möjligt...
 
F
Varför skulle det inte funka, det är ju en skitdyr proffs-akrylat? Vad skulle alternativet vara?

Jag tänkte först måla mina vindskivor men samma färg som på huset, Beckers Perfekt Akrylat(som antagligen är exakt samma som Alcro Bestå) men sprang på Beckers listakrylat glans 50 och tänker använda den istället. Har målat med den tidagare på mindre ytor och den håller glansen helt fantastiskt ba och är lätta att hålla ren. Skulle vilja påstå att det är en helt fantastisk vindskivefärg. Synd bara att den är utgående.
 
Vi fick rådet i färgaffären att inte använda Beckers Perfekt Akrylat (som ska vara samma) på ytor där inte den ena sidan kan andas. Dom rekommenderade det alltså inte till vindskivor, räcken och liknande.
 
F
KingHippo skrev:
Vi fick rådet i färgaffären att inte använda Beckers Perfekt Akrylat (som ska vara samma) på ytor där inte den ena sidan kan andas. Dom rekommenderade det alltså inte till vindskivor, räcken och liknande.
Men en vindskiva är ju knappast helmålad på baksidan, minst 100mm mot 45x45 och trekantslist är ju omålad. Samt att brädorna överlappar varandra, där behöver man ju inte heller måla. Allt som hamnar under plåt grundade jag bara just för att inte "baka" in hela vindskivan i plast. Rätt eller fel..... inte en aning.
 
fsn skrev:
Men en vindskiva är ju knappast helmålad på baksidan, minst 100mm mot 45x45 och trekantslist är ju omålad. Samt att brädorna överlappar varandra, där behöver man ju inte heller måla. Allt som hamnar under plåt grundade jag bara just för att inte "baka" in hela vindskivan i plast. Rätt eller fel..... inte en aning.
Vi fick rådet att bara använda plastfärgen till fasaden, inte ens foder och knutbrädor var lämpliga. Om det är rätt eller fel har jag dock ingen aning om :)
 
Vi hade tänk måla runt om(inomhus) innan vi spikar upp vindskivorna, vilket jag också påpekade för färghandlaren och han svarade, att de va klart att man skulle måla runt om.
 
F
ostling skrev:
Vi hade tänk måla runt om(inomhus) innan vi spikar upp vindskivorna, vilket jag också påpekade för färghandlaren och han svarade, att de va klart att man skulle måla runt om.
Har han sagt det så....jag tänker inte argumentera med ett proffs.Kan du få skriftligt på det? Var det en riktg färghandel eller ver det "alltialloproffs" på Hornbach/Bauhaus/ByggMax/K.Rauta mm

Jag hade inte målat vindskivorna runtom med slutfärg. Grundolja och ev. grundfärg men inte akrylat.
 
Akrylat andas bättre än alkyd färg - men den är inte lika beständig på utsatta ställen enligt vad jag har fått höra och läst.

Mina vindskivor och knutbrädor och fasaden är ommålat med alcro bestå 1 månad sen - jag postar en uppföljning om 15 år ;)
 
fsn skrev:
Har han sagt det så....jag tänker inte argumentera med ett proffs.Kan du få skriftligt på det? Var det en riktg färghandel eller ver det "alltialloproffs" på Hornbach/Bauhaus/ByggMax/K.Rauta mm

Jag hade inte målat vindskivorna runtom med slutfärg. Grundolja och ev. grundfärg men inte akrylat.
Det var troligen ett "alltialloproffs" varför jag frågar här också.

Menar du att jag ska använda Bestå olja+grund och sen slutmåla på plats eller inte använda akrylat överhuvudtaget?

Som nybliven husägare är man novis på detta och tycker det är konstigt att många säger olika...
 
F
ostling skrev:
Det var troligen ett "alltialloproffs" varför jag frågar här också.

Menar du att jag ska använda Bestå olja+grund och sen slutmåla på plats eller inte använda akrylat överhuvudtaget?

Som nybliven husägare är man novis på detta och tycker det är konstigt att många säger olika...
Jag tycker att du skall måla med akrylat. Tror inte att det är nån som byter färgtyp på knutbrädor och vindskivor.

Åk eller ring till en riktig Alcro eller Beckersbutik och fråga


Så här gör jag: Jag har målat hela huset med Beckers Perfekt Akrylat. Skall precis ge mig på vindskivorna. Kommer att grundolja ändträt och grundmåla hela brädan och slutstryka en gång innan jag spikar upp dom men jag kommer inte att måla hela den hyvlade sidan med akrylat utan bara synliga ytor och sånt som riskerar att bli utsatt för regn. Sen slutstryker jag sista gången på plats.Målar vindskivorna med Beckers listakrylat.
 
fsn skrev:
Jag tycker att du skall måla med akrylat. Tror inte att det är nån som byter färgtyp på knutbrädor och vindskivor.

Åk eller ring till en riktig Alcro eller Beckersbutik och fråga


Så här gör jag: Jag har målat hela huset med Beckers Perfekt Akrylat. Skall precis ge mig på vindskivorna. Kommer att grundolja ändträt och grundmåla hela brädan och slutstryka en gång innan jag spikar upp dom men jag kommer inte att måla hela den hyvlade sidan med akrylat utan bara synliga ytor och sånt som riskerar att bli utsatt för regn. Sen slutstryker jag sista gången på plats.Målar vindskivorna med Beckers listakrylat.
Okej mycket bra tips, har läst att Beckers Perfekt Akrylat och Alcro Bestå är precis samma färg. Beckers listakrylat, vilken är det ? hittar ingen mer info om den.
 
F
ostling skrev:
Okej mycket bra tips, har läst att Beckers Perfekt Akrylat och Alcro Bestå är precis samma färg. Beckers listakrylat, vilken är det ? hittar ingen mer info om den.
Listakrylaten är utgående så den finns inte kvar på hemsidan. En blankare (glans50) akrylat som jag har fått för mig håller glansen väldigt bra och där alger och skit har svårt att få fäste. Mina föräldrar har en dörr målad med listakrylat för ca 8 år sen. Den är fortfarande bländande blank.
 
Med risk för att verka dum, varför skulle vindskivorna vara mer utsatta för väder och vind än gavelfasaden?

Vi målar med Alcro Bestå men inte på baksidan av brädorna, däremot så klär vi in brädan som ligger ovanpå taket med plåt.
 
mirakelasta skrev:
Med risk för att verka dum, varför skulle vindskivorna vara mer utsatta för väder och vind än gavelfasaden?

Vi målar med Alcro Bestå men inte på baksidan av brädorna, däremot så klär vi in brädan som ligger ovanpå taket med plåt.
Jo man har ju alltid hört att det är så, fast jag vet inte varför heller.
 
Jag har målat (eget tycke/smak):
Fasad: Alcro Bestå
Knut/vindskivor: Alcro Fasad (täcklasyr)
Foder: Alcro Genuin

fasad_fram_smal.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.