Hej!
Håller på att bygga 1,5plans hus där halva övervåningen kommer va öppen så man kan se ner till undervåningen.
Här kommer min fundering:
Hur bygger man en sådan vägg så att den blir stabil.så högt virke kommer man väll inte kunna hitta så man är väll tvungen att skarva.känns som väggen kan vika sej om de blåser kraftigt...

Väggen blir juh ganska hög utan att man kan ta hjälp av bjälklag.Som kan styva upp väggen.
mkt tacksam för svar och ideer om detta.

Mvh
 
Hej ,

Jag håller på med i stort sätt samma sak, skillnade är nog att jag bygger om en 1 plans villa till 1,5 plan...

jag har lagt ut skisser på detta på en annan tråd
http://www.byggahus.se/forum/arkite...tritat-utbyggnad-konstruktion.html#post889460

Mit "hål" till övervåning är ca 5*6 m och mitt i huset och den delen som ska bära upp övervåningen (nere finns ingen vägg heller) måste förstärkas med en limträbalk på 90*405

Det finns sågverk (mest mindre och privata) som kan såga i stort sett vilka dimensioner som helst (
jag anlitar en som kan såga 7,2 m
men för väggen och stoöpar skulle jag isf rekomendera limträ (som f.ö. finns i de flesta dimensioner)

mina ytterväggar (där de stora bjälklagen ska vara) är dubbla 45*170 (och hittar du någon som kan såga 7 m är det inga problem med massiv virke

mvh
 
s60 skrev:
Hej!
Håller på att bygga 1,5plans hus där halva övervåningen kommer va öppen så man kan se ner till undervåningen.
Här kommer min fundering:
Hur bygger man en sådan vägg så att den blir stabil.så högt virke kommer man väll inte kunna hitta så man är väll tvungen att skarva.känns som väggen kan vika sej om de blåser kraftigt...

Väggen blir juh ganska hög utan att man kan ta hjälp av bjälklag.Som kan styva upp väggen.
mkt tacksam för svar och ideer om detta.

Mvh
Detta är DEFINITIVT INTE något man skall pula ihop själv!
Självklart skall ni anlita en behörig konstruktör som dimensionerar inte bara väggen, utan även grunden, bjälklagen, takstolarna etc.
Det finns krav på detta i bygglagstiftningen hur man skall dimensionera byggnader som personer skall vistas i.
 
Tack för svaren!
Ska boka möte med ett företag som ska räkna på vad vi ska ha för takstolar mellanbjälklag etc..
ska även kolla med dem vad dom säger om väggarna också.
tror även dom jobbar med sånt.
Köpte takstolar till garaget från dem och tyckte dom var bra:)

planerar även att ha ett biljardbord på övreplan och dom väger juh en del,så de blir nog kraftiga mellanbjälklag.

lovya gör du allt arbete sj?
 
Köp fingerskarvat !
Jag fick tag i 9meters 45*220 på brägårn.
 
Hej
inte allt...

men allt på inrednings-sidan... samt isolering och del av väggresning.
taket lejde jag bort helt o ch hållet (och är glad för det) jag skulle nog aldrig klarat det själv!

jag ska vara med iaf så mycket jag kan på allt... (är ju trots allt snickare i grunden)

Roligt det du säger med Biljardbord LOL
på mina skisser finns en flygel på övervåning (därför extra starka limträbalkar) men den ska flyttas (och är för övrigt bara ett stort gammalt piano) men just där ska jag sätta upp mitt biljardbord igen (tävlingsbord med skiffer skivor som är AAAS tung)

du har god smak säger jag bara :D

mvh
 
Biljardbord är juh ett måste;)
Vad vart de för tak på huset?

Ska åka in å visa ritningar för en firma nåndag.och se va dom har att säga.mkt jobba man har framför sej:)
 
Det bli ett tak från www.falsat.se


om du kollar på bildgaleriet taket i silverfärg ska det bli
fasaden blir liggande svart panel
taklisten ska bli i blå kulör för att övergå från de svarta till silver

gamla tegelväggen som jag har nu bli putsad i "bruten vit" färg
 
För att svara på orginalfrågan...

Man använder sig av ett "hammarband" vid ca mitten, det gör väggen stabilare och på så sätt kan man köpa reglar på vanliga byggvaruaffärer. Standard ÄR billigare :p

Ett tips är att förankra reglarna rejält i "hammarbandet" med t.ex. vinklar lr kortlingar.
 
Inte i f-n blir ett hammarband på mitten stabilare än vad en obruten vägg blir. Smidigare blir det dock men det ställer stora krav på infästningen i mitten för att väggen inte ska bågna. masonitebalk/fingerskarv/kerto/limträ skulle jag satsat på. Fast fyrkantrör i stål är inte heller dumt....
 
B
tycker det är synd att du inte får fatt i 7m regler(fingerskarvat) hos din träleverantör s60.
hur långa är dom längsta du kan fa fatt i?
(undrar hur man ska lösa skarvning åt dig, där av längd fråga)
 
åk till plåtslagaren o låt han bocka till nån spill plåt som du skarvar reglarna med, L - profil ca 1m längd. ren/rak kapa reglarna, spika ihop dom, rikta, lägg på plåten över skarven o helspika...
 
Det är f-n visste stabilare att använda "hammarband" på mitten!!

Jag menar... det bör vem som helst förstå! Om man stadgar upp en vägg med ett hammarband i mitten av väggen blir det stabilare, man kan även göra det med en infälld regel... MEN det hela bygger på att man fäster de stående reglarna bra, skråa, vinkeljärn och/lr kortlingar...
 
Danneå skrev:
Det är f-n visste stabilare att använda "hammarband" på mitten!!

Jag menar... det bör vem som helst förstå! Om man stadgar upp en vägg med ett hammarband i mitten av väggen blir det stabilare, man kan även göra det med en infälld regel... MEN det hela bygger på att man fäster de stående reglarna bra, skråa, vinkeljärn och/lr kortlingar...
Det är knappast så enkelt.

Om du har ett hammarband i mitten av väggen, som bryter reglarna, så kommer dessa att vara ledade där oavsett om du använder vinkeljärn eller andra beslag.
Reglarna kommer alltså att bli kortare och därmed stabilare men "hammarbandet" får stora laster. Ett "vanligt hammarband" klarar sig inte eftersom bjälklag som normalt stödjer detta saknas. Man får antagligen använda någon grövre balk.
Att fälla in en stånde bärlina/avväxling gör mkt liten nytta.
Det hela beror givetvis på vilka mått huset har.

Reglar man istället med fullhöjd så kommer dessa reglar att bli ordentligt belastade. Glöm inte att momentet ökar med kvadraten av längden. Dvs dubbel längd på reglarna - fyrdubbla momentet. Återigen är husets mått avgörande.
 
Med infästningen. Tänk att du böjer med 3,5m hävstång på ett vinkeljärn. Det blir väldigt stora krafter. En hel regel kommer helt riktigt att vara knäckningssugen men det är i alla fall mycket stabilare än bända med halva vägghöjden. Stål är inte alls dumt att ta till annars....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.