Ska till att handla hängrännor och allt som hör till. Kollade i monteringsanvisningarna och där står det att ska använda plåtkitt som tätningsmassa för att fästa ränngavlarna. Snabb googling på plåtkitt gav enbart moneringsanvisningar för olika tavavvattningssystem. Vad för typ av tätningsmassa är det jag ska använda?
 
Använde själv en slags tätningsmassa, typ "packning på tub" till mina rännor...
Annars funkar det med silikon också...

//Daniel

edit: Denna "packning" luktade förresten som silikon också - ättika...
 
C
Annars finns det system där ränngavlarna har en gummitätning. (tex lindab..)
 
Milkshaken
Silikon tycker jag funkar bra, plus att man har oftare användning för det som blir över i tuben eftråt..
 
C
Problemet med silikon är att det orsakar korrosion i stål.
 
Milkshaken
Ja, men jag har hittils inte sett nån korrosion i rännor efter att dom har legat i många år... När ungefär ska korrosionen uppstå? 5-10-20-30 år??
 
Då plåtkitt verkar vara ett ord som någon produktbladsförfattare har hittat på en gång i tiden fick det bli en vanlig fogmassa för utebruk. Rännorna sitter nu på plats med ränngavlar och allt. :)
 
Ja kletade på lite latex/utefog, verkar som DrAlban skulle sagt 'stabilt' (än så länge).
 
C
Milkshaken skrev:
Ja, men jag har hittils inte sett nån korrosion i rännor efter att dom har legat i många år... När ungefär ska korrosionen uppstå? 5-10-20-30 år??
Det är iofs värst mot obehandlat stål. Genomrostning av en bilplåt, tätad mot tex rutan med silikonfog, kan i värsta fall ske efter nån eller ett par månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.