Har läst delar av diskussionen om alkohol på byggarbetsplatser. Nu undrar jag vad ni tycker om RÖKNING på arbetsplatser? Närmare bestämt INNE i ett hus som håller på att byggas.

Själv har jag inga problem med att killarna som bygger vårt hus röker och snusar. Så länge de gör det utomhus! Okej, snusprillor kan man väl lägga ut även inomhus men då får de banne mig hamna i någon gammal hink eller burk eller så... Inte så kul att ha dem rakt på golvet, tycker jag. Men rökning tycker jag är annorlunda. Det luktar så himla illa - och i mitt fall så känns det extra olustigt eftersom jag är allergisk mot cigarettrök (och en del annat).

Alltså: tycker ni att hantverkarna ska få röka inne i vårt hus medan de färdigställer det? Eller ska de gå ut och röka? Eller är det skillnad på om de röker INNAN innerväggarna är målade och tapetserade?
 
Jobbar som betongarbetare och är rökare. Det skulle aldrig falla mig in att röka inne hos privatkunder.. Kanske om man är i en gammal verkstadslokal på 2-3000 m2 som ska renoveras men jag tycker i alla fall det är oförskämt att röka i en bostad. Tänk sen på brandrisken, det finns hur mycket som helst på ett bygge som kan fatta eld.

Du kan ju förklara läget vänligt men bestämt att dem kan röka ute, speciellt då du inte tål röken. Jag tror röklukten sätter sig även fast det inte är målat och tapetserat :)

Det är bara mina 50 öre..
 
Hej och tack för svaret, Daniel! Kände att jag behövde ventilera detta. Vill inte skriva mer i saken just nu, men tack för responsen. Jag ska försöka säga detta på ett snyggt sätt och hoppas att min goda relation till hantverkaren i fråga inte förstörs.
 
Just rökning är något som jag ser rött kring så det är absolut förbjudet inomhus och de ska göra jobb hos mig.

Jag skäms inte för mig och min åsikt kring rökning i allmänhet och brukar vänligt men bestämt be rökare röka där jag finner det lämpligt.
 
Till JBa. Har du inget allvarligare att jaga upp dig för än att ngn röker. Det är väl bara att vänligt men bestämt berätta att rökning sker endast ute.

Att "se rött" när det gäll rökning och "bestämt be rökare röka där jag finner lämpligt" får det att låta som trams..
 
flymax skrev:
Till JBa. Har du inget allvarligare att jaga upp dig för än att ngn röker. Det är väl bara att vänligt men bestämt berätta att rökning sker endast ute.

Att "se rött" när det gäll rökning och "bestämt be rökare röka där jag finner lämpligt" får det att låta som trams..
Vem avgör om rökning i min omgivning är allvarligt eller inte? Varför tror rökare att deras rätt alltid går före alla andras?

Jag skrev ju också "vänligt men bestämt" eftersom jag vet att det brukar vara det bästa sättet att faktiskt få som jag vill.
 
JBa skrev:
Vem avgör om rökning i min omgivning är allvarligt eller inte? Varför tror ickerökare att deras rätt alltid går före alla andras?

Jag skrev ju också "vänligt men bestämt" eftersom jag vet att det brukar vara det bästa sättet att faktiskt få som jag vill.
Man kan ju vända på det också... :rolleyes:

:D:D
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ju vända på det också... :rolleyes:

:D:D
Man kan vända på det mesta. Men nog borde man ha större rätt att SLIPPA utsättas för tobaksrök än att utsätta andra för den?

Jag skulle aldrig tolerera att det röktes någonstans i mitt hus. Behöver hantverkarna röka får de ta obetalda rökpauser helt enkelt.
 
Givetvis skall man inte röka inne hos någon, särskilt då inte utan att veta om det är ok el inte.

Vill sammanfatta det såhär. Så länge det är lagligt att röka får rökare och ickerökare samsas i världen. Med dialog kan man lösa olika uppfattningar kring rökning såväl som krig.

Är bara så fruktansvärt trött på hetsjakten och att många människor tar ton utan att först prova dialog.

Mvh F.d rökare
 
Thomas59
JBa skrev:
Just rökning är något som jag ser rött kring så det är absolut förbjudet inomhus och de ska göra jobb hos mig.

Jag skäms inte för mig och min åsikt kring rökning i allmänhet och brukar vänligt men bestämt be rökare röka där jag finner det lämpligt.
I ditt hem är det ju du som bestämmer men även om du inte säger något så bör en rökare inte röka i någons bostad utan att fråga om det är ok eller ännu hellre utgå från att det inte är ok.

Ditt sätt att uttrycka dig "...ser rött kring..." leder ju osökt tankarna till någon sorts självutnämnd civilpolis som ser som sin uppgift här i livet att bekämpa rökning oavsett tid och plats. Ett sådant förhållningssätt kan ju faktiskt leda till att du inte alltid möts av den förståelse som du verkar kräva.

Så länge det gäller ditt hem kan du, som du skriver, anvisa lämplig plats men man får osökt intrycket att du även i andra sammanhang tar dig rätten att bestämma var rökning får ske utifrån dina preferenser.
 
Vill bara skriva lite kort om vad som hände efter mitt inlägg. Jag tog vänligt upp det med hantverkarens chef och sa att jag faktiskt inte vill att de röker inne i huset men att de gärna får gå ut och göra det - och att det var viktigt för mig att inte lukten "satte sig" i innerväggarna. Han sa okej, verkade varken förvånad eller sur, och efter det har ingen av hantverkarna rökt inomhus vad jag vet. Känns bra att vi kunde reda ut det utan att jag framstod som gnällig, för det här var verkligen viktigt för mig.
 
Självklart har man rättigheten att avgöra detta själv och jag skulle aldrig få för mig att ens tänka tanken och röka i någon annans bostad oavsett om den är under byggnation eller redan färdigställd.

Mitt inlägg var inte allvarligt menat utan lite mer tänkt för att man måste ha förståelse för varandra precis som flymax skriver också...
Hetsjakten är tröttande...
 
Thomas59
Lycke skrev:
Vill bara skriva lite kort om vad som hände efter mitt inlägg. Jag tog vänligt upp det med hantverkarens chef och sa att jag faktiskt inte vill att de röker inne i huset men att de gärna får gå ut och göra det - och att det var viktigt för mig att inte lukten "satte sig" i innerväggarna. Han sa okej, verkade varken förvånad eller sur, och efter det har ingen av hantverkarna rökt inomhus vad jag vet. Känns bra att vi kunde reda ut det utan att jag framstod som gnällig, för det här var verkligen viktigt för mig.
Det var väl bra att det löste sig. Att "se rött" är aldrig en bra ingång i en diskussion men jag misstänker att du kanske överdrev lite:)
 
Nu var det ju JBa som såg rött, inte Lycke...........men slutet gott ...........:)
 
Thomas59
Jan-L skrev:
Nu var det ju JBa som såg rött, inte Lycke...........men slutet gott ...........:)
Sorry! :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.