B
hej!

har läst på kommunens hemsida och det framgår att bygganmälan skall göras (med dithörande byråkrati) vid ändringar på ventilationen.

någon som har erfarenhet av dettta?

vi kommer byta ut vårt aggregat, och samtidigt bygga om då vi tidigare haft luftvärme (med intern luftcirkulation)

eftersom det är ett lite "hands on" jobb, blir det ju svårt att göra en ritning innan, utan det får ju tas eftersom, undrar just om de på kommunen kan acceptera detta... har inte lyckats få tag på dem än.

när allt är klart så vill jag ta hit någon som gör en ordentlig mätning och injustering, för att få allt korrekt med luftlföden osv, men som sagt, lite svårt att planera innan.

någon som har gjort något liknande?
 
Ring fastighetskontoret i din kommun. I Göteborg behövs det bygganmälan för att ändra i husets ventilation enligt webben. När jag ringde till dem och kollade visade det sig att det inte behövdes när jag byggde om ventilationen i min 70-talskåk. Och då har jag ändå byggt om från självdrag till forcerad frånluft med återvinning.
 
Frågan är om du gör en "väsentlig ändring".

Byte av agg och ändring av några don (kanske det du gör) är nog inte så farligt att göra. Jag gjorde om från självdrag till FTX. Samtal med kommunen var lite roligt/märkligt. I prinicip sa de välj själv, de krävde inte att jag skulle göra en bygganmälan. De läste lite lagtext... sedan avgjorde jag. Jag gjorde i alla fall en bygganmälan, känns bra att göra det ordentligt och ha papper på det. En enkel A4 sida att fylla i lite i, kopia på ritningen och 820 kr fattigare.
 
B
ok, det som jag önskar göra är ju att få det klart först, ta hit en firma som justerar in och får protokoll på det, jag kan göra själva ritningen själv, men om det ska räknas på tror jag min strömningslära från skolan är lite ringrostig.. även om det inte är så bökigt, men lite klurigt då trycket ändras om en ventil ändras.. .osv osv.

tidigare hade vi luftvärme, med återluft, denna är nu bortkopplad sen vi satte in bergvärme (något som inte behövde bygganmälan för, utan bara anmälan om borrningen...)

sen blir det ett vindsplacerat aggregat för att frigöra utrymme där nere... så viss modifiering runt denna blir det ju.

eftersom jag får göra det lite som det blir, så kan jag inte i förväg bestämma exakt hur det ska se ut.. såg dessutom att på den ritningen vi hade, så har de inte följt den exakt ändå, och det syns ju inte under lösullen sen.. ;)
 
Även om det enligt någon paragraf ska göras en bygganmälan skulla jag ärligt talat strunta i det i det här fallet, tillför ingenting och byggnadskontoret har troligen gott om papper att vända på ändå. ;)
 
B
ja, må så vara.. detsamma står ju att man ska göra bygganämälan om man ändra vatten eller avlopp, men vem skickar in det om de tex renoverar badrum och flyttar handfatet?
 
Vi installerade en kasset/kamin i öppna spisen samt drog en slang i skorstenen för att få den tät. Först när sotaren provtröck skorstenen fick jag klart för mej att bygganmälan var nödvändig men eftersom jobbet redan var gjort struntade jag i det ändå. Det visade sej att sotaren rapporterar när han provtryckt och godkänt en sån installation så jag fick brev från byggnadskontoret med en uppmaning om att komma in med den bygganmälan som jag borde ha gjort innan. Så jag skickade in den då, fyllde i en blankett som dom skickat ut och bifogade en kopia på kaminens instruktionsbok. Betalade sedvanlig avgift och fick det godkänt i efterhand. Så här i stan verkar det inte vara nåt problem med sånt, kanske rent av gör det i förväg nästa gång :)
 
B
ja, det är ju inte något som syns och påverkar någon annan. har inget emot att göra det, bara undrar om det går göra smidigt.. vilket det på många håll visat sig göra.

kör nog på och pratar med dem, vill ju få det noterat ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.