Hej
Har precis fått vårat förslag för tillbyggnad uppritat av vår arkitekt.
Skulle vara kul och höra åsikter om denna planlösning.

/Johan
 
Hur många ska bo här då?
I vilka åldrar?
Synpunkter:
I entrén finns inga förvaringmöjligheter
Klädkammarens utformning tar mera plats än en vanlig garderobslösning från sovrumsytan än vad den ger i klädförvarings -utrymme.
Det finns två fönster i stora sovrummet . De finns antagligen redan? Ifall man vill ha utsikt åt två håll så är annars en hörnfönsterlösning något jag personligen föredrar.
Den lilla hallen till badrum /sovrum ger ett lätt klaustrofobiskt intryck - är det verkligen enligt dagens tillgänglighetsregler?
 
Hej och tack för svaren.
Vi är idag 2 st som kommer bo där självklart i våra bästa år.:D
Hallen är jag medveten om, det kommer nog bara vara någon typ av hatthylla.
Garderobens vara eller icke vara är något som jag funderat mycket på och du har en poäng i att den tar mera utrymme än en vanlig garderobsvägg. Men båda vill ha en friståede garderob som den ytan får vi offra.
Däremot den lilla hallen till badrum och sovrum skapde jag för att slippa ha så många dörrar i anslutning till vardagsrummet men även där har du en poäng.
Ska kolla om det går att lösa på något annat sätt.

tack för svaren
/Johan
 
Hej igen!
Eftersom ni bara kommer att bo två i huset så antar jag att det mindre sovrummet ska användas til arbets-/gästrum etc? Då kanske hallens litenhet inte blir så störande som aktiva småbarn/tjurig tonåring i morgonrusningen till badrummet, Det är där jag är själv - trånga passager till badrum och till ytterdörr och det är inte kul!:)
Tyvärr får jag inte upp dina ritningar igen - men att öka på passageutrymmet en halvmeter eller så gör att även ni slipper "krockar" på väg ut och in badrummet.
På tal om dörrar, mycket beror på om dörrarna går ut eller in i passagen och vardagsrumsdelen. Är den utgående och tenderar att stå öppen så kanske den ändå tar en större yta av väggen i anspråk..
mvh hundvakten
 
Intressanta kommentarer det tackar jag för.
Jag har funderat på att göra den lilla hallen lite större.
Dörrarna går inåt i lilla rummet och i badrummet.
Det kommer inte vara någon dörr från hallen mot vardagsrummet.

/Johan
 
Jag förstår inte riktigt vad du ska bygga till, men jag antar att det är sovrummen och badrummet?...

Jag tycker att planlösningen är en enda röra. Det är hall, kök och vardagsrum i ett. Ingen naturlig avgränsning alls. Om det är möjligt på tomten så skulle jag titta på en mindre tillbyggnad vid entrén. Då kan man göra ett sovrum där och en bättre entré. Sedan skulle jag bygga så att vardagsrummet blev större istället samt behålla det andra sovrummet och badrummet där det är.
 
hej!

jag läser till arkitekt själv och måste tyvärr säga att det inte ser något vidare ut. vad som är där från början vet jag inte men hall-kök-vardagsrumspaketet ser rent ut sagt förjävligt ut.

man kommer in, förvaring kan lösas under trappan, men man står å andra sidan rakt på parketten. man vill ha en mer definerad hall, så att man hinner landa innan man går in i rummet. det första man ser är är kylskåpen, istället för ett fönster eller någon trevligare.

matplats kök och vardagsrum är enda röra, mer eller mindre omöjligt att möblera eftersom det inte finns några zoner eller något alls. rummet är helt odefinerat som man säger på "fackspråk". hade rummet åtminstone varit avlångt hade en öppen plan med kök och vardagsrum i varsin ända med matplats i mitten hade det varit finare.

jag ger inte mycket för den arkitekten tyvärr.
 
Nu ska vi inte vara så elaka mot arkitekten eftersom det är jag och min sambo som gjort förslaget,:D, Men att han har ritat dit fönster och fixat iordning ritningarna så att vi kan använde dem för att söka bygglov.
Men som svar på era kommenterar så blir jag lite förbryllad om vi tänkt fel.
Jag ska se om jag har orginalritningen på huset innan utbyggnad så kan ni gärna få komma med glada tillropp hur vi annars ska lösa detta.
/Johan
 
hittade orginalritningen.
att komma ihåg att det enda hållet vi kan bygga ut är åt det hållet som den nuvarande balkongen finns
 
ok, bra att få se ritningen. det stora rummet med kök matplats och vardagsrum är dock som sagt en dålig idé.
 
Om man ska ge användbara råd måste du visa tomtkarta och förklara hur huskroppen är byggd; var takåsen finns et c. En god planlösning står i samklang med en god byggnadslösning.

Jag tycker det verkar smått vansinnigt att bygga ut ett redan lätt sönderbyggt hus, enbart för att använda ytor så slappt som i den här planen. VVS-dragningar och våtrum kan anläggas betydligt mera elegant och sparsmakat.

Är huset byggt i slänt, och om ni ändå är beredda att lägga boningsrum i källaren borde man kunna utnyttja källarplanet betydligt mer offensivt.

Varför ni vill lägga garage och entré på var sin sida av huset kanske jag förstår av tomtkartan.

En annan sak jag gärna vill förstå är varför lägger ni krut på att riva bort skorstenen istället för att dra nytta av den till en trevlig eldstad?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.