Hej!

Vattenburen fjärrvärme.

Vår "bekymmersfria" fjärrvärme är allt annat än så, börjar bli lite lätt irriterad. Man vill ju helst undvika att ta ut serviceman då fakturan brukar bli så orolig. Skulle vilja förstå mig på hur det fungerar...

Det höll sig varmt och bekrämt i några veckor sedan lägger det tvärt av. Elementen bli tvärkalla och jag har svårt att få fart på det igen. Detta utan noterbar skillnad i utetemp.

Vår enhet från Danforss (eller vad den heter) erbjuder inte så mycket att böka med.

Utan att gå närmare in på detaljer så undrar jag vad expansionskärlet har för funktion? Jag kan välja att tömma det på vatten och jag kan fylla på det från Danforss-enheten. Vad är normalt syftet med dessa operationer?

Det vore super om någon har tid att peka mig i rätt riktning... Jag fyller gärna på med mer info om så behövs.
 
Hej !
Expansionskärlet ser till att ditt radiatorsystem ej blir "stumt" när trycket varierar, den brukar ha en gummiblåsa som är förtryckt till 0,5 bar.

Du fyller på med vatten i radiatorsystemet det påverkar då exp. kärlet.

Har du tryck i radiatorsystemet ? om du tappar allt tryck så fungerar ej värmen.
 
Har du tryck i radiatorsystemet ? om du tappar allt tryck så fungerar ej värmen.

Hur stämmer jag av det?

 
Du har en manometer (mätare) som visar trycket på radiatorsystemet, om du har en enplansvilla så kan du ligga på ca: 1 bar på mätaren.
1,5 bar om du har en våning till.

Du skrev att du kan fylla på exp. kärlet det betyder att du fyller på vatten till radiatorerna, dock så skall du ha en manometer som visar hur mkt vatten du skall fylla på.

Skulle du fylla på för mkt så finns det en säkerhetsventil som löser ut, mest troligt kring 2,5 bar
 
ginnfilt skrev:
Vår "bekymmersfria" fjärrvärme är allt annat än så, börjar bli lite lätt irriterad.
Ja, nu skall du inte skylla på att fjärrvärmen inte fungerar det är nog så att det är ditt radiatorsystem som behöver en översyn. Troligen har du luft i systemet, prova att lufta på dina radiatorer tills det kommer strilande vatten. Kontrollera även trycket i radiatorsystemet på manometern på/vid expansionskärlet fyll på vid behov.

Har systemet varit ner tappat helt eller delvis blir det så här. det är bara att lufta och stå i.

Så länge du har fungerande varmvatten tror jag inte att det är fjärrvärmen som fallera.
 
Svårt att säga vad felet är utan att vara på plats. Men kolla att du har tryck och att cirkulationspumpen snurrar. Det ska finnas en termometer på tilloppet på sekundärsidan, vad visar den?
Kolla också så det inte finns nån högpunkt på rören från växlaren som behöver luftas.

Man kan också läsa av värden och felkoder i displayen på styrenheten. Läs mer om det i användarmanualen som ska följa med växlaren.
Eftersom växlaren är så ny så ska ni få det fixat på garanti om det är nåt fel på den.

 
Tack för alla svar, ni hjälper mig på vägen så sakteliga trots att det strular vidare...

Villan är källare och markplan på 126 kvm vardera.

"termometer på tilloppet på sekundärsidan" är tyvärr grekiska för mig. Jag har inte noterat någon termometer men jag ska spana efter en sådan.

Att lufta element är mest det enda jag gör i hopp om att få rätsida på det här så de brukar inte ha några luftfickor.

Manualen till växlaren består av en liten knapp lapp men den föklarar basfunktioner med felkoder. Växlaren är dock inte ny så det är inte fråga om garanti.

Problemet som jag upplever främst är att trots att växlaren tycks koka vatten och systemet är vattenfyllt, exp.kärlet likaså, så kommer inte värmen ut i huset, vilket är ganska frustrerande.

Nu fick vi som grädde på moset ett element vars termostat började läcka så det blev en sjö på golvet, härligt. Troligtvis beror detta på, enligt rörmokaren, att systemet tappat värmen (vilket det gör helt slumpmässigt) och du drar metallen ihop sig när den går från varm till kall för snabbt och så sprutar det vatten.

Usch och fy. Maktlös.
 
Det var pumpen som var paj. Nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta på fakturan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.