Hej på er,

Vi har haft ett företag som monterat nya PVC-fönster i vårt hus. Vi är lite tveksamma till sättet de fogat mellan fönsterkarmen och teglet. Det är gjort med någon form av bruk, dvs ej flexibelt. Sprickor/glipor finns därför i några av fogarna. Se bild... Om man nu ska foga, borde det då inte vara någon flexibel mjukfog av något slag. Det är tegelväggar i huset (ej fasadtegel).

Mvh Tommy
 
  • Fönster utsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
är det ett svenskt företag??
har du fått beskrivning på vad dom har gjort?
 
Nja, ett svensk-polskt företag. Registrerat i Sverige, men med polska hantverkare.

Vad de gjort har vi bara fått muntligt beskrivet. Montaget är gjort på, vad jag vet, sedvanligt sätt. Det enda jag reagerat på är att de använt ett relativt tunnt lager bruk som fog över drevningen, som är gjord med remsor av mineralull. Tycker personligen att det borde varit någon form av mjukfog.

/Tommy
 
Likadant gjort på mitt hus från 1965, byggmästare inom mur och kakel som byggt huset och ägt det tills jag köpte det..
Vill du mjukfog som blir ful och spricker så löser polackerna det på några timmar för hela huset.
Du har en underhållsfri variant nu som är tidskrävande att göra, de flesta fönsterbytarfirmor hade nog bara slafsat på mjukfog.
 
Har du påpekat det för dem och frågat vad de anser?
 
Ok, det kanske är som det ska. Tycker bara att det finns risk att det tränger in vatten när det blåser och regnar.

Nej, jag har inte pratat med dem ännu. Tänkte jag skulle "ha lite mer på fötterna" innan jag snackar med dem.
 
Min erfarenhet av mjukfog är att det spricker och måste förnyas vart och vartannat år. Hatar verkligen mjukfog p.g.a. detta!

Efter vad jag har läst på en dansk byggnadsvårdssida så hade det rätta varit att i stället foga med kalkbruk. Alltså om dina polska hantverkare har använt kalkbruk så kan det vara helt rätt. (Hur det fäster mot pvc vet jag förstås inte) .

Här är länken:
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/moertelfuger.pdf

Om du skrollar ner en bit ser du två fotografier, den till vänster med mjukfog, den till höger snygt putsad med kalkputs ovanpå en drevning med tjärdrev. Kalkbruket är så flexibelt så att det inte spricker i första taget.
 
Redigerat:
Så bra, då kan jag vara nöjd med deras val av fogmaterial i alla fall. Tycker ändå inte att det borde vara någon så grov spricka redan efter 4 månader. Ska kolla hur djupa fogarna är. På länken ovan set det ju ut som kalkbruket är någon cm djupt i alla fall.

Tack för alla svar, fantastiskt forum!!
 
Hej igen,
Fogningen är bra förutsatt att det är rent kalkbruk. Har dom använt vanligt cementblandat bruk så kommer saken i ett annat läge. Det är nämligen inte lika flexibelt för att fånga upp rörelser. Dessutom är det frågan hur putsen fäster mot pvc-materialet. Kan den fästa mot pvc? Hur brukar man täta runt pvc-fönster? Du har rätt i att det inte borde vara en så stor spricka. Hur som helst så är det något du bör gå vidare med och undersöka.

Vad säger dom som har satt pvc-fönster i sina hus?
 
Tät (mjuk)fog på insidan, mot rummet. "Öppen" mot utsidan för att fukt ska få ge sig av. Mao verkar dina byggare valt rätt "i princip". Hur de sedan utfört det hela är en annan femma... (Eftersom du hade tegelväggar tar sig fukt därifrån ändå, men jag hade inte använt mjukfog på utsidan även om det hade gått...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.