Hej
Vi ska bygga ett stall och då göra ett nytt golv i en gammal ladugård och stött på alla möjliga problem och frågor.

Ladugården var tidigare för kohushållning och hade därmed både foderbord, dyngrännor, upphöjning för spiltorna och övriga ojämnheter.

Vi har nu bilat bort foderbord som bland annat var fyllt med procentsten och sand.
Upphöjningen för spiltorna är också bortbilad och under denna finns ytterligare en platta i höjd med övriga golvet i ladugården (verkar som upphöjningen var gjuten på plattan som täcker hela ladugården).

Nästa steg är att efter att foderbordet fått ett lager singel för dränering och en betongplatta på c:a 10 cm och dyngrännorna är fyllda lägga en ny tunn golvlager c:a 1-3cm tjock.
Golvlagret ska göra golvet jämnare och ska klara av hästar, ytan är c:a 80m2.

Nu till mina frågor:
Kan man gjuta igen dyngrännorna och använda armering utan att först bila/stuka kanterna i dyngrännorna?
Är det möjligt att lägga en så tunn golvyta över en gammal platta utan att allt spricker mm?
Vad ska man använda för betong?
Kan flytspackel användas med någon härdare?
Är det också då lämpligast att använda någon sorts primer för att få allt att fästa?

Alla råd är välkomna, jag har letat överallt efter information om att gjuta tunt på befintlig platta men inte lyckats finna någon lämplig information.

/joakim
 
Varför inte hacka ur alltihop och göra en riktig platta?
 
Naturligtvis är det ett alternativ.

Men förutom det jag behöver gjuta igen (foderbord och dyngrännor) så är den gamla plattan gedigen och har en hel del procentsten under.
Den gamla plattan är dock lite för ojämn och för hal att låta hästarna gå omkring på utan att göra någonting åt ytan.

Sen kan man väl inte sticka under stolen med att man kanske är lite lat och hoppades klara mig med mindre bilning och c:a 2-3 m3 betong istället för nästan 10 m3.
 
Jo det verkar vara bäst att bila ner och lägga helt ny platta.

Ett litet problem som jag inte ser hur jag ska ta mig runt är att jag måste blanda alla 10 m3 själv.

Som jag förstått är detta väldigt svårt att blanda så mycket själv, då det blir nästan omöjligt att hinna med innan det man redan lagt börjar härda.

Problemet att beställa färdigblandat är att ladugården ligger så till att ingen större bil kommer fram till den.

Jag har dock funnit en eventuell lösningpå ett tunt lager, men det verkar bli väldigt dyrt.
Det finns ett material som heter Thoro CRETE SL som verkar kunna fungera.
Priset jag hört är dock mellan 240-400 m2.
Vilket i sig kanske inte är mycket dyrare än att gjuta helt nytt, men samtidigt är kanske detta material lite osäkert om det fungerar.

Är det någon som har någon erfarenhet av THORO CRETE SL eller något liknande material?

/joakim
 
Om du är någorlunda säker på att grundplattan i sig (med rännor och allt) är hållbar och stabil,
skulle jag rekommendera att först "fyllningsgjuta" rännorna med egenblandad betong.
Vill du vara extra säker så armerar du "längs med" rännor och ev. borrar in några dubb i längsled.
(kan t.o.m. bli en förstärkning av grunden om rännan förlängs)
sedan spacklar du toppen.

Problemet som jag ser det är att du oundvikligen p.g.a. lutande golv hamnat mellan lämplig tjocklekar...

Du bör inte gjuta tunnare än du kan armera (ja ja ja -men fiberbetong är inte billigt)
Du bör inte spackla tjockare än att du får en jämn genomtorkning (yt-resande "fjällning" p.g.a. ensidig uttorkning)

Det finns mängder av specialprodukter som säger sig klara allt. men var noga med att fråga lev. om max läggn. tjocklek

/t
 
Hej!
Det finns ingen möjlighet till att höja golvet lite då? Gjuta 5-8 cm på det befintliga golvet. Stäng av mot yttervägg med plast.
Gjut full flyt med ärtsingel (hör med leveratör) och armera med 4-6mm nätmattor med 2cm distanser.
Det gammla golvet är antagligen lite smutsigt. För att få bra vidhäftning måste det vara rent och gärna lite "rivig" yta. Är det slätt och fint bör man kanske gå över det lite med bilmaskinen och peta lite. Häll lite vatten på det vid gjutning så sitter nog golven ihop.
Betongen bör du beställa från fabrik. Dom har tillsatser som gör att det blir lättflytande utan att tolla på hållfastehet. Men det kanske inte går som du skrev..
Bara en idé...

Spackel är väl inte det bästa underlaget för hästar då det blir för "glatt".
Träskurad betong yta borde funka bättre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.