Ska lägga till trappbrytare så jag kan tända och släcka både vid stora inkörsporten ( garaget ) samt vid dörren. Idag sitter enbart en en-polig brytare vid porten. Får dock inte riktigt ihop hur jag ska koppla. Fasen samt tändtråden ligger ju vid brytaren ( givetvis...). Det får bli en utanpåliggande installation. Jag vet för övrigt hur man kopplar in trapp ( pluggar till elektriker men har en bit kvar...) om nu jag skulle göra från början. Då hade jag tagit fasen till första trappen, sedan två ledare till nästa och därifrån tändtråd till lampa och sedan därifrån till nollan. Men nu ligger ju både fas och tändtråd på samma plats och jag vill kunna lösa detta som utanpåliggande.

Snabbt svar är välkommet !

EDIT: Den befintliga brytaren är infälld. Förvärrar väl saken antar jag..
 
Hej, det finns lite info om det här på forumet. Sök på trappkoppling.
 
Går det ( får man ) göra som följande.

Fasen in på det stället där den idag kommer in. Därifrån en 4x1.5 till nästa trapp. De båda svart och brun som sammakopplar de båda trappen. Sedan koppla den gula tändtråden till blå som sätts in i den andra trappen. Det skulle väl gå, dock byter jag färg och använder den egentliga nollan på kabeln. Kanske inte helt snyggt. Lysrören i taket är redan förbundna till nollan givetvis.

Sen återstår. Hur jag kopplar in utanpåliggande till infälld trapp. Vad gör jag av jorden ? "Pluggar" jag med ubåtar ?
 
HakanJ skrev:
Hej, det finns lite info om det här på forument. Sök på trappkoppling.
Den installationen bygger väl på att jag har inkommande fas vid båda trappomkopplarna och det har jag ej.
 
Hmm, det hela hänger på hur många sladdar det är i kabeln du använder. 4 ska räcka.
Jorden behöver du inte i uttaget, däremot i armaturerna. Det finns speciella plaströr man trär utanpå för att byta färg på kabeln, alternativt tejp men det är lite struligt att hålla på med.
Sen måste brytarna vara trappbrytare och inte något annat. Det kan du mäta ifall du inte vet.
Det är struligt med trappinstallationer. Det är lätt att tänka vilse :)
 
Vilse...jo jag tackar :)

Vad tror du om lösningen ovan som jag skrivit ?
 
Du får inte använda gröngul till något annat än jord oavsett om du trär på slang av annan färg, eltape eller liknande. Möjligen kan man göra så med blå, om du vill använda den som tändtråd.
 
Nej, skyddsjorden är nog osmart att ha till annat än just jord. Kan gå riktigt illa om man tummar på det där. Jag får köpa slang med annan färg och trä på. Tycker inte om att ha den blå.
Tack för hjälpen !
 
Köp en 5-ledare och koppla sparkoppling.

//Patrik
 
Vad menas med sparkoppling ?
 
Impedans skrev:
Vad menas med sparkoppling ?
Det innebär att man kopplar så att man "sparar in" en tråd och ändå får fas till båda brytarna, jämfört med vanlig trapp. Utanpåliggande = sparkoppling, tycker jag. Koppla så. Dels så är det bra att ha fas ner till båda brytarna utifall du skulle komma på efter ett tag att du vill ha ett uttag, dels så är 5-ledare billigare än 4-ledare för att 5-ledare är vanligare, dels så slipper du använda blå som mellantråd.

//Patrik
 
Tack för tipset !

Nu märker man vilken skillnad det är på billiga ex. Jem&Fix brytare och riktiga ELKO eller ELJO. Inte alls samma kvalitetkänsla. Finns det billiga brytare som är helt ok ( allt är givetvis personligt ) ?
 
Den riktigt stora testen mellan billigt och ELKO ELJO osv, är ju hur uttagen fungerar. Eller som ngn. skrev i ett inlägg här för ett tag sedan.

"Malmbergs uttag är helt OK så länge man inte tappa bort den medföjande hammaren som skall användas för att slå in kontakterna i uttaget".
 
hempularen skrev:
Den riktigt stora testen mellan billigt och ELKO ELJO osv, är ju hur uttagen fungerar. Eller som ngn. skrev i ett inlägg här för ett tag sedan.

"Malmbergs uttag är helt OK så länge man inte tappa bort den medföjande hammaren som skall användas för att slå in kontakterna i uttaget".
Haha... hörde faktiskt något liknande idag om Malmbergs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.