Hej!

Valde nog fel forum tidigare (värme allmänt) så jag flyttar över hit istället.:)

Vi står i begrepp att renovera vårt allrum/hall i vårt 120 m2 enplanshus. Det blir allt från golv till tak. I allrummet står idag en Contura 350C från -88 som tar tilluften från krypgrunden, och först tänkte vi att vi kanske kunde flytta den för att kunna lägga nytt golv under, men ju mer vi tänkte på det (och ju mer jobb vi insåg att det ändå skulle bli) började vi fundera på om det inte skulle vara bättre att samtidigt byta ut kaminen mot en nyare, snyggare, effektivare och ev. lite mer värmelagrande modell.

Då är frågan vad för kamin vi ska ställa där istället? :confused:
Ska det vara en gjutjärnskamin, som Jötul F 373, eller en täljstensmodell som Contura 520T, eller vågar man sig på en vridbar Romotop Avila i plåt och sten?

http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Produkter/Ved/Kaminer/Jotul-F-373/
http://www.contura.se/modeller/c520T.asp?c520T=intro&meny=c520T
http://www.romotop.com/products-fireplace-type-stoves-romotop-avila-turn-stone

Väljer man en vridbar modell ställer det ju högre krav på väggen bakom, samtidigt som den då kan ses även i det intilliggande vardagsrummet.

Så är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av någon av dessa eller andra modeller, eller av att byta kamin överhuvudtaget, så tar vi tacksamt emot alla tips och synpunkter.

/Nisse och Katarina
 
Hur är det med gjutjärn i förhållande till sten?
Det känns som att stenen skulle hålla värmen lite bättre, men en försäljare av gjutjärnskaminer jag var i kontakt med påstod att samma massa (vikt) gjutjärn var lika bra som sten. Kan det stämma?

Har också förstått att allt material som befinner sig under eldhärden inte blir uppvärmt alls i princip. Isf verkar ju Romotops Avila bättre än Contura 520T eftersom den har det mesta av stenen ovanför och på sidorna.
 
Däremot är ju gjutjärn formstabilare än plåt, och Conturan har ju lucka av gjutjärn medans Romotopens är av plåt.

Någon som har erfarenhet av Romotop-kaminer som kan svara på om det finns några tendenser att luckan slår sig eller så? Har läst att andra märken haft "problem" med det, men jag hittar inte mycket användar-information alls ang Romotop. :(
 
Jag fortsätter väl min egna lilla diskussion här...

Har fått höra att det förmodligen är lika bra att byta ut åtminstone rökröret också och ev även skorstenskåpan på taket. Är det så, eller vill de bara sälja mer?
Och finns det isf något fabrikat som är bättre än andra där?

Så undrar jag fortfarande om det inte finns någon med erfarenhet av någon av kaminerna ovan som vill dela med sig? :(

/Nisse
 
Är det nåt fel på skorstenskåpan? Om inte så finns det väl ingen annledning att byta.Har ingen erfarenhet utav dom kaminerna du pratar om,har dock en liten från Halvarsson,luckor o roster i gjutjärn eldstadens väggar o tak i keramik eller om det är eldfast tegel?.Tycker den är rätt så gedigen för den lilla pengen ja gav,tror det va 3100:- för den.:)
 
Tack knekten för ditt svar!
Nu fick jag tillbaka min tro på mänskligheten igen :)

Jag vet inte hur skorstenskåpan mår. Kanske ska man be sotaren komma och besiktiga anläggningen? Säljaren tyckte väl att även om kåpan är ok nu, så kommer den säkert vara slut så här dags nästa år och då ångrar jag att jag inte bytt kåpan samtidigt.

3100:- var ju ett högst humant pris. Hittar inga bilder, men jag antar att det inte är något som liknar de andra jag tittat på ;)
 
Om du är ute efter värmelagring så bör du komma upp i Handöl 26T eller Sofiero för att stenen skall göra någon större nytta. Täljstenen på contura 560T är på tok för lite. Mycket beror ju på vad för värme den skall ersätta. Är de elvärme så är prisskillnaden mellan en mindre plåtkamin och en tung eldstad i princip intjänad första året om du får tag i billig ved.
 
Hej exerg!
Vi har luftvärmeväxlare (el alltså), men så bor vi ju i ett villaområde, och jag har för mig att man inte får elda för ofta då?
Med den nuvarande plåtkaminen blir det väldigt varmt i rummet när vi eldar och så fort elden slocknar känns det kallt. Dessutom får man mata in en massa ved hela tiden för att hålla igång elden. Vi vill komma ifrån det och få lite jämnare värme som håller iaf en stund.
Contura 520T och Romotop Avila väger iaf drygt 200 kg, borde det inte ge lite mysvärme en stund iaf?
Ett annat "problem" är att vi har torpargrund, så om vi ska ha en lite tyngre kamin så måste vi förstärka golvet också.
 
A
Ska du få någon värmelagring att prata om måste du upp i vikter på över ett ton. På Contura m.fl. är stenen mest bara dekoration och inget som lagrar någon värme att tala om. Däremot är en ny kamin troligen effektivare och förbränner troligen bättre än en gammal och kanske inte tar så mycket tjuvluft genom luckor m.m. som den gamla vilket betyder att man kan få en förbättring även om det inte beror på täljstenen. Men tjäna in bytet under överskådlig framtid, det tror jag blir blir svårt.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Välkommen du också bra-byggare!
Så i princip spelar det ingen roll om vi väljer en gjutjärnskamin som väger 159 kg eller en med lite sten som väger 205 kg. Förhoppningsvis kan vi väl iaf räkna tillbaka lite av pengarna när vi väl säljer huset. Och under tiden har man en snyggare och effektivare kamin :)
 
Som sagt en liten rackare på fredag kväll är ju aldrig fel;)Brukar fylla upp den lille kamin med stenkol o tända så räcker det o ligger o drar ända till söndag förmiddag.Ja tror det belastar miljö o ekonomi positivt?Ja slipper tända om min kamin på hela helgen.Det är bra för mig,det är bra för Sverige,det är bra för Europa...:D
 
  • klöver knekt 069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klöver knekt 071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmer du den lille rackaren först eller är den till för att få igång värmen?
(det finns billigare tändvätska men knappast smakligare) :(
 
pr95 skrev:
Värmer du den lille rackaren först eller är den till för att få igång värmen?
(det finns billigare tändvätska men knappast smakligare) :(
Nej nej,dyra droppar ska vi inte elda upp vet du väl?Numera kör vi med ved o kol....:)
 
Funderade också på om du värmde upp hojtaroljan :)
Din kamin fungerar säkert bra, men jag tror inte den skulle passera sambons kontroll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.