Hej,

Denna köksrenovering var ju mer än enkel nu har vi märkt att det saknas golv under bänkskåpen, men bara på vissa ställen. Resten av golvet är råspont på ca2cm och sen är det lagt masonitskivor (tror det heter så, en brun som är glansig uppåt) och sen plast matta direkt på. Under råsponten är det ett ung 20cm tjockt spånlager och sen betong under det då.

Vi ska lägga in ny plastmatta i hela köket så vi måste bygga upp golvet där det saknas. HUR GÖR VI? :confused: skulle helst ha varit fixat redan igår.

Kan man skruva fast reglar i väggen samt i det befintliga trägolvet och sen lägga på spånskiva och sen masonitskiva för att få samma höjd som resten av golvet. Är det tex några speciella spån-/masonitskivor som man sa lägga (om man nu kan det) eller ska det vara någon speciell sort?

Kan ju åxå tvär fråga om man får proppa igen gamla elementrör under golvet eller om det måste va synligt? Just nu sticker de upp 10cm där vi plockat bort skåp och vi kommer inte ersätta med några nya utan vi ska ha öppet golv.

Hoppas på snabbt svar då vi måste köpa allt till att bygga upp golvet idag så jag kan fixa det imorgon när karln jobbar.

/Kristina
 
Så vad tror ni går det att skruva fast reglar i råsponten samt i vägg och sen spånskiva och sen masonit uppe på det för att få rätt höjd? :)
 
Ja det är nog inga problem - är väggen stadig nog så - å andra sidan kanske inte ens det "nya" golvet skall belastas - så det är nog inga problem

Är mer tveksam till att man bygger upp golvet med beton+kutterspån+spont/skiva - om inte betongen är isolerad underifrån (??) så är det som upplagt för framtida fukt/mögelproblem eftersom betongen med åren kommer transportera markfukt :(

Annars tycker jag er plan låter bra. elementrören kan ni nog plugga nere i golvet - även om det inte är optimalt om det skulle börja läcka - men man skall väl helst brygga dom ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ja det är nog inga problem - är väggen stadig nog så - å andra sidan kanske inte ens det "nya" golvet skall belastas - så det är nog inga problem

Är mer tveksam till att man bygger upp golvet med beton+kutterspån+spont/skiva - om inte betongen är isolerad underifrån (??) så är det som upplagt för framtida fukt/mögelproblem eftersom betongen med åren kommer transportera markfukt :(

Annars tycker jag er plan låter bra. elementrören kan ni nog plugga nere i golvet - även om det inte är optimalt om det skulle börja läcka - men man skall väl helst brygga dom ?

/K
Det nya kommer inte belastas, det är under diskbänken samt under där vi ska ha två högskåp som det saknas golv. Högskåpen ska ligga på bräda bak på väggen samt då ben fram och de kommer vara på golvet som finns idag. Är ung 20cm som fattas från väggen.

Kan man ta vilka spånskivor som helst eller måste det va golvspån. Måste försöka hitta någon som är samma tjocklek som råsponten.

Vi har källare och huset är byggt -63. Även alla väggar i huset har spån som isolering och tydligen åxå golvet. Källaren är uppvärmd.

Vi kommer anlita en vvskille för all dragning av vatten, Tänkte att om det ändå inte går att plugga dem under golvet så behöver han inte komma hit nu. Annars så måste han komma snabbt som ögat så vi hinner bygga igen golvet innan mattläggaren kommer nästa vecka. Får se om jag får tag i honom i em då kan jag fråga honom om rören.

Tack för ditt svar.:)

/K
 
Golvspån eller vanligt har inte ngn betydelse för dig - det är bara en fråga m hur mkt man kan lasta det (svajjighet osv) - och eftersom detta är under dina skåp så spelar ju det ingen roll
Vanlig spånskiva är dock 12mm tjock, och golvspån 22mm - så det kanske är lättare att passa in till sponten med golvspån ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Golvspån eller vanligt har inte ngn betydelse för dig - det är bara en fråga m hur mkt man kan lasta det (svajjighet osv) - och eftersom detta är under dina skåp så spelar ju det ingen roll
Vanlig spånskiva är dock 12mm tjock, och golvspån 22mm - så det kanske är lättare att passa in till sponten med golvspån ?

/K
Men vilken tur, mätte just råspånten och den var 22mm, då är det ju lättast med golvspån då. Om de inte skulle ha jättebra pris på råspont så får vi väl sätta det.

Det jag funderar lite över är vad mattläggaren kommer säga då han kommer ha masonit att lägga plastmattan på, även om man gjorde det förr så kanske det inte gillas idag. Han är på Mallorca just nu annars skulle jag ringa och fråga honom.:D

/Kristina
 
Enklare och starkare att regla upp från betongytan!
 
anaitis skrev:
Enklare och starkare att regla upp från betongytan!
Men hur tusan regla man upp från betongytan?, har ingen lust att gräva ur all spån (20cm djupt) om jag asolut inte måste. :)

Den största ytan är 120*50cm som måste läggas om, grävde för ett tag sen fram en av golvreglarna inte så långt in, tänkte jag skulle fästa den nya regeln i den. Regeln på väggen finns redan där sen tidigare.

Vi måste "laga" golvet enbart för att få plastmatta ända in mot väggen och sen uppvikt en bit upp på väggen. Så ingen direkt belastning.

/Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.