HEJSAN igen!

Nu är det dags att hitta passande badrumsgolv till vårt gamla hus byggt 1850. Huset ligger ute på landet, klassiskt rött med vita knutar. Badrum och hall ligger i en nygjord utbyggnad som vi vill ska passa bra in i det gamla.

Hur har ni gjort? Klinker, plastmatta, linoleum, trägolv eller något annat? Skulle vara kalasbra att få se lite bilder hur ni har gjort. Behöver inspiration.

Om någon har rent försäkringsmässiga tips, eller något man bör se upp med så är jag idel öra.

TACKAR.
 
Klinker! Så nära stampat jordgolv man kan komma.
 
Det beror ju lite på hur stilen i huset är i övrigt tycker jag.

Det finns handslagna tegelgolv på t ex www.qvesarum.se som kanske passar. Det finns ju även klinker som imiterar terrakotta men de blir sällan riktigt bra tycker jag.

Vi hade tänkt ha terrakottaklinker just för att det blir en lite varmare känsla och för att huset ligger på landet och är ett typiskt torp (nåja...ska bli igen :D) men vi hittade inget vi ville ha när vi gjorde om badrummet för ett år sedan. Istället blev det svart och vitrutigt klinker vilket passar bra framförallt i sekelskiftsinspirerade hus. Vi trivs jättebra med det.

I länken nedan kan du se hur vårt badrum blev. Det passar dock egentligen bättre i ett sekelskifteshus i ett samhälle än i ett torp från 1850 på landet.

http://ekenasgard.wordpress.com/2009/01/05/badrummet/
 
Huset i övrigt är egentligen aldrig renoverat, definitivt inte sönderrenoverat på något sätt. Vårt mål är att behålla så mycket som går av allt gammalt. Dock inte i absurdum.

Är det någon som hittat någon trevlig plastmatta, kanske mönstrad? Kan det fungera rent försäkringsmässigt med korkmatta?
 
Plastmattor tar sig bäst ut i enkelt omönstrat skick. Modell standard 1960, men det är givetvis en smaksak eftersom varken platsmattor, korkmattor eller stockholmskaklade badrum existerade på 1850-talet.

Försäkringsvillkoren avser våtrummets tätskikt. Alla genomföringar av VA-rör, golvbrunn et c måste garantera att fukt inte tränger in i konstruktionen bakom tätskiktet. Förutsatt att rummet är väl ventilerat borde korkmattan, alltså, iochför sig inte strida mot villkoren. Frågan är väl mer hur billigt och bra materialet blir i det långa loppet. :)
 
Vi har ett gammalt hus ( tidigt 1700-tal) som nu för första gången får ett badrum. Det blir en hybrid med pärlspånt och plastmatta. Det är inte alltid säkert att regla upp för kakel och klinker i trähus. det finns en tråd sedan tidigare i år där vi diskuterade just badrum/tvättrum. Vi vill vara säkra på att tätskiktet håller ett tag, därför valde vi plastmatta, inte lika charmigt men med två meter i takhöjd så är det inte så mycket att vinka på. Man får bestämma sig för en stil och jobba med lite kosmetik så man får det att smälta ihop med resten av huset.
 
Jo visst existerade badrum och inomhustoa på 50-talet. I mina föräldrars hus var mattan röd, lite brokig och väggarna målad i en blek ljus nyans, masonit naturligtvis.
 
Kurtivan, vi resonerade 1850-tal. Icke 1950-tal...
;)
 
ÅÅÅÅÅÅhhh, ber om ursäkt, glasögonen var nog inte på....
100 år fel. Då snackar vi utedass!
 
Utedass plus inomhuspotta. Och "Salle de Bain" med inomhuspigor som släpade badvarmt vatten i hink från köket upp till badkaret...
 
Vi fick ingen piga med i husköpet....:(
 
gafsan skrev:
Vi fick ingen piga med i husköpet....:(
Hon måste ha blivit utkastad vid någon slarvigt utförd renovering :(

/ Fredrik
 
Vi funderar på svart/vitt schackrutigt golv till vårt hus från sent 1800-tal. Vet inte om det egentligen är "rätt" i stil, men det är snyggt. Har precis sett att det numera finns i plastmatta. Vi är också tveksamma till klinker på ovanvåningen i trähus.. Speciellt med vårt nyrenoverade kök mitt under..

Här är golvet: http://www.stefanssonsgolv.se/Vatrum/VatrumsgolvGeflor.asp
 
Just nu spacklas det i vårat nya badrum för en schackrutig plastmatta! Hopplöst att vara tidsenlig i ett gammalt hus, så det är bara att göra det så att man trivs och att det fungerar med materialen. Kan lägga in en bild nästa vecka, Jag vet att mönstret kommer att bära ur mot fönstret men med inredningen på så ser man inte så mycket av det! Man renoverar ju badrummen oftare än köket så jag skulle nog vara rädd om köket! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.