Vi planerar för att göra en altan över den nygjutna garageplattan och hade tidigare tänkt att bygga ett tak med falsad plåt och ett däck uppe på det. Men tycker det känns, jag vet inte hur man ska uttrycka det, kanske inte så elegant...

Och då kom funderingen upp på att gjuta först en bärande platta, sedan isolering (cellplast 30-40 cm) och sist ett en tunnare platta med lite lutning för avrinning där man lägger ett membran och sedan klinkrar.
Vad tror ni om detta?
Jag bifogar en paintskiss för att ni ska förstå bättre hur jag menar.

Bärigheten på väggarna är goda så där är det inga problem.
Gjutvana finns, har armerat, förskalat och gjutit 2 garageplattor samt en del rum inomhus och diverse plintar/murar osv.

På Finja trodde de att detta var genomförbart och att det funkade rent konstruktionsmässigt, men vad tror ni?
Kommer det bli problem med fukt eller liknande?
Hur är det med torktider? Kan man gjuta undre plattan och sedan direkt börja med isolering och den sista plattan? Eller måste det torka ut först? Det är ju öppet neråt.

Är det korrekt tänkt att ha isoleringen öppen inåt mot huset?

För att förankra den övre plattan, ska man gjuta in armering som sticker upp genom isoleringen från den undre?

Ja, det var lite funderingar. Kommer nog på mer när man får lite mothugg...

Ytan är 4x7 meter. Över den övriga delen är det redan uppbyggt ett bostadsutrymme.
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag uppar tråden och ser om någon har några tankar om mitt projekt?
 
Nästan exakt vad jag redan har gjort. Eller rättare sagt jag har gjutit med inte isolerat ännu. Men jag kör med samverkansplåt i botten (både armering och gjutform, kolla plannja combideck, corus, eller peva 45). Dessutom såg jag till att ha ett litet fall (2%) på bjälklaget, då minimerar man risken att vatten ligger kvar om det ändå skulle gå igenom tätskiktet. Ovanpå bjälklaget lägger vi 300mm cellplast och sedan butyletenduk eller liknande, googla på "omvända tak". Min konstruktör har beräknat att vi ska kunna ha 300mm fyllnad på taket om vi vill. På taket kan vi anlägga gräs eller grus eller sten eller....vad man nu vill ha.

Jag bifogar en bild som visar när vi gjöt taket. Vårt garage är bredare, ett dubbelgarage, därför har vi en takbalk mellan garageplatserna.
 
  • garagetak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Savoy skrev:
Nästan exakt vad jag redan har gjort. Eller rättare sagt jag har gjutit med inte isolerat ännu. Men jag kör med samverkansplåt i botten (både armering och gjutform, kolla plannja combideck, corus, eller peva 45). Dessutom såg jag till att ha ett litet fall (2%) på bjälklaget, då minimerar man risken att vatten ligger kvar om det ändå skulle gå igenom tätskiktet. Ovanpå bjälklaget lägger vi 300mm cellplast och sedan butyletenduk eller liknande, googla på "omvända tak". Min konstruktör har beräknat att vi ska kunna ha 300mm fyllnad på taket om vi vill. På taket kan vi anlägga gräs eller grus eller sten eller....vad man nu vill ha.

Jag bifogar en bild som visar när vi gjöt taket. Vårt garage är bredare, ett dubbelgarage, därför har vi en takbalk mellan garageplatserna.
Oj, det var intressant.
Jag återkommer nog med funderingar framöver.
 
Frågan är nu hur man ska dimensionera armering och betong.
Jag vill använda mig av vanlig armering, alternativt armeringsmattor, för att få ett innertak i slät betong.

Finns det några idéer om detta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.