Jag ger nu upp ordet och yrkesgruppen hantverkare. Varsågoda, ni får det -alla halvsnickare, lycksökare, killar från öst, bedragare, hemmapulare och gud vet allt .

Jag är så less på den nedsvärtade klang ordet hantverkare har så från och med nu så kliver jag ur. Jag tänker inte försvara hantverkare i ett enda inlägg till, inte en enda diskussion till kommer jag att ta med nya kunder som redan har dömt ut mig mig innan jag ens har hunnit svara i telefon.

Så alla ni här på forumet fortsätt ni att tjata på hantverkarna om att de inte kan hålla tider, är odugliga, saltar fakturor, kör med ohederliga affärsmetoder, påstående om att hantverkaren skyller på kunder etc. Från och med nu är det den grupp ni fightas med. -Billiga hantverkare är vad ni ska fråga efter nästa gång ni vill bygga om hemma. Och på köpet så får ni då lite härliga storys ni kan berätta för varandra om hur fruktansvärt dåligt allt har sköts från början till slut och hur det borde utförts istället om ni hade varit hantverkare.

Så vi som är utbildade, skattebetalande, hårt arbetande yrkesmän och kvinnor i byggbranschen -vi behöver från och med nu inte ta mer skit från oupplysta s.k kunder med orimliga förväntningar.

Lycka till med era projekt när ni anlitar hantverkare där ute. -Jag kommer inte vara en utav dem!
 
Tyvärr är det bara att inse att det i alla yrkesgrupper, hur utbildade och hårt arbetande de än är, finns det bra och dåliga exemplar. Detta är inte unikt för hantverksbranschen utan finns som sagt i alla branscher. Jag har kollegor (i IT branschen) som är civ.ing. och/eller jobbat många år men som jag tycker ofta gör ett dåligt jobb. Andra gör bra/är duktiga på sitt jobb men är skitstövlar till personlighet och har noll begrepp hur man hanterar kunder.

Att det är hantverkare som det klagas på här beror ju på att det är ett forum för hantverkeri etc. De "bra" hantverkare som gör ett bra jobb får försöka inte ta åt sig av den kritik som delas ut till de andra.
 
...men det är allt lite komiskt när Du som seriös hantverkare (eller vad du nu vill kalla dig idag) ger dig på dina kunder pga att dom är sura på dina oseriösa branschkollegor....?

Du har själv valt att jobba i en bransch full med lycksökare osv. Vad gör du för att bli av med problemen i branschen förutom att gnälla på dina kunder?

Att sluta försvara branschen som helhet låter dock som en klok väg framåt!
 
Själv är jag mycket nöjd med de hantverkare jag har haft hemma. Jag har haft turen (eller letat reda på) riktigt duktiga killar som gör jobben jag själv inte klarar av. En murare som fixade skorstenen, en elektriker som drog om all el och en rörmokare/grävare som är i full gång med att dränera runt kåken.

Visst finns det saker att anmärka på, som att muraren gick in på parketten i vardagsrummet med leriga skor, att elektrikern fullkommligt sprutade skräp runt sig och att grävaren just har vält staketet in till grannen, men i det stora hela är jag mycket nöjd med att knna ta hjälp av yrkesmän som behärskar det jag själv inte vill/kan/får ge mig i kast med.

Personligen skattar jag dessa hantverkare mycket högt!
 
MathiasS skrev:
... Du har själv valt att jobba i en bransch full med lycksökare osv. Vad gör du för att bli av med problemen i branschen förutom att gnälla på dina kunder?
Jag tycker att tonen i den där meningen är dålig, jag blir arg när jag läser den, kanske missförstår jag dig?

Jag tror knappast att TS har valt att medvetet jobba i en bransch där det finns massa fiffel och lycksökare, det visade sig nog helt enkelt bara vara så. Precis som vissa i samhället är helt "skyddade" mot kriminalitet och droger, medan andra, bara genom att dom känner 1! person, är mitt uppe i det.

Det är en hårfin gräns, och jag upplever det som att inom hantverkarkåren (som är en löjligt stor grupp) så finns det precis som i samhället grupper. Är man en ärlig hantverkare med bra arbetsmoral, duktig osv, ja då vet du knappt att dom där rötäggen finns!! Så låt oss inte göra en självuppfyllande profetia av detta, för som ärlig hantverkare och företagare, så blir man förbannad och besviken sån här skit.

Att använda ordet hantverkare som generellt skällsord borde vara förbjudet från med nu på detta forum? Säg hellre "min jävla snickare, rörläggare" osv osv.

Så alltså har Ts faktiskt gjort något åt saken, han har startat en tråd, fått respons och startat en diskussion om problemet, för även jag är less, less på alla generaliseringar om oss hantverkare.
 
Mikael_L
JPL skrev:
Så vi som är utbildade, skattebetalande, hårt arbetande yrkesmän och kvinnor i byggbranschen -vi behöver från och med nu inte ta mer skit från oupplysta s.k kunder med orimliga förväntningar.
Men det är BRA !!

Men kollektivet kunder kan knappast vara de som ska rensa upp i "hantverkarbranchen", det måste väl ändå ligga på yrkesutövarna själva.
Det borde väl ändå inte vara omöjligt.

Jag antar att andelen bra och hederliga hantverkare är rejält över 50%, så ni bör ju ha övertaget över hur branchen kan och ska utvecklas.

Men jag förstår att förändringen inte (helt) går att åstadkomma på individnivå, men det finns väl branchorganisationer. Låt dom börja jobba för den förändring ni vill se.
Och se till att det blir på riktigt, inte bara någon form av papperstiger.
Ett exempel, jag har läst flera gånger nu om kunder som anlitat BBR-certifierade firmor som gjort jobb helt bortom alla branchregler och hantverksmässighet.
Varför ska dom kunna ha en certifiering.
Om alla firmor som missköter sig blir av med licensen, så vet faktiskt kunden att han får en viss minimikvalitet på jobbet vid anlitande v certifierad firma. Och jag vet många som gärna betalar bra, bara dom kan känna sig säkra på slutresultatet.

Och säg inte att det inte går.
T.ex. Taxibranchen har ju lyckats sanera sig en hel del, och dom är nog inte färdiga än.
T.o.m förskolor, sjukhus osv blir allt mer medvetna om nödvändigheten av ett gott rykte och utökar hela tiden sina riktlinjer och kontroll över verksamheten.
Numera ska t.ex. inte en dömd pedofil kunna arbeta på ett dagis, något som inte alls kollades för en 10-20 år sedan.
 
Manberg skrev:
Jag tycker att tonen i den där meningen är dålig, jag blir arg när jag läser den, kanske missförstår jag dig?
Jag vet inte riktigt hur du tolkar meningen? Det jag vill få fram är att det är så fruktansvärt typiskt för hela diskussionen att när en (seriös) hantverkare vill uttrycka sitt missnöje över att hela branschen dras i skiten pga ett antagligen ganska stort antal oseriösa lycksökare så är det KUNDEN det är fel på. Det är kunderna som inte fattar nånting.

Det är förstås så att det finns kunder som inte något förstår och som är oresonliga, men varför inte fokusera på grundproblemet, nämligen rötäggen i branschen?

För mig vore det naturligare att angripa dessa än att ge sig på kunderna som har svårt att se träden för all skog....
 
Thomas59
MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt hur du tolkar meningen? Det jag vill få fram är att det är så fruktansvärt typiskt för hela diskussionen att när en (seriös) hantverkare vill uttrycka sitt missnöje över att hela branschen dras i skiten pga ett antagligen ganska stort antal oseriösa lycksökare så är det KUNDEN det är fel på. Det är kunderna som inte fattar nånting.

Det är förstås så att det finns kunder som inte något förstår och som är oresonliga, men varför inte fokusera på grundproblemet, nämligen rötäggen i branschen?

För mig vore det naturligare att angripa dessa än att ge sig på kunderna som har svårt att se träden för all skog....
Instämmer till 100%.

Visst finns det säkert kunder som, efter en dålig hantverkarupplevelse, generaliserar och dömer ut en hel bransch men det är knappast där problemet ligger.

Taxibranschen är kanske ett bra exempel. I Stockholm tex var taxinäringen en veritabel djungel för många år sedan men några aktörer fick idén att ta tag i saken och så skapades tex TAXI-Stockholm, Taxi-Kurir osv genom att flera åkare gick samman under en gemensam växel och bestämde sig för att försöka höja nivån en rejäl bit.

Visst finns det fortfarande enstaka rötägg inom dessa organisationer men för den vanliga taxikunden är läget definitivt bättre.

Ska jag åka taxi i Stockholm har jag 3-4 alternativ (se ovan) som jag ringer till och jag vet då att sannorlikheten att bli blåst är minimal. Åker jag med en friåkare kan jag nästan räkna med att bli blåst.

De hantverkare (eller andra motsvarande som inte vill kalla sig hantverkare vilket jag iofs kan förstå) som dyker upp på forumet har en tydlig tendens att ständigt skylla på kunden då något går snett och det underbygger bara den bild av hantverkare som dom försöker bekämpa.

Arbeta istället för att tillämpliga branschorganisationer ska ta tag i problemet. Kunderna lär inte göra det i alla fall.
 
MathiasS skrev:
...men det är allt lite komiskt när Du som seriös hantverkare (eller vad du nu vill kalla dig idag) ger dig på dina kunder pga att dom är sura på dina oseriösa branschkollegor....?

Du har själv valt att jobba i en bransch full med lycksökare osv. Vad gör du för att bli av med problemen i branschen förutom att gnälla på dina kunder?

Att sluta försvara branschen som helhet låter dock som en klok väg framåt!
I och med att jag bjuder in till diskussion så måste jag ju också argumentera för mina åsikter och lite svar på kommentarer kommer här:

Du skriver: (eller vad du nu vill kalla dig idag) Då svarar jag att jag har varit verksam i branschen sedan 1987 och jag har alltid velat driva eget företag med seriös inriktning så det är ingenting jag kommit på på senare dar.

Låt mig förtydliga för dig vad jag menade med mitt inlägg med risk för att du känner dig lite korkad och träffad:

Vem är vem?
Jag = seriös yrkesarbetande i byggbranschen
Klåparna, lycksökarna etc = dina hantverkare

Ekvationen
Jag + seriös kund = nöjd byggare & nöjd kund
Du + dina hantverkare = missnöjd kund & missförstådd klåpare

Sammanfattning
Jag kommer inte att utföra något arbete åt någon som dig som har åsikter som du ju just uttryckte. Men du däremot kommer att få anlita klåpare som du anser dig veta bättre än, klåpare du kan baktala och kasta skit på. Med andra ord:
Ni förtjänar varandra!

Hängde du med nu? Och för att binda ihop det ytterliggare med mitt tidigare inlägg så handlar det som jag sa att ordet hantverkare är så infekterat i och med att:

1. Vem som helst kan kalla sig för hantverkare
2. Inställningen folk i allmänhet har till hantverkare är fruktansvärd

Ett par bra exempel är t.ex skillnaden mellan inredningsarkitekt och inredningsdesigner, utbildad kock och kändis med kocktalanger på TV. Det är liksom lite skillnad på yrkesfolk och icke yrkesfolk.

Det skall inte vara meningen att jag skall skämmas för att arbeta med det jag gör.

Beträffande utrensinsningen av rötägg från byggbranschen så är det absolut något vi får jobba på. Jag blev intervjuad av en tidning i dag där en fråga löd: -hur skall man veta om har fått tag i en seriös hantverkare? Mitt svar är ingen magisk lösning som med all säkerhet kommer att fungera MEN jag är nästan säker på att ni där ute som har haft problem med era hantverkare har missat dessa 4 livsviktiga fakta och läs detta noga nu och det var det här jag sa till reporten:

1. Ring Skatteverket och fråga efter dagsfärsk F-skattesedel samt om företaget ligger i fas med sina momsinbetalningar dvs inte har någon skuld. Då får man direkt en bild av om det finns en risk att företaget kanske går i konkurs mitt i arbetet. Ordning och reda med ekonomin är faktiskt en viktig del anser jag.

2. Fråga byggaren vilket försäkringsbolag han har sin entreprenadförsäkring hos. Ring sedan och kolla upp om det stämmer.

3. Be om ett par referenser som du sedan faktiskt måste kolla upp. Skicka ett kort mail till byggarens referenser och fråga om allt flöt på bra.

4. Offerten, offerten, offerten. Vad står det egentligen i offerten? Förstår du allt som står på pappret? Anlita aldrig någon utan att få en offert med underskrift på. Om det tar tid för byggaren att skriva en offert så förekom genom att maila över ett offertunderlag, då kan byggaren copy+paste dina önskemål i sin offert och ingen av er missar något. Enkelt va?

Om du inte anser dig ha tid att utföra de här enkla handlingarna innan du drar igång ditt projekt så ja, då hamnar du här på byggahusforumet i slutänden och spyr ut din ångest och besvikenhet på europas samtliga hantverkare.

MathiasS. med handen på hjärtat, vilka punker av de 4 ovan missade du när du anlitade dina billiga hantverkare?
 
JPL skrev:
4. Offerten, offerten, offerten. Vad står det egentligen i offerten? Förstår du allt som står på pappret? Anlita aldrig någon utan att få en offert med underskrift på. Om det tar tid för byggaren att skriva en offert så förekom genom att maila över ett offertunderlag, då kan byggaren copy+paste dina önskemål i sin offert och ingen av er missar något. Enkelt va?
Håller helt med om att offert alltid är att föredra men tyvärr är det inte så enkelt att få en offert eller ens en uppskattning om kostnaden av en hantverkare. Med tanke på att många problem just handlar om slutkostnaden och inte om att arbetet är väl utfört så borde väl både hantverkaren och kunden vara intresserade av att man är överens om kostnaden innan arbetet sätter igång.

Om det är som du anser att problemet i stort ligger i att kunden och hantverkaren vanligtvis inte är överens om priset eller omfattningen eller kvaliteten på jobbet så borde det väl ligga i alla hantverkares intresse att precis som du skriver lämna en tydlig offert eller skriva ett tydligt avtal för att slippa alla diskussioner om pris eller omfattningen av arbetet.

Om inte kunden tar upp detta så borde väl hantverkaren för att "friskriva sig" alltid skriva ett tydligt standardavtal för att slippa eländiga diskussioner i efterhand.
 
Redigerat:
Vad lustigt att ni nämner Taxibranschen, kunden tappar sin mobiltelefon i taxin under resan och märker det dagen efter, spärrar abbonnemanget, några veckor senare kommer räkningen, "någon" har suttit timtals i kundens mobil till något land
utanför Europa, duktigt hög räkning,,, det kallar jag blåsning,,,
Hahaha inte för att det tillhör tråden men ialla fall, banditerna är i alla branscher...
 
Dom flesta bråken beror på en idiot i minst ena änden.

Finns gott om kunder med orimliga krav på budget och tid efter dåligt uppspecade önskemål. Som hantverkare träffar man säkert på så många sådan att man efter en tid får akta sig för att inte börja dra alla kunder över en kam. Jag har vänner och kollegor som ifall jag vore en av dom anlitad hantverkare, skulle jag bli frustrerad till gränsen att vilja kasta skiftnycklar efter dom.

Exempel; som hantverkare som behöver åka och köpa material, ödsla en timme på inledande telefonsamtal med kund, ha 30 minuter körtid ut till kunden, och som givetvis inte kan vettigt boka upp och nyttja resten av en förmiddag eller heldag efter avslutad jobb hos kund, hur ställer man sig till en kunds tro att "men alltså, efter du väl plockat fram verktygen, då tog det ju max X minuter, och med rimlig timtid på Y kronor, då .."? Jag skulle bli galen. Idiot i den änden.

Med det sagt vill jag dock hävda att jag ärligt tror att det INTE är en majoritet av hantverkare idag som har yrkesstolthet och är ärliga till den grad att man kan be dom göra ett jobb med måhända luddig spec, få det välgjort och en rimlig faktura efteråt. Dom flesta jag träffat på undrar man hur i faen dom överhuvudtaget tog sig igenom sin utbildning. Sist jag anlitade elektriker för att isolationsmäta el-golvvärme drog skräpet fram en multimeter. Han visste inte vad isolationsmätning överhuvudtaget var. Det var en idiot i andra änden.

Rim och reson, sunt förnuft, jobbar hantverkaren på och verkar duktig på sitt gebit, tar rimlig timtaxa och rimligt för transport/material, då blir det rimlig faktura och rimlig mängd jobb utfört för att lösa uppgiften som behövde lösas. Jag vill inte befatta mig med hantverkare som inte ger mig den tryggheten, men ifrågasätter inte fakturor från dom som gör det. Behöver man en 10-stegs-process för att tvinga hantverkaren leverera något vettigt har man valt fel hantverkare, och om man inte förstår sig på debiteringen utan en extremt utförlig offert i förväg är man kanske fel kund.

I slutändan har man ofta en relativt fix uppgift som ska lösas. Med rätt hantverkare och kund ska det i idealfallet räcka med att hantverkaren förstår problemet och att kunden förstår att den tid som hantverkaren behövde, den behövdes. Vad skönt det vore om det alltid var så.
 
Med risk för att du känner dig lite korkad så ska jag göra några förtydliganden.

Jag avhåller mig i möjligaste mån från att anlita hantverkare oavsett om dom kallar sig klåpare eller seriösa yrksarbetande. Jag har renoverat varenda skruv och spik i huset och erfarenheten säger att det blir bäst när jag gör det själv, med några väldigt få undantag. Arbetet blir ordentligt gjort och jag får det som jag vill.

Som seriös yrkesarbetande ägnar jag mig dagligen åt offertarbete, avtalsförhandling och affärsstrategi där grunden är ett gott affärsmannaskap. Jag ger dig därför godkänt på dina fyra viktiga punkter även om jag personligen inte lär mig något nytt av det (med handen på hjärtat). Det som är glädjande är dock att det är första gången jag ser något från falangen seriösa yrkesarbetande som strävar till att särskilja er från den mer illaluktande delen av branschen. Affärsmannen i mig undrar varför du/ni inte lägger mer tid på det istället för att förklara för oss kunder (ok, räkna bort mig om det känns bättre) hur fruktansvärt korkade och okunniga vi är? Det är ju annars den normala strategin när branschen ska försvaras här på forumet.

Jag förstår din frustration över "folks" inställning till hantverkare. Inställningen är som du säger fruktansvärd. När alla dras över en kam får några oförtjänt ovett och det behövs inte många rötägg för att svärta ner ett helt skrå - sådant är livet och det är inget att ligga sömnlös över.

JPL, det jag undrar med detta och tidigare inlägg i tråden är varför du ger dig på "folk" istället för att lägga energin på att få bort rötäggen? Det vrider sig i magen på affärsmannen i mig när du som säljare av tjänster argumenterar så, om uttrycket tillåts, korkat.

Som seriös yrkesarbetande (ingen ironi menad) så har du inga problem att framställa dig som gud själv jämfört med patrasket i branschen. Som du sett i många andra trådar här på forumet behövs det inte mycket för att göra kunden nöjd....

  • Kom på avtalad tid
  • Ring om du blir sen.
  • Gör ett hyggligt jobb
  • Håll vad du lovar
  • etc
Det behövs inte mycket för att kunna räkna hem ännu en nöjd kund.....:rolleyes:

Många kunder är notoriskt dåliga beställare. Det är helt säkert ett viktigt skäl till att det blir mycket problem. Som säljare blir det då ditt ansvar att guida kunden rätt. Här verkar oförmågan vara total om man ser till slutresultatet?

Jag har fortfarande svårt att följa ditt resonemang och jag vet inte vilka åsikter som gör att jag måste köpa tjänster av klåpare. Jag räknas uppenbarligen inte till kategorin "seriös köpare". Frågan är vem som gör det?

Den som följer dina råd (1-4) kommer sannolikt betraktas som jobbig av många hantverkare som då väljer att gå vidare till nästa jobb där köparen inte ställer lika hårda krav. Helt galet men vardag för många kunder.

Den som inte följer dina råd är förstås oseriös och får skylla sig själv. Det blir lätt ett moment 22 av hela processen....

Eftersom just "billiga hantverkare" verkar vara källan till allt ont så kanske det också är värt en kommentar. JPL, är det inte så att byggbranschen mot privatmarknaden just nu sitter i en väldigt obekväm sits. Prispress från öst i kombination med ett rykte som ingen vill ha. Så mycket jobb att det ger utrymme för lycksökare från alla håll och kanter. Den som är duktig och värnar om sitt rykte kan skita i hela diskussionen, han får jobb på rekommendation, mer än han orkar med. Den som är seriös men ändå får kämpa med beläggningen sitter i skiten till stor del pga en total oförmåga att visa på mervärdet med den "dyra hantverkaren". Tänk om han insåg att det var så enkelt som att svara i telefon och hålla avtal....
 
Redigerat:
images

Jag tror vi fattar varandra. Peace.
 
JPL skrev:
[bild]

Jag tror vi fattar varandra. Peace.
Härligt.

Fast du får gärna ta dig tid att svara på mina frågor....!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.