Hejhej!

Undrar lite vart man kan köpa domhär lådorna som slår över till batteridrift när strömmen går, eller är det nåt som går att bygga själv?
Är det någon liknande konstruktion som sitter i husvagnar?
 
Vaddå som en UPS eller?
 
Jag var på väg att investera i en sån låda när jag planerade mitt pannrum. Men jag resonerade så här: eftersom när man väl får strömavbrott så brukar det vara längre än de 7-8 minuter som ett batteri räcker för att köra anläggningen. Har man en panna med sugfläkt så dör ju elden stilla och självcirkulationen fixar ev. överskottsvärme från pannan. I värsta fall tar nödkylslingan om pannan skulle överstiga 95 grader. Kan inte riktigt se att det är nödvändigt. Jag tänker i stället lägga pengarna på ett elaggregat så jag kan driva värmeanläggningen vid de riktigt långa elavbrotten som givetvis uppträder när det är som kallast...
 
[quote author=slipperman link=1159694859/0#4 date=1159904586]Jag var på väg att investera i en sån låda när jag planerade mitt pannrum. Men jag resonerade så här: eftersom när man väl får strömavbrott så brukar det vara längre än de 7-8 minuter /quote]

Beror helt klart på vart man bor. Här är de ständigt. Har ett el agg. men inte alltid man är hemma
 
gådeberg skrev:
Hejhej!

Undrar lite vart man kan köpa domhär lådorna som slår över till batteridrift när strömmen går, eller är det nåt som går att bygga själv?
Är det någon liknande konstruktion som sitter i husvagnar?
Går utmärkt att bygga en själv
du behöver.

12 - 240 volt omvandlare efter belastningen du skall köra
ett 240v relä som drivs (drar vid 240V) det skall även ha brytande och slutande kontakter.Tidsfördröjt till/frånslag minst 5 sec
ett eller flera batterier
en batteriladdare

relät kopplas in ex med en stickpropp på samma gruppledning som cirkpumpen eller det du nu vill driva.
i detta läge skall laddaren ladda/underhålla batteriet (till kontakter på reläet) 12V plus genom reläet till batteriet). när strömmen går bryts ladddaren från batteriet.

Från batteriet till 12-240v omvandlaren låter du plus gå igenom slutande kontakter om reläet är strömlöst (dvs till vid strömavbrott) då leds batteriströmmen till omvandlaren.
fördröjningen på relät minskar risken för kortslutning och att anläggningen slår till vid korta strömavbrott.

Sedan beror användningen lite på hur du kopplar in 240V sidan det är INGEN god ide att koppla in den så att hela gruppen blir spänningssatt då sprider du ju ut strömmen i hela huset på just den fasen. man kan sätta ett underspänningsskydd som slår ifrån den ordinarie matningen helt om strömmen går så att den måste återställas manuellt innan det körs på ordinarie nätet igen.

Vad man måste se upp med är att inte blanda den ordinarie matningen med matningen från omvandlaren då växelström kräver en nogrann infasning samt att om du leder ut trömmen på nätet från omvandlaren "bakvägen" kan du ta livet av elmontörer som försöker avhjälpa felet..

Det går att bygga säkert genom att helt slå ifrån den ordinarie matningen ev via en kontaktor och en hållkrets (kontaktorn slår ifrån vid strömavbrott och kräver en knapptryckning för att koppla in matningen igen.

Hoppas du är med på iden lite svårt att förklara begripligt i text men kanske ger det iaf ett hum om hur en dylik tingest bör fungera.

Steffe
 
Man skall nog vara väldigt försiktig innan man börjar pula med egna kontaktorer och
hållkretsar för att styra nödmatningar som kan riskera att späningssätta nätet bakvägen.

Om man skall ha nödkraftintag krävs en godkänd anordning.
 
Men jag resonerade så här: eftersom när man väl får strömavbrott så brukar det vara längre än de 7-8 minuter som ett batteri räcker för att köra anläggningen.
7-8 min?? Hur hög effekt är din fläkt/dina pumpar på då? Jag har visserligen ingen fläkt på pannan men dubbla pumpar och shunt. Satt på lägsta pumphastighet håller mitt 100 Ah-batteri uppemot 1 dygn.
 
Kasch skrev:
7-8 min?? Hur hög effekt är din fläkt/pumpar på då? Jag har visserligen ingen fläkt på pannan men dubbla pumpar och shunt. Satt lägsta pumphastighet håller mitt 100 Ah-batteri uppemot 1 dygn.
Jag tänkte så här:
För att jag skulle tycka att det var någon mening med en UPS som hanterar min anläggning vid strömavbrott satte jag som krav att den skulle kunna hantera ett längre avbrott. Då måste alla följande komponenter kunna försörjas vid sin maximala belastning enligt följande

1 st Laddomat 21 0,4A/93W
2 st Danfoss ECL shuntautomatik 19W
2 st pump Grundfos UPS 25-40 0,26 A/60W
1 st Frostskydd 30 meter 300 W
1 st Distributionsshunt golvvärme 0,2A/45W
1 st Pannfläkt 1,35A/310 W
1 st Matarskruv 0,28A/25W
1 st Brännare 1,6A/ 100W snittförbrukning (kräver att man inte tänder elektriskt)
2 st Nödsljus 11W
1 st Kulvertpump 0,4 A/93 W

Totalt landar detta i ett effektbehov på ca 1100 Watt och det blir en duktigt dyr UPS om man skall täcka detta behov med någotsånär drifttid, och även ta hänsyn till alla reaktiva laster som gör sitt till för att trycka upp effektbehovet. Eftersom jag resonerade som så att det var viktigare att kunna täcka länge strömavbrott vintertid samt det faktum att anläggningen säkerhetsmässigt klarar en akut nedeldning utan UPS så valde jag bort UPS framför separat elverk som matar hela den separata elgrupp som jag lagt alla dessa förbrukare på.

Så tänkte jag. Det är självklart fullt möjligt att täcka delar av anläggningen med en mindre UPS, men jag såg inte någon fördel med detta. Hos mig inträffar strömavbrott typiskt när det är som kallast och behovet är som störst av värme, så då missar en dellösning målet.
 
1,1 kW? Då förstår jag bättre. Min anläggning har ett effektbehov på 100 W när laddpumpen från pannan körs samtidigt som radiatorpumpen och shunten (pumparna på lägsta hastighet). Men eftersom shunt och laddpump inte går för jämnan handlar det i praktiken om ännu mindre effektbehov.

Varför UPS förresten? Det är väl ingen känsligare elektroniskt utrustning? Låter onödigt dyrt jämfört med separat omformare och en rejäl klump blyack. Fast det kanske krävs för det höga effektuttaget?
 
Jag använder UPS i sin grundbetydelse Unbroken Power Supply, dvs någon slags mojäng som gör att prylen som betjänas får ström om den ordinarie försörjningen faller bort. Det har således inget att göra med eventuella skyddsanordningar för att hantera strömspikar och sånt. I mitt språkbruk är således en omformare med blyack en lösning som kan kallas UPS. För att det riktigt skall uppfyllda begreppet unbroken kanske det krävs en automatisk frånskiljare för överkoppling mellan ordinarie drift och batteriförsörjd drift.

Jag kan hålla med om att min kravbild är lite "worst case" men efter att ha bott 11 år 5 km utanför tätbebyggt område så vet jag, tyvärr, att elbolaget misslyckas med försörjningen just när förhållandena är worst case. Med de pengar jag lagt ned på min fastighet vill jag inte sitta med en delsvis sönderfrusen värmeanläggning bara för att det kom en 50-års vinterstorm. Better safe than sorry.
 
Det har således inget att göra med eventuella skyddsanordningar för att hantera strömspikar och sånt. I mitt språkbruk är således en omformare med blyack en lösning som kan kallas UPS.
Comprende. Jag är bara van vid att UPS används i datorsammanhang men du har naturligtvis rätt.

Jag kan hålla med om att min kravbild är lite "worst case" men efter att ha bott 11 år 5 km utanför tätbebyggt område så vet jag, tyvärr, att elbolaget misslyckas med försörjningen just när förhållandena är worst case.
Jag förstår dig. Vi har samma situation här även om det blivit något bättre de senaste åren (Gudrun undantaget med fyra dygn strömlöst). Vår bästa källa till värme i kris är gjutjärnskaminen. Men funderar även på att skaffa ett minireservkraftverk för att hyfsat snabt kunna ladda blyacken vid strömavbrott över ett dygn. Vågar dock inte lita till en förbränningsmotor för säker kontinuerlig drift med snabb inkoppling. Skrev om det tidigare i någon diskussion - vår kökspanna stormkokar inom fem minuter om laddpumpen lägger av under eldning. Don efter person/anläggning  :cool:
 
Kasch skrev:
Vår bästa källa till värme i kris är gjutjärnskaminen. Men funderar även på att skaffa ett minireservkraftverk för att hyfsat snabt kunna ladda blyacken vid strömavbrott över ett dygn. Vågar dock inte lita till en förbränningsmotor för säker kontinuerlig drift med snabb inkoppling. Skrev om det tidigare i någon diskussion - vår kökspanna stormkokar inom fem minuter om laddpumpen lägger av under eldning. Don efter person/anläggning  :cool:
Man kan ju ladda ett batteri hos någon polare med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.