Hej !

Har nyligen sett en stor solvärmetank som kan byggas ihop direkt på plats. Tanken består av energisparande sten och har ett slags folie inne så att det blir tätt ! Sen har man metall på utsidan.

Finns det någon här som har erfarenhet med ngn liknande konstruktion ?
 
Hej Ewald,
Jag ser att du har hittat en stor stentank med folie inuti. Det påminner lite om min 23m3 betongtank som värms av 6st vacumrörspaneler. Följande länk innehåller information om detta system:

Byggahus.se > Forum > Teknik & VVS > Biobränsle > Bygg ackumulatortanken i betong och ha den nergrävd utomhus

Hoppas kunna presentera live mätdata på www.scanhome.ie inom en snar framtid. bifogar foto av tanken och av solfångarna på taket. Vore intressant att höra kommentarer och andras erfarenheter av liknande system. Vår plan är att nå Noll-energi med denna stora anläggning i ett super-passivt hus i milt klimat.


mvh
Lars Pettersson
 
  • H164LP new sunking and text by CC 600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insulation tank apply 2nd layer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Lars !

Okej, ska kolla länken !

Nja, tanken jag pratade om byggs inomhus. Den är bra om man behöver en stor solvärmetank, men har trånga förhållanden.

Ska kolla om jag har några bilder p å tanken !

 
Förstår inte vitsen med att ha sten i tanken?
Vatten har bättre värmekapacitet och kan alltså lagra mer energi. Eller vill du arbeta med temperaturer över kokpunkten?
 
Jag har bilder, men kan bara skicka dom via mejl.

Nja, tanken är bra om man behöver en stor solvärmetank (t.ex. hotell eller stor fastighet) och har små dörrar ...
 
Hej !

Nu har jag nagra bilder pa tanken.
 
  • speicher02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • speicher06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • phoca_thumb_l_speicher03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • phoca_thumb_l_speicher04.jpg
@ krawk

Nja, "vinsten" är att man inte har en hel, stor tank utan att man kan bygga tanken som man vill ha den och att t.ex. dörrar inte är ngt problem.
 
Jag tycker att den "energisparande stenen" mest ser ut som cellplast-bitar formade som typ legobitar som man sedan bygger ihop och formar tankens isolering. Duken på insidan utgör täckskikt medans plåten på utsidan ger hållfastheten för hela konstruktionen.

Men om detta stämmer vet jag inte, jag "bara" utvärderade bilderna......
 
@ roli

Ja, det stämmer.

Ska prata med den som gjorde projektet ....

Här är ytterligare en bild ....
 
  • phoca_thumb_l_speicher01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@ roli

Har redan fatt svar.

Nja, det är ett slags cellplastisolering som är temperaturbeständig upp till 85 °C !
 
Ok, så det som kallades sten, är inte sten, utan legobitar av cellplast...
 
Krawk skrev:
Ok, så det som kallades sten, är inte sten, utan legobitar av cellplast...
Ja, det kan man säga, ja !
 
85 grader räcker väl inte så långt?
 
Hej !

Det finns 3 referensprojekt tror jag. Tror inte att det fanns problem .... kan prata med dom ....
 
Hej igen !

Tanken kan tåla temperaturer upp till 95 °C under kort tid. Sen stänger styrningen av pumpen och då sker inget värmeutbyte mellan solfångarna och tanken.

Blir det för varmt i solfångarkretesen öppnar säkerhetsventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.