En liten fundering från två som är på väg att bygga nytt hus!

Vi bygger ett 1 ½ plans hus med oinredd övervåning. Ett lösvirkeshus som en lokal byggfirma upprättar!
Själva undervåningen hamnar på ca: 2900000 miljoner. Då ingår stor carport + förråd och tomt och byggherrekostnader!

Nu till min fundering..........dom har offererat att göra klart övervåningen. Det vill dom ha 500,000kr för! Tycker detta låter jättemycket! Det kommer bli 2 sovrum, en liten toa, en klädkammare och ett stort allrum. Det dom behöver fixa är trappa till övervåning all isolering och ventilation, gipsa och lägga golv! Typ säkert något lite mer som jag glömt!

Någon som har någon erfarenhet av priser?? Tacksam för alla svar!!:)
 
Vet inte om det är dyrt men jag skulle kunna ge dig lite info som du kanske kan vara intresserad av.....?
Kompisarnas ÖV isolerades med sprutad lösull+ plast, tog väl ca 1v för 2 gubbar, då ingick påskpik av takstolar + lite annat snickeriarbete. pris 100000:-

Vi gör hela ÖV själva men tar allt mtrl från var husleverantör. För detta mtrl-paket betalar vi 175000:- då ingår i stort sett allt utan tapet och kakel/klinker, men parkett och toa porslin ingår samt dusch mm.

Vet inte om du blev klokare av detta...?
 
mange76 skrev:
En liten fundering från två som är på väg att bygga nytt hus!

Vi bygger ett 1 ½ plans hus med oinredd övervåning. Ett lösvirkeshus som en lokal byggfirma upprättar!
Själva undervåningen hamnar på ca: 2900000 miljoner. Då ingår stor carport + förråd och tomt och byggherrekostnader!

Nu till min fundering..........dom har offererat att göra klart övervåningen. Det vill dom ha 500,000kr för! Tycker detta låter jättemycket! Det kommer bli 2 sovrum, en liten toa, en klädkammare och ett stort allrum. Det dom behöver fixa är trappa till övervåning all isolering och ventilation, gipsa och lägga golv! Typ säkert något lite mer som jag glömt!

Någon som har någon erfarenhet av priser?? Tacksam för alla svar!!:)
2900000 miljoner !!? Det var ett lyxigt eller stort hus inte konstigt att det blir dyrt att inreda på den enorma övervåningen då ! ;)

500 kkr för en enkel inredning utan våtrum eller el tycker jag låter mkt - ta in offerter från ngn annan för att jämföra med...


Inkluderar däremot det priset all inklusive kaklat våtrum, eldragning, träparkett, VVS installationer, köp av trappa (kan gå på över 100kkr bara den) osv - så är det lite mer rimligt - men fortfarande rätt mkt pengar. Det beror ju lite på vilken standrad ni har tänkt er också...
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
2900000 miljoner !!? Det var ett lyxigt eller stort hus inte konstigt att det blir dyrt att inreda på den enorma övervåningen då ! ;)
2,9 mkr inkl tomt är väl inte så outstanding eller?
 
Redigerat:
Låter lite dyrt . När vi byggde för 3 år sedan kollade vi lite vad det skulle kosta att få övervåningen inredd. Tre sovrum, ett badrum, en klädkammare, ett allrum.

Det skulle landa på ca 350 tusen. Nu var det tre år sedan så priser kan har förändrats, men notera att nu har vi även ett ROT-avdrag. Sedan beror det, som nämnts tidigare, lite på standard.

När det handlar om de pengarna skulle jag också plockat in något anbud från någon annan också.
 
matwe skrev:
2,9 mkr inkl tomt är väl inte så outstanding eller?
Nej 2,9 mkr är helt ok.
men 2 900 000 MILJONER kronor (alltså 2,9 miljoner miljoner kronor) -det lät mycket :D

/K
 
hehe...såg detta nu.
 
Ojdå en liten felskrivning från min sida!

Magg: ROT-avdraget gäller inte för hus som är nyare än 5år! Så där kan man inte spara några pengar på övervåningen.
 
Jag kan ge en jämförelse helt i andra änden av skalan. Har precis blivit färdig med 15 månaders totalrenovering av vår ovanvåning. Har ett 1.5 plans tegelhus från -60 talet med ca 70 kvadrat i golvyta. Vi rev ut hela ovanvåningen, endast bjälklag och takstolarna/yttertak kvar. Har sedan byggt upp det igen, och har fått rejält med isolering, ett extra barnrum (totalt 3 rum), fler garderober, större toalett, högre i tak etc.

Har gjort allt själv, förutom viss el och vvs.

Totalt har det kostat 250 tkr och då är det verkligen inklusive allt, från första rivtagen till klart att flytta upp igen. Kostnaden inkluderar även 3 nya Elit fönster och 3 nya Velux takfönster samt i princip alla maskiner som jag köpt under tiden och som har behövts. Även kostnader för arkitekt och konstruktionsritningar från byggingenjör är inkluderat, toalett med vattenburen golvvärme och kakel/klinkers och vägghängd toa. Frånluftsventilation, nya radiatorer, 7 innerdörrar, rum med skjutgarderober, trägolv 'a 300 kr kvadratmetern. Minsann om det inte blev en 32" plattis till sovrummet också...! :) Stod i 1 år sin kartong...

Hoppas det kan ge en fingervisning.

Mvh,
Ulrik
 
Redigerat:
Y
Nu blev jag helt paff, hade tänkt göra om min kallvind till boyta också men trodde det skulle kosta typ 20tusen för isolera lite och upp med några gipsskivor samt något enstaka element... ååh så deprimerande.. :(
(på egen hand)
 
Vi byggde våran övervåning helt själva förutom el och våtmatta. Alltsom allt gick hela kalaset på drygt 200000 kr. I det finns mattläggare/målare till badrum 30000kr, elektriker 41000kr, sanitetsutrustning 14000kr, vattenradiatorer 10000kr + allt annat byggmaterial.Övervåningen invigdes till påsken 2008. Tog allt som allt 9 månader... Då bodde jag nästan på övervåningen och min fru fick komma och hämta ner mig runt kl 23... :)
 
Vi bygger till 100m2 boyta (förhöjt väggliv och 38 graders tak).

Räknar med 211k material för den ytan - ett stort badrum, 3 sovrum, 1 allrum och en stor hall och trappa ner.

Det som inte är med i summan är isolering, fönster, gips mot yttervägg och golvspån då det ligger under en annan flik i planeringen (en summa på 43k).

Målet är att försöka pressa priser på vissa områden + att göra allt utom el och vvs inkoppling själv (det har jag dock brutalt bra pris på)
 
Yrrol skrev:
Nu blev jag helt paff, hade tänkt göra om min kallvind till boyta också men trodde det skulle kosta typ 20tusen för isolera lite och upp med några gipsskivor samt något enstaka element... ååh så deprimerande.. :(
(på egen hand)
Jo men, de andra här har ju våtrum och saker med som drar upp kostnaden. Så var inte deppig du, även om 20 000 kanske låter liite lågt sådär spontant.
 
Y
Mmm.. min tanke var ju bara att lyfta av teglet, lägga råspont istället för de masonitskivorna... sen lägga isolering på insidan och på med gips... *tada* ett stort lekrum... Samt passa på att be rörmockarn att dra upp värmeledningar i förebyggande syfte nu när de ändå ska sätta in ny värme i huset.. två rör kan väl inte kosta så hutlöst, resten kan man ju ordna själv.... okej, någon elkabel borde väl dras upp också iofs men...

MjaaAAaaaa... jag tror allt att det kan gå att göra billigt... mmm... jag ska visa er... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.