Om du kopplar om i mätarskåpet så kan du måsta bryta kraftverkets plombering.. och då måste du be någon med behörighet att skriva en anmälan. Annars blir dom sura :)
 
Sätt en snygg infälld elcentral i hallen (entre). Är lite skeptisk till att sätta central i vårrum :)
 
Mikael_L
Japp, snygg infälld Garo eller kanske Hager, med luckor blir det.

Och håller helt med dig ang tvättstuge/badrumsutrymmet, känns inte riktigt lämpligt där.
Tänkte inte på elcentralen då huset ritades, men jag inser svårigheterna nu.

Till vänster om entrédörren är tanken att det ska vara kapphylla, är det inte ev lite dumt att ha centralen där då? Eller är det vilket som ...

Till höger kanske det också blir lite klädupphängning, men kanske mot badrumsväggen.

Skulle det verka knepigt att sätta den längre in i hallen?
 
Lite offtopic, förlåt mig. Jag hörde av två arbetskamrater att Hager klassas som ett budgetmärke när det snackas om riktiga, stora centraler.

//Patrik
 
Stora centraler brukar ju inte vara av plast som är Hagers stora grej... I villor tycker jag Hager är kanon... Smaken är som baken!
 
Floppman skrev:
Stora centraler brukar ju inte vara av plast som är Hagers stora grej... I villor tycker jag Hager är kanon... Smaken är som baken!
Jo, precis. Tyckte bara att det kändes lite konstigt att höra att märket som man hört är bäst är även klassat som dåligt. :p

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Lite offtopic, förlåt mig. Jag hörde av två arbetskamrater att Hager klassas som ett budgetmärke när det snackas om riktiga, stora centraler.

//Patrik
Sist vi tog in offerter på stora centraler (färdigkopplade) på ett bygge så var då Hager och Garo bland de dyraste.
 
Rrrrr skrev:
Sist vi tog in offerter på stora centraler (färdigkopplade) på ett bygge så var då Hager och Garo bland de dyraste.
Firman jag jobbar på har ett dotterbolag som bara tillverkar stora centraler och säkerhetsbrytare och dyl. De sa att ABB är kvalité, Hager är skit. Det är villa. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Firman jag jobbar på har ett dotterbolag som bara tillverkar stora centraler och säkerhetsbrytare och dyl. De sa att ABB är kvalité, Hager är skit. Det är villa. :)

//Patrik

ABB tycker jag ofta har bra grejer, men inte provat normkapslingarna. Men deras förbannade 3-fashandskar som ser så rekordeliga ut, men som ingen jäkla skruvmejsel i världen passar riktigt bra på. Svor senast idag över dem... Någon som kan tipsa om en bra mejsel att bära med sig bara för dem?

ABB's motorvärmarstolpar gillar jag däremot, efter att ha monterat ett antal sådana och lika många från GARO. GARO's kommer jag aldrig rekommendera till någon.


edit: skenade iväg lite OT där, men det bjuder jag på :cool:
 
Satte en ABB central i verkstan, ungefär samma pris på abb med lucka som häger utan. Det enda negativa med ABB:n var PEN anslutningen som jag tyckte var lite vek, Löste det genom att dra igenom pen och fästa den under en skruv till
 
I ett garage/mindre verkstad jag gjort, satte jag fönsterbänkskanal på ena långsidan, satte i CEE-uttag, vägguttag, strömbrytare, dosor, mm Detta blev väldigt smidigt med tanke på att ägaren hade en lång arbetsbänk på den väggen och matningarna gick den vägen till andra sidan garaget.

Annars hade jag definitivt valt att sätta en matarkanal uppe vid taket. Dosorna sätts intill kanalen. Sedan går du ner till apparater i en mindre kanal (17x20) eller klammrar.
 
Mikael_L
Hej, ny fråga.
Matningen till friggeboden (EKKJ) tänkte jag dra upp längs väggen, sen in i boden nästan vid takhöjd och där in i en dosa där faserna grenas ut till sina förbrukare.

Tycker ni att det är OK att dra kabeln mellan dörrkarm och panel, som bilderna visar och sen låta foderbrädan dölja kabeln.

Kabeln är avsäkrad och skyddad av 30mA JFB i matande ände, om det har någon betydelse.

Ett U-stål-skydd hade jag också tänkt mig över kabeln, mellan mark och bod.
 
  • kabel-dorrfoder#3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kabel-dorrfoder#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kabel-dorrfoder#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du inte ha den i rör i väggen? Det skulle jag gjort, och på andra sidan regeln som karmen sitter i, men det blir lite jobb med det...
 
Mikael_L
Jag kan sätta den i rör, inget större besvär, men då sätter jag röret alltså där under fodret.
Jag kör med 20mm isåfall, lite trångt i utrymmet, får väl hacka ut lite med stämjärnet i värsta fall.

Tänkte inte så långt som lite VP-rör. :)

Det var nämligen min ABL-kompis som föreslog att jag kunde dra så, under dörrfodret. Men jag började tveka lite nu över lämpligheten med det.
 
Om du lägger den i rör ser jag inga problem att lägga den som du tänkt. Möjligtvis finns risk att skruv/spik träffar röret. Men eftersom du själv lagt kabeln och själv ska skruva fodret så är risken obefintlig.

Du kan även dra ut röret en bit utanför konstruktionen, så det finns möjlighet att dra om kabeln i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.