LETTI alla dagar i veckan! Oavsett ny eller gammal installation. Även EKRK är snygg när man vill att det ska se gammalt ut.
Däremot skulle jag passa mig för gamla porslinsapparater. De kan vara farliga..... Det finns brytare "look-a-like", som ser ut som gamla men som inte är farliga
 
APK? den benämningen är väl borta sen länge? TKK heter de väl?
 
Enbenta Letti där det går att använda blir jäkligt snyggt!
 
tomtebloss skrev:
APK? den benämningen är väl borta sen länge? TKK heter de väl?
TKK är Thorsmans beteckning så det finns fortfarande APK också.

mlkjhr skrev:
Enbenta Letti där det går att använda blir jäkligt snyggt!
Ja, de är nästan lika snygga som de ursprungliga blixtklammerna för kuhlo.
 
APK: Aktiebolaget PatentKlammern
TKK: Thorsmans KlemmiKlammer

Introducerade tidigt 1960-tal, hårda konkurrenter i tidskrifter från den tiden, vem som hade patentet har jag ingen aning om, APK tillberkas ju av många, men klemmiklammer gör väl bara Thorsmans?

Riktigt tidiga Kuloinstallationer benämdes "mantelledning system Kuhlo" (efter uppfinnarens efternamn). Från början var manteln av antingen koppar, mässing eller förblyat järn. Vid koppar och mässingsinst. rekommenerades det att antingen måla in den i väggfärg eller blankpolera och fernissa manteln. Tänk vilken skinande installation om man valde poleringen.
 
Aha. Där ser man. Jag säger i och för sig APK också. Men då har man fått det förklarat för sig hur det ligger till. Använder de inte så ofta och då jag plockar ut material hos grossisten så är det antagligen Thorsmans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.