Vi har ett sjutiotals tegelhus där gavelspetsarna, dvs andra våningens fasad är en träpanel. Denna behövs målas om, eventuellt byta ut träet också. Vi funderar nu på om man ska måla om eller sätta på plåtfasader. Det kan man ju få i många olika kulörer och man slipper måla om senare. Någon som vet något om detta. Vad kan det kosta ungefär? Det kostar ju en del att måla om med jämna mellanrum. Är det bra med plåt? Det blir väl inte så bra ventilation in i huset som det är idag? risk för fukt på vinden då?
 
här var det många svar ;-)

en annan fråga då, om kulörer. Nederdelen av huset är gult tegel, med lite inslag av terracotta färg. Fönsterna är i metall och mörkbruna. Tror ni det blir bra med en gavelspets i mörkare grå färg? Vill inte har röd eller brun..
 
Hej!
Mitt hus är något äldre. Siporexplank nertill (om det nu kallas så) och träpanel på gavelsnibben. I år var det dags att byta ut panelbrädorna vilket innebar att vindskivorna måsta demonteras. Och jag valde att skruva upp ny panel i samma färg som den ursprungliga, jag ville ha kvar huseta utseende.

Ny panel blev 145 mm underbrädor och 95 mm lock. Valde en överlappning som gav ett avstånd mellan locken på 95 mm.

Skruva inte locken i underbrädorna utan direkt i regeln mellan underbrädorna.

Och hyr en arbetsställning.

8nyabilder273.jpg

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.