Håller på att spika lister vilket fungerar ytterst dåligt med hammare. Funderar på en eldriven spikpistol eller en luftdriven. Beställer gärna från USA eller liknande. Måste kunna skjuta spik som håller listerna trots bara gips som väggar. Tips någon?
 
spikpicka kostar en del, kommer du ha någon användning för den mer i framtiden? annars rekomenderar jag att träna lite med hammaren o sen försöka igen :) ;)

Oskar
 
OskarJansson skrev:
spikpicka kostar en del, kommer du ha någon användning för den mer i framtiden? annars rekomenderar jag att träna lite med hammaren o sen försöka igen :) ;)

Oskar
Så mycket kostar de inte att de inte är värt det i det här fallet. Ska spika mycket lister och vägrar fortsätta med försänkare osv. Vill ha en picka som klarar tillräcklig stor spik och inte gör märken på listerna....
 
Jag köpte en mycket kraftig picka på harald Nyborg för några hundralappar som fungerat perfekt. För kraftig för dina lister men Harald, biltema m.fl. har pickor på 30-50 mm för nästan inga pengar alls. Jag har häftpistolen från biltema som fungerar perfekt och skall själv köpa spik/dyckert-varianten när det blir dags för lister mm. Du måste naturligtvis ha en kompressor men de kostar inte mer än 1000 kr och du kan använda den till en mängd olika saker.
 
Ja du, dyckertpistoler har ju avhandlats i ett par trådar. Testa att söka lite i forumet. Den stora frågan i ditt fall kanske är om du ska satsa på en 18gauge- eller 16gaugepistol. Skillnaden är grovleken på dyckertspiken, 16 är grövre än 18.

Jag har kört mycket dörrfoder med 18gauge och det fungerar bra men jag kan tänka mig att de spiken kan vara lite klena om man har behöver få saker och ting att sitta bra. Max spiklängd på 18-pistolerna brukar vara 50mm. Det borde ju ta sig igenom underliggande gips och in i regelverket?
 
Är i full fart med min nyinköpta Julapistol. Köpte en kombi spik/klammer . helt ljuvligt när man sätter ihop ett ikeakök med klammer till baksidan och de 40 mm spik jag kör räcker till mina lister iaf!
 
robsarve skrev:
Är i full fart med min nyinköpta Julapistol. Köpte en kombi spik/klammer . helt ljuvligt när man sätter ihop ett ikeakök med klammer till baksidan och de 40 mm spik jag kör räcker till mina lister iaf!
Blir det inte fula märken av slagstiftet?
Jag har en kombipistol från Jula som gör småbreda märken..
Är sugen på att handla en dyckertpistol (enbart dyckert)
 
Har en billig kombipistol, klammer/spik från H.Nyborg som jag nu bara ska spika panel och lister med. Jag slipade bort halva stiftet litet snett, nu blir det inga fula märken längre. Kan dock bli problem om jag vill spika klammer igen. :D
 
Finns det inga batteridrivna spikpistoler för lister som inte kostar 6000:- eller mer?
Ska bort på jobb och vill inte dra med kompressorn om jag inte måste
 
Handlar du från USA eller UK så kan du nog komma ner runt 3000:- för en gaspicka.
 
Någon som har tips på en specifik modell som inte gör märken och som gärna skjuter 50+mm? Gärna någon modell från toolplus.com och som inte lämnar märken efter sig?
 
Hitachi har någon nt65Ma2. Eller dewalt kanske? Någon som testat någon modell. ?
 
Redigerat:
Jag köpte en Makita AF505, visserligen GA18 dvs max 50 mm. Har spikat takpanel, dörrlister, golvlister. taklist med den. Lämnar inga märken efter sig mer än spik skallen. Går att justera inslagsdjupet med en skruv på pistolen.

http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/403

Fick min för 1150 med rabbat hos min lokala leverantör. Kan vara ett alternativ annars.
 
Min Hitachi NT50AE2 lämnar heller inga märken när man justerat den korrekt.
 
Någon som kan Berätta hur man ser att en spikpistol från us skjuter 2mm dyckert 50 lång som minst? Vad heter tjockleken på engelska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.