Här finns de flesta typer av vattenfilter.
http://www.waterboys.se/System/FileArchive/160/File_12184.pdf
Vi lyckades aldrig hålla vattnet fint med patonfilter. Det blev till att köpa ett sandfilter med möjlighet att backspola.


Familjen har fördelat arbetsuppgifterna med poolen och är mycket glada för den, men jag tycker nog att det roligaste var själva bygget.
 
aprilia-tobbe skrev:
För mycket känslor och prestige här.
Fram med fakta för oss som funderar på pool istället för att vara endast för eller imot .
Eller kan man man inter vara rakryggad och skriva om nackdelar och fördelar rent tekniskt och praktiskt när man har plöjt ner x antal kr och timmar i en pool.
quote]

Om vi definierar utomhuspool som en bassäng som är integrerad i fastigheten, mao nedgrävd och/eller helt integrerad i tex ett trädäck.
Den skall en riktig reningsanläggning och kraftig pump med sandfilter. Till sist ska allt vara uppvärmt till 28-30 grader.

Mao runda bassänger från rusta som står utslängda på våra gräsmattor räknar jag inte med.

En villapool har sedan 4 huvudkomponenter och sträcker sig över en yta på minst 100m2 helst mer. 30-40m2 pool, 2-3m2 trappa, 70-150m2 umgängesyta samt vid behov ung 10m2 pooltaklagring.

Eftersom fördelarna är uppenbara så vad är downside?
1. Du bör inte resa bort 2 veckor utan att ha någon som tittar till poolen.
2. På sommarhalvåret blir du aldrig bortbjuden, alla vill komma till dig.
3. Räkna med att kalaset kostar runt 15000 per år. (motsvara väl ett paket cigg omdan)
4. Räkna med 15-30min vård per vecka poolen är "badbar" samt en halv dags jobb vid årsstart och slut.
5. Ungarna springer in dyngsura o blöter ner halva huset när dom tex ska på dass.

Investeringen på 150-300k har jag bara räknat räntekostnad på då värdeminskningen är obefintlig och framtida renoveringsbehov ligger åxå i dom 15k i driftskostnader.

Poolsäsongen kan nog variera lite beroende på var man bor och om man har tak eller inte. Själva har vi valt bort tak och håller poolen badbar Maj-Sept. Exakt när beror lite på vädret i södra Sverige (Husets uppvärmingsanläggning används även för poolen och att både värma hus o pool samtidigt är den inte dimensionerad för). Just nu så finns det inga planer på att stänga ner (eg slå av poolvärmen) för iår.
 
Föräldrarna hade inomhuspool på 4x8m medan jag fortfarande bodde hemma, början på 90-talet. Poolen kom med huset, värderades till noll och inget av oss när vi köpte huset, vi badade aggressivt i två månader. Sen gick det otroligt länge mellan gångerna, vi tömde poolen. När vi sålde kåken var det första nya ägaren gjorde att slå golv över skiten.

Det blir inte bekvämare än inomhus med bastu+dusch bredvid, men ändå var det totalt bortkastad yta i vårt hus och vår familj, liksom i den efterföljande.

Min slutsats, man ska ha ett våldsamt stort och under många år ihållande bad-intresse för att det ska kunna närma sig att vara en bra idé.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Håller fullständigt med importensketsig.
En inomhuspool är ju eg bara ett stort badkar för åretruntbruk, vill jag bada inne ligger jag hellre i ett massagebadkar.

Dessutom så tigger man efter fuktproblem om man har poolen i anslutning till huset.
 
Om poolen varit ute hade vi nog gett upp den efter halva tiden snarare än någon längre tid, det hade ju blitt omständigare använda den. Dessutom hade den varit obrukbar under årstiden vi flyttade in och hunnit tappat nyhetens behag.

Nej nog är det huruvida ett extremstort och långtida intresse för poolhäng finns som avgör om det är något att satsa på eller ej, inte små detaljer runt poolens beskaffenhet.

En pool är en pool är en pool. Nergrävd, uppepå, inne, ute. Det är ändå en pool. Försök att hävda annat tycker jag mest låter som tappra försök att rättfärdiga sina egna val i detaljerna ;)
 
importensketsig skrev:
Om poolen varit ute hade vi nog gett upp den efter halva tiden snarare än någon längre tid, det hade ju blitt omständigare använda den. Dessutom hade den varit obrukbar under årstiden vi flyttade in och hunnit tappat nyhetens behag.

Nej nog är det huruvida ett extremstort och långtida intresse för poolhäng finns som avgör om det är något att satsa på eller ej, inte små detaljer runt poolens beskaffenhet.

En pool är en pool är en pool. Nergrävd, uppepå, inne, ute. Det är ändå en pool. Försök att hävda annat tycker jag mest låter som tappra försök att rättfärdiga sina egna val i detaljerna ;)
Ok Fine! Du och din familj gillar inte pool.

Jag och våran familj gillar fortfarande poolen efter 8 års innehav.

Det finns dom som inte gillar hus som bor i lägenhet

Det finns dom som inte gillar bilar som tar bussen

Det finns dom som inte gill bussar som tar tåget

Det finns dom som inte gillar tåget som tar flyget

Som tur är så är vi alla olika.


Förresten måste säga att skaffa pool är nog det bästa vi gjort här hemma;)
 
  • Gilla
stenström1969
  • Laddar…
Det är ju precis just det som är min poäng, att huruvida pool är vettigt eller ej beror på familjen, och familjens intresse. Inte på små detaljer runt hur och vilken pool man byggt, vilket somliga förgäves verkar försöka hävda ("jasså en sååån pool, men MIN den har minsann plutt och pluff och där skulle vem som helst bada en timma per dag bara därför. Utan plutt eller utan pluff är det .. hmm ja helt annan sak att bada! Det är typ som att .. INTE bada!"). Det grumlar bara ner diskussionen att dra in detaljer.

Om gränsen mellan roligt att bada i poolen går vid viss typ av belysning eller ej, eller nersänkt eller ej, då skulle iaf jag inte tycka några hundra tusen spänn för att bygga en kändes så klokt. Om detaljerna bara är pricken över i't, om man tycker egen pool är grejen oavsett, då är man såpass intresserad att det kanske är värt bygga och när man bygger kanske det är värt att go all out och bygga fett.

Så tycker jag.
 
  • Gilla
Lancen
  • Laddar…
importensketsig skrev:
Det är ju precis just det som är min poäng, att huruvida pool är vettigt eller ej beror på familjen, och familjens intresse. Inte på små detaljer runt hur och vilken pool man byggt, vilket somliga förgäves verkar försöka hävda ("jasså en sååån pool, men MIN den har minsann plutt och pluff och där skulle vem som helst bada en timma per dag bara därför. Utan plutt eller utan pluff är det .. hmm ja helt annan sak att bada! Det är typ som att .. INTE bada!"). Det grumlar bara ner diskussionen att dra in detaljer.

Om gränsen mellan roligt att bada i poolen går vid viss typ av belysning eller ej, eller nersänkt eller ej, då skulle iaf jag inte tycka några hundra tusen spänn för att bygga en kändes så klokt. Om detaljerna bara är pricken över i't, om man tycker egen pool är grejen oavsett, då är man såpass intresserad att det kanske är värt bygga och när man bygger kanske det är värt att go all out och bygga fett.

Så tycker jag.
Självklart så avgör kvaliten hur lyckat poolägandet kommer att bli, det finns plaskdammar med reningsverk och allt för 2499.- en sån poollösning kanske inte skule göra min familj lycklig i längden?

samma sak när man köper tex en bil klart att märken och utrustning avgör mångas val av bil eller hus köp osv....
 
Enligt flertalet undersökningar bland poolägare på fråga vad dom skulle gjort annurlunda om dom byggt sin pool idag kommer ALLTID:

Byggt större, Romersk trappa, Bra poolbelysning.

i topp

Runt poolen så handlar det oftast om att man skulle satsat på VP samt byggt soldäcket större.
 
Det är väl bra om någon blir avskräckt så inte alla grannar skaffar pool (det räcker med studsmattorna).
Det fanns en Kalle Anka episod när jag var liten där Kalle byggde en pool när knattarna var på scoutläger och fick så mycket problem att när knattarna kom hem igen så fann de ett grönsaksland med trampolin i trädgården.
/Fortfarande poollös
 
Oavsett åsikterna vad som kostar/inte kostar vad som är bäst/sämst kan vi nog alla enas om att det trots allt tar tid (bygga och/eller underhålla som man kan lägga på annat, kanske bil/fru/ungarna), trots allt kostar en del pengar (som man definitivt kan investera i annat än en pool om man är ute efter värdeökningen) samt kräver en viss mängd "ork"...

Min egen tankegång: Har jag tiden? Jovisst, men jag har annat också som jag skulle kunna skänka mer tid (typ sambo/bilen/trädgården).. Har jag pengarna? Ja, men jag köper hellre ett coolare kök, bubbelbadkar till badrummet, ny TV, en robot som klipper gräset, en ved-eldad bastu på tomten eller en resa någonstans eller varför inte alltihop... Har jag ork eller energi eller intresse nog att bygga och/eller sköta den? Kanske... Men nej, vedeldad bastu och/eller en vedeldad badtunna eller en resa då och då är mer "jag".. Dessutom är det godare med en kall sup än en kallsup ;)

Tjong!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
helt rätt Tobzon.


Tror inte tex att någon som bor på 17 våningen i en betonghyresrätt utanför Fjollträsk har en pool som första prio. Här kanske vi satsar på att åka jorden runt varje år istället.
Alla måstre ju ha rätt att prioritera sina resurser i form av pengar o tid på det som känns rätt för honom/henne just nu.
För 15 år sedan hade jag helt andra prioriteringar.

Men om vi ser till målgruppen för "byggahus.se" så tror jag att majoriteten inte räds att ta i lite o fixa till sitt hus...

häromdan var det 27grader i luften o 29 i poolen, September har sin skönhet även på hösten.
 
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
Bevingade uttryck Nimajneb!
  • Tror inte tex att någon som bor på 17 våningen i en betonghyresrätt utanför Fjollträsk har en pool som första prio.
  • September har sin skönhet även på hösten

Underbart! :D
 
stilofunk skrev:
Bevingade uttryck Nimajneb!
  • September har sin skönhet även på hösten
Underbart! :D
Fröding...stick o göm dig

:D:D:D
 
Milkshaken
Hur är september på våren Nimajneb ??

Du kanske vet det efter några glas vin på poolkanten?? :):):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.