Hej!

Elektrikern begick en dundertabbe och satte en strömbrytare till taklampan på "fel" sida om dörren. Tyvärr var det ingen som tänkte på det förrän dörren ska monteras nu, och vi vill absolut ha den mot den vägg där strömbrytaren finns.

Finns det någon batteridriven trådlös strömbrytare som man kan använda sig av och bara skruva upp på det "rätta" stället. Vill helst att den ska se någorlunda lik de övriga också. Vit med rundade hörn.

Har kollat runt lite på forumet och hittat en lösning från nexa men är inte klok på hur den ska fungera. Kan någon vänlig själ bekräfta att det är

denna:
http://www.nexa.se/WSR1000Vaggbrytarekonventionell.htm

+ denna

http://www.nexa.se/WST512Vaggsandare.htm

som jag behöver?

Behövs även nolla vid installation av mottagaren?




MVH
Henrik
 
Redigerat:
Ja, det enligt Nexa så ska det ju fungera.
 
Om du har ELJO-brytare och uttag i resten av huset så finns mottagare och sändare i Eljo-Trend serien oxå.
 
AXS
Kopparkullen skrev:
Om du har ELJO-brytare och uttag i resten av huset så finns mottagare och sändare i Eljo-Trend serien oxå.
Hej!

Var hittar jag detta? Vi har kört med ELJO i hela övervåningen och jag har kollat i deras sortiment men inte hittat något trådlöst.

Mottagaren får se ut lite hur som helst då jag har tänkt stoppa den i apparatdosan som elektrikern gjorde bakom dörren för strömbrytaren och därefter på med ett skruvat täcklock.

problemet är sändaren, den trådlösa strömbrytaren. Den vill jag ju ska se ut exakt som ELJO strömbrytarna i huset (1 pol trapp)

Hjälp!

/Henrik
 
Hej igen!

Hittade på www.eljo.se de trådlösa men ingen av de hemsidor (jula, elfa, claes ohlsson) jag kollade på verkar ha dem i sitt sortiment. Har även en eljo-katalog och där finns de inte heller med.

Konstigt, nån som har råd?

/Henrik
 
Du får väl vända dig till en elfirma, dom fixar fram en på några dagar
 
Spontant så skulle jag säga "gör om gör rätt". Varför ska du dras med en trådlös brytare och byta batterier varje år, samt en mottagare som drar ström när en leverantör har gjort fel?
 
problemet med att öra om/göra rätt är att då får vi riva ner gipset + tapeten på två väggar... Det är jag inte så sugen på. Därför är detta en bra lösning tycker jag. Dels ser knappen exakt ut som de andra och så har el-firman lovat att stå för den extra utgiften. Att byta batteri är inga problem för oss. Han erkände att han "borde tänkt på detta"... men så kan det gå ibland.

/Henrik
 
Lite för sent för "gör om gör rätt".

Men jag skulle gärna höra mer om Eljo's trådlösa brytare om någon använt dem.

Jag har själv en Nexa-brytare i vardagsrummet, och den funkar bra, trots det billiga priset.
 
Tja, försent för att göra om är det ju aldrig.
Klart att elfirman gärna står för utgiften för den trådlösa brytaren, det blir ju en tiondel så dyrt som om dom ska ha dit snickarna för att riva upp väggen igen.
 
Hej
Köp trådlösa sändare o mottagare hos conrad sen kan du använda en eljo brytare till sändaren då blir det rätt pris o rätt brytare
mvh tille
 
Har ett tiotal Nexa-brytare och dimmers hemma och i stugan. Har fungerat klanderfritt i alla år.
Mycket prisvärda, bra möjligheter att bygga ut och verkar hålla bra kvalité.
Har provat flertalet andra märken och alla andra märken eller "nonamare" har krånglat. Värst var nog Waveman från Clas Ohlson.

I slutändan är allting tillverkat i China ändå, oavsett om det står Eljo, Nexa eller något annat på höljet.
 
Jag har sex stycken Nexa i hemmet och de fungerar INTE klanderfritt. Ibland får man trycka flera gånger för att något ska hända och ibland måste man gå alldeles intill. Jag tycker ändå att det är OK att ha dem som väggvårtor, men skulle aldrig sätta in dem i en fast installation. Rekommenderar ett märkesalternativ men har inte testat om de är bättre.

Pen
 
Det är väl bara att banka upp lite kabel och en ny brytare. Verkar onödigt med fjärr. Tror din elektriker har en snygg och enkel lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.